Bränd kabel VFR800FI 1999

vvictor

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2014
Hoj
-10 Honda VFR 1200F, -99 Honda VFR800FI
Hej! Efter flera års läsande på forumet är det dags för mig att börja bli aktiv här. Tyvärr så sker det i form av ett problem som jag hoppas att någon kan hjälpa mig att lösa.

När jag hade av sadeln på hojen hittade jag en smält kabel, jag tänkte inte så mkt mer på det då jag trodde det var från tidigare ägare (som haft problem och bytt laddningsregulatorn för en tid sedan).

Det är fortfarande kontakt i kabeln och den ser fin ut förutom att plasten har smält. Jag tejpade över kabeln då jag trodde allt var i sin ordning men som en sista koll så startade jag motorcykeln och kände på kabeln. Den blev jättevarm. Så felet är inte alls gammalt som jag trodde utan högst aktuellt. (Den övertejpade kabeln är Gul om det hjälper)

I servicemanualen verkar det som att det är kabeln som kommer från generatorn in i laddregulatorn. Regulatorn i sig blir varm men inte onormalt varm. Allt funkar precis som det skall i övrigt och jag misstänker att jag kört bra många mil med detta fel (nu är dock hojen stillastående i väntan på lösning).

Är det någon som haft liknande problem eller någon som vet vad det kan vara. Är mycket tacksam om någon kan hjälpa mig. Jag bifogar en bild på kabelaget.

2014-03-11 17.07.30.jpg

MVH
Victor

Av bilden att döma är det inte "kabeln" som är varm utan skarvklämman?
Skarvklämmor/flatstift har en begränsad livslängd, (räknas i antalet urdragningar).
Är det dålig kontakt i skarven blir det varmt i kontaktpunkten och resultatet, tja, det ses på bilden.
Det kan förstås också vara något fel på statorn..En indikation kan man få om man låter motorn gå utan att regulatorn är inkoppad, då ska (växel)spänningen mätt i alla tre komb av "gul kabel" 1-2, 2-3, 1-3, vara ungefär lika.
Gissar nog mest på ett vanligt kontaktproblem i kontaktblockets stift.
Börja där, billigast och enklast..:)

Det verkar ju rimligt för om statorn hade gått som jag först misstänkte så borde hela kabeln vara kass, laddregulatorn lägga av och all laddning upphöra. Hojen laddar 100% säkert om jag inte har ett superbatteri som klarar 100mil utan laddning vill säga :D.:yoparty

Hoppas att det är så enkelt, är det någon som vet vart man kan få tag på en likadan kontakt?

Kan tillägga att det blivit så varmt att plasten kring kabeln smält ca 5cm, i andra ändan av kontakten (den som går till laddregulatorn) ser det dock fint ut.

Kan jag bara ersätta hela kontakten med vilken annan kabelkoppling som helst och skippa hela Honda kontakten?
Spelar det någon roll hur jag kopplar de 3 faserna från statorn?

Dom tre gula kan du koppla hur du vill - ersätt det med proffsiga kabelskor.eltejp och sedan vulktejp över.

Du måste skala tills du har ren koppar innan du crimpar , så det inte är gröna eller svarta kardeller = same shit again.

Dålig kontakt och högt övergångsmotstånd = värme

Dom tre gula kan du koppla hur du vill - ersätt det med proffsiga kabelskor.eltejp och sedan vulktejp över.

Du måste skala tills du har ren koppar innan du crimpar , så det inte är gröna eller svarta kardeller = same shit again.

Dålig kontakt och högt övergångsmotstånd = värme

Tack! Det ska testas i morgon!

Då har jag fixat problemet! Jag borrade ur och bröt sönder plasten kring den trasiga ledaren (totalt deformerad och smält).
Sen lödde jag på ett nytt flatstift och satte krympslang och tejp runt. Därefter trädde jag igenom det nya flatstiftet genom den brunna kontakten (i hålet jag gjort) och kopplade ihop. Sen var det bara att dra kontakten över det nya stiftet och koppla på den med resten av ledarna.

Jag gjorde rent allt noggrant med oxide cleaner och oxide protector så jag hoppas att det skall hålla ett tag. Nu är allt som det ska i alla fall. Hojen laddar som den ska och regulatorn blir asvarm (honda style) :2cool, går knappt att ta på på efter ett tag.

Är det någon som monterat mer kylning på laddregulatorn? Jag har en alu platta bakom och satte dit kylpasta mellan regulatorn och plattan när jag ändå hade den borta. Är det någon som satt dit en fläkt eller nåt och hur funkar det i så fall?

Tack för hjälpen, bifogar några bilder på nya lösningen!

2014-03-12 15.27.43.jpg2014-03-12 15.27.46.jpg

Har du mätt laddning över batteriet?
Man ska alltid misstänka regulatorn när kopplingar blir brända.

Har du mätt laddning över batteriet?
Man ska alltid misstänka regulatorn när kopplingar blir brända.
Tack för omtanken!

Jajamen, det laddar ca 14-14.5v oavsett varv så det är helt normalt. Det verkar som om det varit glappkontakt med ökad resistens bara. Efter att ha googlat på diverse honda forum så verkar det samt trasig voltregulator (oftast utan laddspänning eller med 15-20v laddspänning)vara de vanligaste VFR800 felen.

På viffrarna är det ju en del som satt en cpu fläkt på men vette fan - dom är ju ip klassade för inomhusbruk.
Skulle nog köra på som det är - men sök på VFR och regulator så får du lite upplägg.
Man behöver ju inte göra något åt ett icke problem.

Men just din grej med överhettning är just det med dålig kontakt - det här är desutom ett av dom få elfelena som kan orsaka brand utan att du blir skyddad av säkring

Har använt Shindengen regulatorn som sitter på bla R1 från -06.
http://www.ebay.co.uk/itm/UNIVERSAL...rcycles_Parts_Accessories&hash=item58a98eb297
Man märker knappt att den blir varm. Att tänka på med den här konstruktionen, är att ju mindre ström du gör av med desto varmare blir regulatorn. Så börjar regulatorn bli varm ska man sätta på så mycket strömförbrukning som det går, likaså om det är dålig kontakt på laddsidan så blir regulatorn väldigt varm. Tips nummer ett är alltså att kolla kontaktytorna vid batteriet och i multikontakten lite extra. Den regulatorn som kom -00 till VFR:n funkar bättre, enda yttre skillnaden man ser på dom är att D+ kommer utifrån och inte direkt på + ut.
Tommy.

Har använt Shindengen regulatorn som sitter på bla R1 från -06.
http://www.ebay.co.uk/itm/UNIVERSAL...rcycles_Parts_Accessories&hash=item58a98eb297
Man märker knappt att den blir varm. Att tänka på med den här konstruktionen, är att ju mindre ström du gör av med desto varmare blir regulatorn. Så börjar regulatorn bli varm ska man sätta på så mycket strömförbrukning som det går, likaså om det är dålig kontakt på laddsidan så blir regulatorn väldigt varm. Tips nummer ett är alltså att kolla kontaktytorna vid batteriet och i multikontakten lite extra. Den regulatorn som kom -00 till VFR:n funkar bättre, enda yttre skillnaden man ser på dom är att D+ kommer utifrån och inte direkt på + ut.
Tommy.

Hej Tommy, Jättebra att veta, om/när min regulator kastar in handduken så blir det en sån! Vill inte ha en så här varm igen. Men som sagt nu funkar det som en honda regulator gör. Bra men varmt.

Jag ska se över anslutningarna till batteriet, men de bör vara rätt bra redan. Vad menar du med multikontakt??
Såg att du hade samma hoj, var din gamla regulator också varm innan du bytte (så att man inte kunde ta på den mer än 3-4 sek utan att det blev för varmt för att hålla på) ? Jag tror att jag har en nyare modell än vad som är original för förra ägaren har bytt, har också en alu platta bakom.

MVH
Victor

Hej Tommy, Jättebra att veta, om/när min regulator kastar in handduken så blir det en sån! Vill inte ha en så här varm igen. Men som sagt nu funkar det som en honda regulator gör. Bra men varmt.

Jag ska se över anslutningarna till batteriet, men de bör vara rätt bra redan. Vad menar du med multikontakt??
Såg att du hade samma hoj, var din gamla regulator också varm innan du bytte (så att man inte kunde ta på den mer än 3-4 sek utan att det blev för varmt för att hålla på) ? Jag tror att jag har en nyare modell än vad som är original för förra ägaren har bytt, har också en alu platta bakom.

MVH
Victor
Med multi menar jag att både in och utgång sitter i samma kontakt, har faktiskt inte bytt på denna hoj då det är en -00:a och den inte krånglar ännu. Bytte däremot på min gamla VFR och har även bytt åt andra. Kan även vara bra att ha koll på batteriet, börjar det bli dåligt får du även där samma effekt att ju mindre ström batteriet klarar att ta åt sig ju varmare blir regulatorn. Finns modeller av regulatorer där man shuntar tillbaks ström till primärlindningen och därigenom reglerar hur mycket statorn ger, dessa ger tyvärr inte så snygg spänning ut och rekommenderas inte för hojar med elektronisk tändning / insprutning.
T.

Tar upp tråden igen. Denna regulator står som universal. Tror ni den är ok att montera på Vfr800 -99.
Mvh
Tomas

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...