Bottendrag 2-Takt

Nisse_Manpower

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2007
Ort
GBG
Hoj
Yamaha TZR 125 års 99 och en AS3a
Tja vet att det finns många som är bra på 2-takts motorer här på forumet så nu undra jag om man kan få lite bättre botten i min gamla puch som står och samlar damm ute i garaget. Jag vill hällst inte att maxvarvet skall öka för det är en såppas gammal motor så jag vill inte riskera att den går sönder på grund av för högt varv Tex. Hur man skall porta cyllen eller något för jag orkar inte springa och köpa 60cc och såna grejer så har blir det bonnetrim för hela slanten:yoparty. Har hört att man kan bredda avgasporten lite och få mer effekt i grejerna men att den inte får vara bredare än 0,65*38=24,7mm för då kommer kolvringarna att rammla ut.:D

God Jul och Gått Nytt År föresten

Nisse
 
Köp en nyårs raket eller en fete bomb & tänd den när du önskar mera kraft
Bästa placering vore ju i svingen 1 på varje sida
 
Botten är väl rätt schysst i puckarna, iallafall den norska (mer hk i norge) som jag hadde en gång i tiden. Säker på att den matchar min 125a cross i botten draget:) Vill man ha mer är det bara å ta fram borr maskin å fil! Det e rätt skoj det med!
God jul alle sammans!

Jo föresten, på min så filajeg ner kolven i underkant på innsugs sidan(nån mm), plana toppen och filade insuget. Utblåset såg bra ut på min, men den var som sagt inte strypt! Om man vill trixa tror jag man kan prova å svarva ner botten på cylindern några/ nån mm i stället för kolven å toppen. Jag minns jag gjorde det på nån moppe jag hadde, med resultatet blev inte bra. Kanske e än dålig ide....
 
Last edited:
Tack för svaren både dom seriösa och dom lite mindre seriösa men back to topic.

Glömde skriva vad som är gjort på den.

Dragen plugg

Jackad kolv :yoparty

Planad topp
 
Bottndrag på en 2-taktare..? Du har väl lite botten på gamla 500 cc crossar och gamla sportisar med stor cylindervolym(nåja..)60 cc finns inget botten att tala om....
 
Hur fort går den? Det är väl inte så mycket mera att göra då om man inte vill kosta på den nåt. (Bara fila mera!) Vill man ha bra botten så är det viktigt att förgasaren är kopplad till luft filtret. Borra evetuella strypningar i ljud dämparen. Evt borra förgasaren. Min polare hadde en puch maxi som han köpt för 50kr som vi körde på nitro !:D
 
ok får la gå ut och fila lite på cyllen och få den jämn och fin inut i :hojsmilie
 
Blir nog att pallra sig iväg med några skrynkliga hundringar i näven & köpa moppetrim, utan att öka cc är du chanslös, om du inte är vridmomentsvarvtal receptiv som fan.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top