BoTT ehh? Hur, vad när?

Don Quixote skrev:
2677238 Trodde inte att det skulle bli nå sprintrejsande nästa år då SP250 blev för B-förare men så dyker Battle of the Twins upp i smyg. Där måste det väl gå att åka ER6? Hur ligger det till med reglerna, är det lika strängt som andra klasser eller skulle ingen ta illa upp om man slängde på clip-on och helkåpor på hojen?
Kan ju bli riktigt festligt det här...

Äh, köp en ktm superduke och var glad! Såg ett rejs av bott förra året och han
lekte med den runt banan och kom iaf först ; )
 
Nyteknik skrev:
2678844 Den gränsen kallas "kval". Om BoTT vill vara något mer/roligare än en klass för Ducati finns det inget skäl att begränsa cylindervolymen nedåt.

Utveckla!

Det ÄR inte bra med hojar som går VÄLDIGT olika fort rakt fram. De tre gånger då jag blivit riktigt rädd på racerbanan har alla varit när man ligger och slipstreamar en hoj och den viker ut och plötsligt finner man en hoj "backandes" emot sig i HÖG fart!!
Långsamma hojar är luriga i det avseendet, precis som det är livsfarligt med folk (ofta snorsnabba förare) som ligger ute på tidsträning och "väntar" in ett lämpligt tillfälle att sätta ett snabbt varv. Det är också livsfarligt!

Den svenske racerföraren Jo Bonnier körde ihjäl sig på Le Mans just pga detta med fartskillnader på raksträckor...
 
Nyteknik skrev:
2678844 Den gränsen kallas "kval". Om BoTT vill vara något mer/roligare än en klass för Ducati finns det inget skäl att begränsa cylindervolymen nedåt.
Det finns vettiga säkerhetsargument att inte ha för generösa gränser för klassen eftersom om man sänker gränsen blir skillnaderna mellan de hojar som skulle klassas in för stor. Tex skulle hojar som Ducati Monster 600, Cagiva Raptor 650 etc köras mot Ducati 999RS och dylikt och det får nog anses vara mindre lyckat. Det finns anledningar till att man i andra länder har två twinklasser, i USA kallase de ofta Heavyweight Twins och Lightweight Twins. Att det bara skulle finnas Duccar att köra med enligt det nuvarande reglemntet är ju inte sant. Två olika twinklasser vore ju en perfekt lösning men det finns det nog inte tid till inom ERFs tidsramar. Att snabba förare på mindre hojar kör ifrån långsamma förare på större hojar gör ju bara skillnaderna mellan ekipagen större.
 
Nyteknik skrev:
2678844 Den gränsen kallas "kval". Om BoTT vill vara något mer/roligare än en klass för Ducati finns det inget skäl att begränsa cylindervolymen nedåt.

Läs om hela mitt inlägg igen och fundera ordentligt innan du svarar denna gången :pannkyss
 
magnus_moss skrev:
2678936 Det ÄR inte bra med hojar som går VÄLDIGT olika fort rakt fram. De tre gånger då jag blivit riktigt rädd på racerbanan har alla varit när man ligger och slipstreamar en hoj och den viker ut och plötsligt finner man en hoj "backandes" emot sig i HÖG fart!!
Långsamma hojar är luriga i det avseendet, precis som det är livsfarligt med folk (ofta snorsnabba förare) som ligger ute på tidsträning och "väntar" in ett lämpligt tillfälle att sätta ett snabbt varv. Det är också livsfarligt!

Den svenske racerföraren Jo Bonnier körde ihjäl sig på Le Mans just pga detta med fartskillnader på raksträckor...
Du har självklart en viktig poäng. Jag har själv upplevt hur det är att vara både farligt snabbare och långsammare än andra. Men jag har svårt att se att 650-ekipage skulle bli en sådan risk.
 
Kraven gäller även för ducce, det ska vara 748cc eller över även för dom.
Prillorna är mer än välkomna :nicka då detta inte är en ren ducceserie.

Hej!

Skulle vara intresserad av eventuella datum och banor för BoTT

Hälsn. Boxer
 
Ja nu kan jag bekräfta iaf! Jag ska köra BoTT! Ska bli kul. Vilket dån det måste bli :D

Ska du nu köra ALLA klasser som finns:tummenupp. Eller har du lagt några på is. Men STK, SBK, ERF, SM & BoTT låter som helt underbart, om man har tid...och har lite extra medel..............

Mvh//ZS
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top