Bränd spänningsregulator?

Loccone

Sporthojsnörd
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
Moto Guzzi V7
Hej alla kloka, det visar sig att min gamla SR 400 från -82 inte är helt idiotsäker.

Inte elsystemet i alla fall.

Monterade nya blinkers häromsistens och eftersom mitt gamla batteri var slut anslöt jag ett bilbatteri med förlängningssladd.

Kunde inte hålla mig från att kicka igång och torrgasa lite.

Dock släppte anslutningen till bilbatteriet... men inte f-n märkte jag det förrän jag varvade hojen och framlampan lyste upp som en sol (typ) för att sedan slockna.

Ansluter jag batteriet går hojen fortfarande att kicka igång och motorn går som en klocka.

Allt annat är svart; alla lampor inklusive instrumentbelysning.

Ni som vet:

1) har jag bränt spänningsregulatorn? Eller nåt annat?

2) vad annat kan jag ha ställt till med, och behöver jag ta höjd för att fixa det också?

Tacksam för all hjälp!
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Mät spänningen över batteriet med motorn igång, den ska vara runt 14V, kan vara lägre på en gammal hoj. Om den sticker iväg över 14V när du varvar är din regulator bränd.

Med min ganska sparsamma kunskap om elsystem låter det dock mer som om du bränt något annat.

Du har matat på med massor av ström i elsystemet, och något har tagit skada? Du behöver antagligen en multimeter och en hög med tid för att få ordning på det, men det är egentligen inte något jättesvårt, bara irriterande att leta fel i elsystem. :hihi
 

Loccone

Sporthojsnörd
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
Moto Guzzi V7
Tack för det tipset. Jag börjar där, får lösa ett elschema och börja leta:död
 

ThomasS

Sporthojsnörd
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Timrå
Hoj
zx10r
Lyser framlampan upp mycket mer än normalt för att sedan slockna låter det som att volten stigit rejält och lampan brändes. Jag gissar på laddningsregultatorn. Som tidigare nämnts, mät parallellt över batteriet med en voltmeter spänningen bör ligga runt 14v.
 

Loccone

Sporthojsnörd
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
Moto Guzzi V7
Lyser framlampan upp mycket mer än normalt för att sedan slockna låter det som att volten stigit rejält och lampan brändes. Jag gissar på laddningsregultatorn. Som tidigare nämnts, mät parallellt över batteriet med en voltmeter spänningen bör ligga runt 14v.

Tack för input! Det som förvånar mig är att samtliga lampor är släckta. Kan ju förstås ha bränt en säkring nånstans i samband med att jag ändå sabbade regulatorn, om det nu föklarar nåt... Önskar jag hade valt el-tele på gymnasiet:/
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tack för input! Det som förvånar mig är att samtliga lampor är släckta. Kan ju förstås ha bränt en säkring nånstans i samband med att jag ändå sabbade regulatorn, om det nu föklarar nåt... Önskar jag hade valt el-tele på gymnasiet:/

Kolla säkringarna med. :hihi
Multimetern är rätt smidig att testa säkringar med också, sätt den i pipläge och peta på polerna på säkringarna, om det piper så är säkringen iaf inte tvärdöd. Då slipper man iaf plocka ur dem.
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Lyser framlampan upp mycket mer än normalt för att sedan slockna låter det som att volten stigit rejält och lampan brändes. Jag gissar på laddningsregultatorn. Som tidigare nämnts, mät parallellt över batteriet med en voltmeter spänningen bör ligga runt 14v.
Hur det gått beror lite på vilken princip laddregulatorn fungerar efter..
Men "lysa upp som en sol" låter inte så bra för lampornas välbefinnande.
Inget förutom glödlampor behöver ha gått sönder..
Med lite tur..

Jag har gjort samma sak som du, på en bil för länge sedan. Den hade dock en likströmsgenerator.
Gick åt några lampor..
Alllt annat klarade sig..(Radion var avstängd)
 

Loccone

Sporthojsnörd
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
Moto Guzzi V7
Hur det gått beror lite på vilken princip laddregulatorn fungerar efter..
Men "lysa upp som en sol" låter inte så bra för lampornas välbefinnande.
Inget förutom glödlampor behöver ha gått sönder..
Med lite tur..

Jag har gjort samma sak som du, på en bil för länge sedan. Den hade dock en likströmsgenerator.
Gick åt några lampor..
Alllt annat klarade sig..(Radion var avstängd)

Nä lamporna klarade sig nog inte så bra, får bli en sväng förbi biltema och se vad dom har... fasen också, bökigt att leta ersättningsdioder etc till instrumentpanelen.

Vad jag har lärt mig av detta? två saker;
1) Felsöka elsystem
2) Ge f-n i att dricka starköl när jag skruvar på hojen, även om det är riktigt fint att göra två trevliga saker samtidigt.:glömdet
 

TriumphNynäs

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2007
Ort
Nynäshamn
Hoj
För många enligt hustrun...
Om spänningen stiger kraftigt så ökar ju strömmen ännu snabbare, i alla fall med resistiva laster. Chansen är att du bara skjutit någon stor säkring tidigt i systemet. 1: Checka säkringar, 2: koppla på ditt bilbatteri utan att starta hojen och kolla om det lyser då. 3: starta hojen och kolla om den trycker upp polspänningen närmare 14 volt om du varvar lite (obs! se till att batteriet är anslutet hela tiden :))
 

Loccone

Sporthojsnörd
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
Moto Guzzi V7
Om spänningen stiger kraftigt så ökar ju strömmen ännu snabbare, i alla fall med resistiva laster. Chansen är att du bara skjutit någon stor säkring tidigt i systemet. 1: Checka säkringar, 2: koppla på ditt bilbatteri utan att starta hojen och kolla om det lyser då. 3: starta hojen och kolla om den trycker upp polspänningen närmare 14 volt om du varvar lite (obs! se till att batteriet är anslutet hela tiden :))

Följde ditt råd och letade efter fler säkringar. Och hittade en 20 A glassäkring som hade gått. En sväng förbi Biltema och tjugo spänn senare så var allt som innan (utom mina blinkers då, men det är ett separat problem). Kahobe, säkringen hade väl räddat lampan tänker jag. Skönt!

:bow:bow:bow

Hade inte Nynäshamn legat så jä*la långt borta hade jag svängt förbi med en sexpack av ditt favoritöl:tummenupp. Gäller er andra också. Tack alla som hjälpt en kille med tummen mitt i handen!
 
Last edited:

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Följde ditt råd och letade efter fler säkringar. Och hittade en 20 A glassäkring som hade gått. En sväng förbi Biltema och tjugo spänn senare så var allt som innan (utom mina blinkers då, men det är ett separat problem). Kahobe, säkringen hade väl räddat lampan tänker jag. Skönt!
Först några korrektioner:
Ökar du spänningen så ökar strömmen i samma grad, I=U/R är en linjär funktion, dubbla spänningen så dubblas strömmen, vid resistiv last
"Glödlampor" är inte helr resistiva laster. Startströmmen (dvs vid kall lampa) är ca 4-8ggr driftströmmen.
Dvs en 12V/21W lampa tar ca 1,8A i drift men 9-10A vid uppstart.
"Säkringar" är även de lite konstiga, står det 10A så pajar de inte vid 11A inte vid 12-13A heller förrän kanske efter många många timmar.
Sen finns det ju tröga och snabba säkringar..tröga som tål höga startströmmar under kort tid..
Vi har dessutom "kablar" som alla has resistans och kontaktpunkter som hindrar höga startströmmar hos lampor..
Tänkte inte föreläsa, utan bara påpeka att saker och ting inte alltid är så enkla som det verkar för den "ej insatte"
 

TriumphNynäs

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2007
Ort
Nynäshamn
Hoj
För många enligt hustrun...
Först några korrektioner:
Ökar du spänningen så ökar strömmen i samma grad, I=U/R är en linjär funktion, dubbla spänningen så dubblas strömmen, vid resistiv last
"Glödlampor" är inte helr resistiva laster. Startströmmen (dvs vid kall lampa) är ca 4-8ggr driftströmmen.
Dvs en 12V/21W lampa tar ca 1,8A i drift men 9-10A vid uppstart.
"Säkringar" är även de lite konstiga, står det 10A så pajar de inte vid 11A inte vid 12-13A heller förrän kanske efter många många timmar.
Sen finns det ju tröga och snabba säkringar..tröga som tål höga startströmmar under kort tid..
Vi har dessutom "kablar" som alla has resistans och kontaktpunkter som hindrar höga startströmmar hos lampor..
Tänkte inte föreläsa, utan bara påpeka att saker och ting inte alltid är så enkla som det verkar för den "ej insatte"

Sorry, var lite bakis...tänkte på effekten P prop mot U^2 :huvet
 

TriumphNynäs

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2007
Ort
Nynäshamn
Hoj
För många enligt hustrun...
Först några korrektioner:
......."Glödlampor" är inte helr resistiva laster. Startströmmen (dvs vid kall lampa) är ca 4-8ggr driftströmmen........

Även om inte resistansen är konstant så vill jag hävda att lampan är en strikt resistiv last, dvs, ingen fasförskjutning mellan spänning och ström.

Har jag fattat det fel så får du gärna "föreläsa" :krama
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Även om inte resistansen är konstant så vill jag hävda att lampan är en strikt resistiv last, dvs, ingen fasförskjutning mellan spänning och ström.
Har jag fattat det fel så får du gärna "föreläsa" :krama
Gick lite fort här för mig..
Men ska jag vara petig så är glödtråden ofta en induktans, den är ju spirallindad så helt resistiv, nej. Och definitivt olinjär (vilket man vanl inte behöver bry sig om..)
(Puh, där klarade jag mig, nätt och jämnt....:D)

Får jag lust ska jag leta upp vad induktansen kan bli..
L=5mm, d=1mm n= 15?
 
Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Gick lite fort här för mig..
Men ska jag vara petig så är glödtråden ofta en induktans, den är ju spirallindad så helt resistiv, nej. Och definitivt olinjär (vilket man vanl inte behöver bry sig om..)
(Puh, där klarade jag mig, nätt och jämnt....:D)

Får jag lust ska jag leta upp vad induktansen kan bli..
L=5mm, d=1mm n= 15?

Fast ifråga om användning i en hoj eller bil så kan en glödlampa nog med lätthet sägas vara resistiv last.
Vi har ju inte växelström i elsystemet. Det är ju 12V likstrom överallt. Den lilla induktans som en glödlampa har har med störta sannolikhet ingen som helst påverkan ifråga om en laddningsregulator som skenar på en hoj när batteriet inte är anslutet. Om man antar att spänningen stiger under kanske 1/2 sekund innan säkringen går så innebär det teoretiskt att man kan räkna det som en växelspänning med 1 Hz.
Hur stor induktans ska du ha för att få en nämnvärd fasförskjutning med 1 Hz växelspänning jämfört med den induktans du har i en glödlampa.

Ifråga om applikationen användning i likströms elsystem i fordon så är nog alla lampor att betrakta som resistiva laster.

Att resistansen varierar med temperaturen på filamentet kan väl kanske ha en viss inverkan men jag tror att det också går att bortse ifrån i sammanhanget.
 

Loccone

Sporthojsnörd
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
Moto Guzzi V7
Vill bara meddela att jag inte förstår ett skvatt av dialogen ovan, men är glad att ni gör det :)
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Vill bara meddela att jag inte förstår ett skvatt av dialogen ovan, men är glad att ni gör det :)
Den är ju som nästan alla andra trådar på SH..
Måste man verkligen begripa vad man talar om?
Vårt lands högsta styrande gör det iaf inte..
Fast det är nog en hel del bättre på SH än på många moppefora (för att ta ett extremexempel)..

Skämt åsido, hårddrog i ett tidigare inlägg en del detaljer som nån hakade upp sig på sen blev det ett rädda-min-prestige-inlägg som nog inte riktigt gick fram.. :rodnar
Ber om ursäkt för det..:)

Som ägare till ett antal (10+) gamla hojar (1950-1990)med motsvarande gamla elsystem, en del t o m med 6V-system har man lärt sig en del om sånt den praktiska hårda vägen.
Detta hopkopplat(!) med 40 år i elektronikbranschen har gett en del kul erfarenheter man kan använda inom mcträsket..
För eget och andras bästa.
 

TriumphNynäs

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2007
Ort
Nynäshamn
Hoj
För många enligt hustrun...
Hade faktiskt glömt bort den här lilla diskussionen, men jag får tacka för att du tog induktansbiten så seriöst :). Hade nog bara klassat det som DC och ingen påverkan, alternativt lagt upp en bild på en lampa där glödtråden inte är spirallindad bara för att :). :krama
 
Nyheter
Iron Horse Show – tillbaka efter 10 år

Halva grejen med en lyckad ...

Test av öppningsbara hjälmar

Onlinepubliceringen av den ...

Adventure Days i Säfsen – Anmälan öppen!

Bike deltog i fjolårets Adv...

Motocross-SM på Malmabanan i Västerås

Många i publiken hade tagit...

Bike grusbusar i Sörmländska skogarna!

De sex vassaste grusbusarna...

Bildkavalkad Norrtälje

Foto: Manfred Holz Nu ha...

Finbesök från Tyskland x 2!

Jörg Lohse och tiotusenmila...

Dags för World Adventure Week

WORLD ADVENTURE WEEK inleds...

ExploreBike: Track Days med Yamaha R7

Track Days med Filip Backlu...

1 av 3 använder inte blinkers

Riksförbundet M Sveriges lo...

Top