Boxer turbo

BMW motorkonstruktion lämpar sig inte sådär jättebra för överladdning då vevar och koppling har en tendens att ge sig med en rätt moderat effekthöjning. Där finns dock mängder med tyska företag som tillverkar specialbitar till BMW så allt får att förstärka och fixa.

Har du pengar, kunskap och tid att pilla och testa ut så skulle det bli ett coolt bygge men jag hade nog valt en annan motor att bygga på.

BMW motorkonstruktion lämpar sig inte sådär jättebra för överladdning då vevar och koppling har en tendens att ge sig med en rätt moderat effekthöjning. Där finns dock mängder med tyska företag som tillverkar specialbitar till BMW så allt får att förstärka och fixa.

Har du pengar, kunskap och tid att pilla och testa ut så skulle det bli ett coolt bygge men jag hade nog valt en annan motor att bygga på.

Enligt RB Racing (ovan nämnda länk) funkar boxern bra att överladda.

"...you get a little nervous with visions of broken rings, blown head gaskets and other terminal explosions. We really shouldn't have worried as BMW made this one tough puppy."
"Heavy stainless steel header, 225hp turbo, new inlet plenum with two additional injectors controlled by an RSR AIC400 Additional Injector Controller, intercooler, RSR Air Fuel Ratio Gauge, a positive oil scavenge system, and a free flowing cannister muffler...throw in 400 hours of development and you have the fastest twin on the block."
"...running a 10.6 second quarter mile at over 130mph with very low boost."

Låter ganska bra i mina öron då cykeln lämnar ca 100hk standard. Man nämner inget om modifieringar på koppling eller vevar. Men man kanska ska ta uppgifterna med en nypa salt. RB vill ju trots allt sälja grejer.

Var presenterar dem några dynopapper på 225 hk?
Som jag tolkar det så har de en turbo som kan pumpa 225hk.

225hk med orginal koppling är uteslutet och efterssom BMW har en lite special torrkoppling så får man eftermontera en keramisk HPN koppling (dyr som ett helvete)
Sen är veven och stakarna inte någon hit och byts rätt tidigt vid konventionell BMW trimmning så att plocka ut massor av kräm även om det är med turbo som är snällare hade inte jag vågat.

*/ ?>
Nyheter
Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Back