BOTT Knutstorp 2010, Munken #84 på KTM RC8 R

"Munken"

Cross är svinkul!
Gick med
6 Jul 2004
Hoj
YZF 450 -11, KTM RC8R -09
Föreberedelserna inför tävlingen
För en tid sedan fick en förfrågan från Peter Ilar och i Ten Star Racing om jag inte var sugen att köra en KTM RC8R under Knutstorpracet. Claes Grane Peters teamkompis kunde tänka sig att låna ut sin reservcykel.

Inte säger man nej till att få låna en cykel och köra ett race. Inte jag i alla fall. I dagarna hade jag även lyckats få iväg min gamla Suzuki så det här erbjudandet kom som ett brev på posten.

Fösta gången jag testade hojen kommer jag aldrig att glömma. Växlingen var åt fel håll och fjädringen som är helt standrard var alldeles för mjuk för min 100 pannor. Gaffeln gic i bott och bakändan jassade utan att jag ens försökte bromsa hårt.

Det som var positivt var att hojen svängde och spårade på ett sätt som jag inte direkt var van med efter att ha kört min gamla Suzuki. Motorn kändes lugnt och sansad samtidigt som den tryckte fram hojen ut sväng med en otrolig kraft. Väldigt mysko känsla men den var ändå väldigt familjär då jag är van att köra Supermotard = enstånka.

Ska jag köra ett race gillar jag att vara förberedd. Som tur var tänker min teamchef Peter likadant. Så med ett sponsorbidrag från en av teamets stora sponsorer, Harald från Infratech Nordic åkte vi ner till Knutstorp för att träna. Jag hade aldrig kört där tidigare så det blev lite av en chock med ett stup samt en kurva med en 180 graders sväng som var så skarp att den knappt gick att komma igenom.

Nu fick jag i alla fall fria händer att göra vad jag ville med hojen. Tack för det Clas Grane ( hojägaren). Som jag förmodade så var den alldeles för mjukt ställd. Efter mycket skruvande kändes hojen helt plötsligt väldigt bra. Nästan som min egen och känslan när man trivs på hojen och vågar puscha det där lilla extra började infinna sig.

Vi hade dock ändrat det mesta på hojen och inga spå justeringar. Gjort styret mycket rakare. Det tillsammans med bakåtflyttade fotpinnar gjorde att jag inte längre fick cellskräck när jag satte mig på hojen. Vi valde den mjukare fjädern men valde att spänna upp förspänningen bak med ca 7mm. Vi mötte med lite retur samtidigt som vi styvade upp gaffeln med både comp, hårdare fjädrar och mer förspänning. Lådan var vänd men vi fick skipa quick shiftern då den inte gick använda åt andra hållet.

Kul var att Petjo var nere och tränade samtidigt. När alla inställningar kändes bra på hojen sa jag till Petjo och Öhlins Jocke som också var där att det var dags att köra 1.01 tider på nästa pass. Petjo skrattade och önskade lycka till. Du ska få se sa jag. Min skrattande konkurrent och hans fjädringskonsult gick i alla fall ut med ett tidtagarur för bli varse att det inte var några tomma ord. Jag fick ett stort grattis av min konkurrent inför kommande helg och det kändes riktigt kul.

Innan tävlingen han jag även åka förbi Karlskoga och köra ett pass på hojen. Döm om min förvåning när jag körde låga 1.07 tider på hojen med beggade däck. Hojen är ju standard och saknar riktig fjädring samt quickshifter. Ändå åker jag nästan lika fort som på min egen hoj. Coolt tänkte jag för mig själv här finns det potential.

Tidskval
Åkte ut med ett beggat däck. Då kvalet var 09.00 tänkte jag att det var lika bra att åka några varv för att sedan komma in och sätta på ett nytt bakdäck för att kunna slå på ordentligt. Efter att ha letat lite luckor i trafiken utan större framgång kom jag ner i 1.02.2 med mitt slitna däck. Bäst att gå in och byta nu tänkte jag. Dagen till ära var jag bortskämd med en massa bra och trevliga mekaniker så det var klart att man skulle testa ett depåstop.

När jag kom ut med nytt däck hade jag ett löjligt grepp. Kändes som man kunde åka hur fort som helst. Det trista var att jag fick något fritt varv förens det blev rödflagg. Åkte in i depån och jag såg att tiden rann iväg i samma takt som däcken kallnade. Efter 8 min släppte de i all fall ut oss och då var jag först ut med Per Björk och Gesson och min teamkompis Peter tätt efter. Hade bara ett varv på mig att få värme i däcken tänkte jag. När jag kom ut på mitt fösta flygande kände jag att någon låg tätt bakom. Det var Björk som även han ville sätta bättre tider. Han var uppe och nosade ruskigt tätt i vänstern på väg upp för backen. In i tighta högern v försökte han ta innern. Oj vad tight det blev men jag visste att jag bara skulle få ett varv så jag var tungen att stänga dörren. Kände Per mot min sida. Ha ha första gången jag byter dekaler med en konkurrent på en tidsträning. Jag fick min 1.01 tid och ett varv till. Den här gången var Per lite mer bestämd och tog mig på yttern in i tighta högern. Höll på att ramma honom då jag knappt fick stopp på hojen men det gick bra. Missade dock spåret och tidsträningen var över. Kom på en 3e plats. Bjhörk tog pool och Gesson tvåa. Peter var bara 100 delar ifrån att slå min tid men kom på 4e plats. Två KTM från Team Tenstar i förstaled. Inte dåligt.

Race 1
Banan är blöt och klockan är 09.00. Svär lite åt mig själv då jag fortfarande inte har skaffat mig ett klart visir. Åkte ut med mitt snygga mörka istället. Var lite fuktigt lite här och där märkte jag på uppvärmningsvarvet. Fick en skaplig start men Gesson fick en bättre. Han bromsade tidigt, feg som jag var så bromsade även jag tidigt då det är svårt att veta exakt hur bra grepp det är i vätan innan man har fått åkte något varv i racetempo. Låg bakom och körde i lugnt tempo. Efter varje varv så steg tempot lite. Bromsade om Gesson vänstern innan uppförsbacken.. Driftade ut lite och tappade fart vilket gjorde att han tog mig igen uppe på krönet. Nu började det bli varvningar och många sådana. Vi kom ifatt en stor klunga på rakan samtidigt som Per Björk som bara legat bakom och tittat så där avslappnat som bara han kan göra körde om. Fastnade ordentligt samtidigt som grabbarna före kom om. Tyckte jag kom ifatt lite varvet efter när jag kommit om klungan men jag fick aldrig riktigt kontakt igen.
Åkte isolerat efter 2/3 delar av racet men knep ändå sista pallplatsen vilket jag tror att teamet var nöjd med.

Race 2
Kände att det fanns mer att ge från min sida. Ingen kommer tro att jag kan vinna förutom jag själv såklart. Starten går och jag fick en skaplig start. Ännu en gång ligger jag tvåa in i första sväng. Nu tänkte jag ligga på som en igel. Ligger och åker med bakom. Tycker att det går riktigt sakta i vissa sängar. I vänstern efter hårnålen, ner för backen och ut på rakan håller jag flera ggr på att köra in i Gessons bakdäck. VM i ursäkter men hans hoj går fortare så jag får hela tiden försöka bromsa lite senare än honom och åka lite fortare i chikanerna på väg tillbaka efter rakan. Sista högern innan uppförsbacken och krönet har halt klart blivit en av mina favoritsvänger, efter den var jag alltid ifatt. Fastnade på en varvning och trodde jag skulle tappa kontakten. Märkte att Gesson verkade åka mycket på tavlan för han tog aldrig tillfället i akt för att gasa ifrån mig. Det gjorde att jag var ifatt på två varv igen. Ut på rakan rappade han fötterna när hojen vobblade till ordentligt. Irriterade nog låg jag inte nog nära för att köra om men jag kom upp precis i hans bakhjul. Irriterande nog så drog han ändå ifrån 10 meter ner till bromsningen efter rakan. Försökte bromsa om men det var tight. Låg i bredd in i svängen men han stängde dörren ordentligt i andra apex så jag fick bromsa mitt i svängen. Bara att lägga sig bakom och titta igen. Tänkte att jag gör ett ordentligt försök på sista varvet om han inte gör något misstag igen. Ut på sista varvet tänkte jag bära lite extra fart. Det är nu det gäller. Det small till ordentligt mitt i sväng. Tänkte inte så mycket mer på det för när jag är på väg ut ur svängen ser jag att Gesson åter igen tappar fötterna från pinnarna när han woblar till ordentligt. Yes! Nu har jag dig tänkte ja för mig själv. Som att stjäla smågodis från ett barn. När jag är på väg om och ska lägga nästa växel kan jag inte växla upp. Försöker igen och igen. Tittar ner och ser att växelpedalen saknas. Är helt övertygad om att jag kommit om på rakan. Huruvida Gesson kunnat kontra på resterade banan får vi aldrig veta. Det ända jag kan säga är att det var väldigt nära min fösta vinst i Roadracing. Nu fick jag istället böja mig ner för att handväxla i treans växel som jag rullande in på det sista varvet.

Summering
Det gick inte hela vägen den här gången men det gav mersmak. Skulle man fixa lite fjädring och några extra hästar på en KTM RC8R så är det en riktig vinnarhoj. Att Claes lånar ut sin hoj till mig är otroligt snällt, stort tack för det Alla mekaniker till lika vänner i temaet som följer med och hjälper till ska ha en stor eloge och ett jättetack. Harald på Infratech Nordic hjälpte till och sponsrade med startavgifter och förberedande träning. Han tog även med ett jättegäng med medarbetare och samarbetspartners där flera var på roadracing för första gången. Deras intresse och hejarop gav oss förare en härlig energi, stort tack. Stort tack även till Peter min vän som fixar och styr upp det största coolaste tältet med DJ Nemo bakom mixerbordet. Det här är en helg många kommer att minnas.

Stefan "Munken" Ljungberg

Last edited:
Snyggt kört!!
Det var spännande att se från läktaren.
KTM:en är helt klart en skön hoj. Har inte Nylund racing en hoj över i Pro SBK nu när Australiensaren lämnade. Den borde väll passa dig perfekt :tummenupp .

Vi trodde alla att det skulle gå vägen i race2 jävla curbs. Undrar just hur många varv Gson o Björk har lagt på Knudan:va

Passar på att tacka dig Stefan för all hjälp jag har fått i år jag vet att du har mycket med min utvecklingskurva att göra tack tack:Bugar

Du vet att jag jobbar på en fortsättning till 2011 men jag tror att du ska vara ledig redan 15-18september du kan nog kolla in torsdag-söndag veckan efter oxå

Vi hörs Munken som sålde suzukin:D

Du har dig själv att tacka för att det går bra nu.
Kanske ska köra ett år till ;) ? Tycker du ska ta dig en funderare.

Stort tack för allt du gjort och fixat för mig!

Vi trodde alla att det skulle gå vägen i race2 jävla curbs. Undrar just hur många varv Gson o Björk har lagt på Knudan:va

Passar på att tacka dig Stefan för all hjälp jag har fått i år jag vet att du har mycket med min utvecklingskurva att göra tack tack:Bugar

Du vet att jag jobbar på en fortsättning till 2011 men jag tror att du ska vara ledig redan 15-18september du kan nog kolla in torsdag-söndag veckan efter oxå

Vi hörs Munken som sålde suzukin:D

Hej!

Var o titta på Knudan i helgen var helt klar kul o se :tummenupp ni såg ut o ha kul hela gänget :).

Vet inte om det är du mitt i bilden jag tog bland många andra.

/Maveric

Bifogat

• DSCN4190a.JPG
    DSCN4190a.JPG
    170.4 KB · Visningar: 203
Du kör bra! Hoppas du stannar på twin bara så man får bråka med dig lite mer nästa år... fast har du ambitioner att dina pengar du lägger på RR faktiskt ska ta dig längre än BoTT så kanske P.R.O. är bättre... :D

Jag har en hundring eller två till dig.

Du kör bra! Hoppas du stannar på twin bara så man får bråka med dig lite mer nästa år... fast har du ambitioner att dina pengar du lägger på RR faktiskt ska ta dig längre än BoTT så kanske P.R.O. är bättre... :D

Jag har en hundring eller två till dig.

Har man bara tid... jag och pengar kan man köra många serier samtidit.
Gillade verkligen att åka Twin så det är mycket möjligt att du får ta ut din revanch nästa år :) Ja eller redan i år. Vi får se vad som dyker upp för tankar i Ten Star Racing.

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla