BoTT ehh? Hur, vad när?

Don Quixote skrev:
2678434 Näh, kanske inte men allt är ju styvnackat bestämt nu så det är bara att släppa :(

Om inte jag misstar mig platsar ER-6án i SP så det går ju att köra där, och sen var det väl tal om en egen cup i någon form?!.

En undre gräns i BoTT på 748cc är nog ganska vettig ned tanke på bl.a alla små monster(Modellen alltså) som inte är särskilt snabba, och som sagt tar ju SP in de flesta av dom knarrar som inte går in i BoTT.

Det viktiga nu är att detta inte blir en Ducati Cup, det skulle nog vara förödande för klassen.

Det finns ju massa fina redskap att ta till som t.ex Mille, Firestorm, SP1/2,
TL1000 och Falcon bara för att nämna några.

Kommer det ett 30-tal Duccar, Arpilior, KTMár, Hondor, Suzukis m.m till start kommer detta att bli en höjdarklass.

Skulle det sedan visa att det var fel med 748 som nedre gräns får väl herrarna som bestämmer ta sig en funderare om det behöver ändras till 2008.
 
Mja, BoTT-experimentet på B-rejset i somras var väl inte så jävla mångfaldigt och kul. Men jag blir gärna överbevisad i vanlig ordning.
 
Mattias skrev:
2678471 Mja, BoTT-experimentet på B-rejset i somras var väl inte så jävla mångfaldigt och kul. Men jag blir gärna överbevisad i vanlig ordning.

Nej, det är just därför det är viktigt att det kommer ut nu så förare av andra fabrikat hinner få fart på planeringen.

Det roliga på Sviesta var väl att en kille på KTM vann.:tummenupp
 
Då måste Donkey Kong klassa ner sig till B-förare eftersom SP from 2007 enbart ä röppen för förare med B-licens.
 
Gustav O skrev:
2678485 Då måste Donkey Kong klassa ner sig till B-förare eftersom SP from 2007 enbart ä röppen för förare med B-licens.

Hmm, det var ju surt.
Han får väl borra upp Kawan då istället.:rolleyes:
 
Det går inte att lösa med dispans för enskilda förare då? Om nu föraren som i Donkey kongs fall inte får köra i SP pga att han är A-förare. Det faktum att han är A-förare borde dessutom innebära att risken för att han upplevs som stoppkloss på banan och att han äventyrar säkerheten för de andra pga stora hastighetsskillnader är ganska minimal. Ett solklart fall för en dispans tycker jag :)
Med nya sträckningen på Sviestad så borde det ju funka rätt bra. Hade långrakan varit kvar så hade det nog blivit jobbigt men nu så... Kunde en KTM klämma dit rejsduccar förra året så skulle jag vara väldigt intresserad av att se vad DQ kan göra på en ER6. Då kommer jag och tittar i år igen :tummenupp
 
HanneZ skrev:
2678412 Inte är väl en er-6 så mkt slöare än en 748?

Var det inte Lanzi som satte snabbaste toppfarter ett år i WSS med en 748? Eller det var kanske med 749? Nu är det väl kanske inte så stor risk att nån i det trimmet kommer köra om inte Patrik Bengtsson vill damma av sin. Men en ER-6 har väll prestanda i bästa fall som en aprilia RS250 medans en 748/749 har prestanda som vilken 600 som helst. Dessutom bromsar/chassie långt bättre än en ER-6. En 748 borde vara rätt många sekunder snabbare på ett varv. För att inte jämföra mot kommande Duccen på 1200cc eller vad det nu kan tänkas bli för hojar i den klassen.


Vad står sista T:et för i BoTT? Battle of Twins (T?)
 
Last edited:
Jeje, det kanske är en bra regel. Ska inte vara för självisk...
Men det hade varit kul att få köra nånstans. Hmm... ER6an borde man väl få köra med i SuperStock 600 va? ;)
 
mloren skrev:
2678469En undre gräns i BoTT på 748cc är nog ganska vettig ned tanke på bl.a alla små monster (Modellen alltså) som inte är särskilt snabba, och som sagt tar ju SP in de flesta av dom knarrar som inte går in i BoTT.

Det viktiga nu är att detta inte blir en Ducati Cup, det skulle nog vara förödande för klassen.
Andra stycket i ditt inlägg motsäger det första. Om man vill främja andra märken än Ducati i BoTT ska man förstås tillåta alla 2-cylindriga fyrtaktsekipage som kvalar in oavsett cylindervolym. Vilket trovärdigt skäl finns det att motverka SV650, ER6, MT01 m.fl.?

:va
 
Last edited:
Nyteknik skrev:
2678630 Andra stycket i ditt inlägg motsäger det första. Om man vill främja andra märken än Ducati i BoTT ska man förstås tillåta alla 2-cylindriga fyrtaktsekipage som kvalar in oavsett cylindervolym. Vilket trovärdigt skäl finns det att motverka SV650, ER6, MT01 m.fl.?
:va

Inte främjer man väl tex Ducati 350/400/600/620/S/SS eller 400/600/620 monster heller isåfall, vet flera ägare av sådana hojar som också hade velat köra, men gränsen måste ju dras någonstans för att det inte ska bli för stora fartskillnader.

Det finns ju tillräckligt med hojmärken ändå som tillverkar twinnar över 748cc för att det skabli en stor och blandad klass....Aprilia, KTM, Honda, Suzuki, Buell, BMW.....tex
 
Det finns ju oftast inte utrymme i svensk roadracing att göra klasser som passar alals hojar, behov och fart. Tror att reglementet i BoTT är väl genomtänkt som det är nu.
Donkey Kong får köpa en TRX och visa var skåpet ska stå. :tummeupp
 
*Superlight* skrev:
2678714...gränsen måste ju dras någonstans för att det inte ska bli för stora fartskillnader.
Den gränsen kallas "kval". Om BoTT vill vara något mer/roligare än en klass för Ducati finns det inget skäl att begränsa cylindervolymen nedåt.

Gustav O skrev:
2678716...reglementet i BoTT är väl genomtänkt...
Utveckla!
 
Last edited:
Nyteknik skrev:
2678630 Andra stycket i ditt inlägg motsäger det första. Om man vill främja andra märken än Ducati i BoTT ska man förstås tillåta alla 2-cylindriga fyrtaktsekipage som kvalar in oavsett cylindervolym. Vilket trovärdigt skäl finns det att motverka SV650, ER6, MT01 m.fl.?

:va

Och tänk så fint det blir med Kawa GPZ500S, Honda CB450C, Yamaha 250 Special, ja det finns många fina fina Tvinnar på under 748cc men nån stans måste nog gränsen dras här som i de flesta klasser.

Vadå kvalar in, är det 107 procentsgränsen du tänker på?(en gräns som enligt en del inte ens finns i verkligheten)
För risken att det skall bli kval p.g.a för många ekipage är ju inte särskilt stor.

Nä, sluta nu gnälla för det finns nog ingen klass som passar varje individs önskemål, gläds istället åt en yterrligare en klass och ge den en chans att utvecklas under ett par säsonger så får väl verkligheten utvisa vad som blir rätt eller fel.
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top