Bostadsmarknaden i Malmö/Lund?

• Thread starter Thread starter Coola Ola
  • Start date Start date

Coola Ola

Guest
Hej på er, Skånepågar!
Ev. flyttar jag till Malmö-trakten till hösten och måste ju då hitta nånstans att bo. Hur ser det ut med lägenheter, framförallt i Lund? Är det stört omöjligt att hitta nåt eller finns det iaf hyfsat enkelt i ghettot? Helst vill jag ha en 3a, med gångavstånd till centrum för max 2000 i månaden. Är det nån som har det så säg till, annars tar jag vad som helst......

P.S. Fan va mycket stickys ni har i erat forum.... Har ni dåligt minne eller? :hihi

Hörrududu... har du skickat in ansökningen om visum? Tre kopior.
Fråga Långa Farbron, han har nog blanketter kvar... :D

Välkommen till kontinenten!

Vad gäller bostäder i Malmö och Lund så är det som i alla andra storstäder och universitets städer. Dyrt och dåligt. Men du verkar ju inte ha så höga krav heller. För 2000 kr/ mån får du lätt en 3:a på gångavstånd från centrum i Lund. :huvet

Coola Ola skrev:
Hej på er, Skånepågar!
Ev. flyttar jag till Malmö-trakten till hösten och måste ju då hitta nånstans att bo. Hur ser det ut med lägenheter, framförallt i Lund? Är det stört omöjligt att hitta nåt eller finns det iaf hyfsat enkelt i ghettot? Helst vill jag ha en 3a, med gångavstånd till centrum för max 2000 i månaden. Är det nån som har det så säg till, annars tar jag vad som helst......

P.S. Fan va mycket stickys ni har i erat forum.... Har ni dåligt minne eller? :hihi

3a för 2000 i månaden är omöjligt någon stans i Lund om du snackar hyres (min trea på 87m2 kostar 5.5' och ligger norr om norra ringen), bostadsrätt finns det gott om med motsvarande månadsavgift i centrum men då kostar dom ju motsvarande (centralt snackar vi nog miljonen).

Malmö var för fem år sen nästan halva priset men idag är det samma priser om vi snackar någorlunda attraktiva områden.

Bättre att fixa hus lite halv-off med eget garage :)

Ok, 2000 för en trea i centrum var på skoj, så verklighetsfrånvarande är jag ej... Ska plugga så hus går bort. Om man säger så här då, finns det några områden man absolut ska undvika?

Hehe, fan, om farbron flyttar dit först så får jag säkert bo hos honom gratis, göteborgare håller ju ihop o sådär...

-edit- hade inte tänkt stanna hela livet så jag kommer nog vara illegal invandrare i några år...

Coola Ola skrev:
Om man säger så här då, finns det några områden man absolut ska undvika?
I Malmö: Massa. Malmöborna vet säkert mer.

I Lund. Längst i norr (där jag själv bor) är inte så kul. Linero (området närmast ut (öster) mot dalby) inte heller. Men det är nog generellt mindre viktigt än Malmö.

Man stannar länge i Skåne än man tänkt. Punkt. Jag har nu bott här i 22 år. Men språket(lätet?) lär man sig aldrig som inflyttad. Skönt så.

Coola Ola skrev:
Ok, 2000 för en trea i centrum var på skoj, så verklighetsfrånvarande är jag ej... Ska plugga så hus går bort. Om man säger så här då, finns det några områden man absolut ska undvika?

Hehe, fan, om farbron flyttar dit först så får jag säkert bo hos honom gratis, göteborgare håller ju ihop o sådär...

-edit- hade inte tänkt stanna hela livet så jag kommer nog vara illegal invandrare i några år...
Långis får inte flytta hit, han har bara tillfälligt visum utställt på Hornbach.

Tycker du ska satsa på ett fint område i Malmö, det ligger i närheten av motorvägen mot Lund så du lätt hittar dit. Det heter Rosengård och som namnet säger så är det fullt av rosor där. :)

Flytta

Coola Ola skrev:
Hej på er, Skånepågar!

Hmmmm.... Majorna i Götet. Då borde du kunna känna dig hemma i ett trevligt bostadsområde som heter Rosengård :banana

Rosengård alltså... Ja, det ska vara fint har jag hört. T.ex. ska man ju få poliseskort om man åker ambulans där, sånt är de för snåla för här i gbg.

@Hax Fan säger du.... Majorna är helt ärligt en underbar stadsdel. Svider att kanske behöva flytta härifrån :(

@pjohan: Ok, bra att ha lite att gå på. Får väl se hur långvarig jag blir då... Mina göteborgsrötter sitter djupt dock, djupare än jag tror själv nästan.

Coola Ola skrev:
Hej på er, Skånepågar!

Du kan alltid kolla med LTF Håkan Nyberg AB 046-2110303. Han äger fastigheter i Lund/Malmö med omnejd.

Mvh Bookie

Bostadsrätt i centrala Lund för miljonen? Tsss... Då hade jag köpt ett par för länge sen. Snarare från 3 mille uppåt.

För 2 lappar får du nog inte ens 12 m2 i andra hand. Kolla isf hellre i byarna runt om typ Dalby, Hjärup etc.

Märklig vad många har förutfattade meningar om Linero. På 80-talet bodde det en del pundare i socialens lägenheter på vissa gatunummer. Har bott här i 15 år och det enda stället i stan som jag tex har fått ha min bil ifred.

@Coola ola

Kul att du åker ända ifrån GBG ner till Skåneland för att bli bildad. Sådant kan ni väl inte bli däruppe va? :D

Har en hoj som står i Marstrand som väntart på att bli kollad. Dock har jag ju av förklarliga skäl inte vägarna förbi kan man säga.

Beträffande bostäder i Malmö-Lund lär du nog ha satt upp dig i kö tidigast när du föddes för att få en chans att få hyresbostad här. Så länge de inte bygger i området lär det alltid vara ett skriande behov av lyor. Jag har min till salu, köp den o få pengarna tillbaks när du ska sälja - o mer förhoppningsvis. :tummenupp

TouchMan65 skrev:
@Coola ola

Kul att du åker ända ifrån GBG ner till Skåneland för att bli bildad. Sådant kan ni väl inte bli däruppe va? :D

Har en hoj som står i Marstrand som väntart på att bli kollad. Dock har jag ju av förklarliga skäl inte vägarna förbi kan man säga.

Beträffande bostäder i Malmö-Lund lär du nog ha satt upp dig i kö tidigast när du föddes för att få en chans att få hyresbostad här. Så länge de inte bygger i området lär det alltid vara ett skriande behov av lyor. Jag har min till salu, köp den o få pengarna tillbaks när du ska sälja - o mer förhoppningsvis. :tummenupp

Ja, det är ju olyckligt att jag måste ta mig söderut men ibland har man inget val.... :tungan

Hur dyr/stor är din bostadsrätt och var ligger den? Jag kommer ju hur som helst inte flytta förräns till hösten men intressant är det ju förstås ändå. om det är en bra deal.

Ska jag ta en provtur med hojen i Marstrand åt dig eller? :D

Coola Ola skrev:
Ja, det är ju olyckligt att jag måste ta mig söderut men ibland har man inget val.... :tungan

Hur dyr/stor är din bostadsrätt och var ligger den? Jag kommer ju hur som helst inte flytta förräns till hösten men intressant är det ju förstås ändå. om det är en bra deal.

Ska jag ta en provtur med hojen i Marstrand åt dig eller? :D

Att plugga i Skåneland är ju oundvikligt med tanke på hur välutbildade vi är härnere...OCH charmiga. :D

Skickar ett PM till dig med annonsen på min lya....ett bra kap som du inte får missa, strax utanför Malmö med goda förbindelser.

Marstrand är history då jag från idag blev med hoj och önskade få den under skärtorsdagen i ett....påskägg kanske? ;) :squid Gött!!

Coola Ola skrev:
Hej på er, Skånepågar!

Kul med folk som har humor. På det glada 80-talet när jag var liten och bodde i Lund, så betalade jag 2.300 i månaden för en trea på Vildanden.
AF, Akademiska Föreningen ombesörjde uthyrning av studentlägenheterna på den tiden, och gör väl det än idag kan tänkas.
Om du inte är alldeles inne på att hyra privat, föreslår jag att du snarast sätter upp dig på AF´s bostadskö. Det borde inte vara omöjligt att hinna få en lya lagom till hösten då.
Annars, privatalternativet, finns Klostergården. Stora fula höghus en bit söder om centrum, men gångavstånd om jag kommer ihåg rätt. Krypavstånd till Mejeriet om det finns kvar. Brukade dra bra band, och nöje behövs när man studerar.

coola ola: Ser att du kör motard :tummenupp Mer motarder till lund, dem är sällsynta..

Lund är dyrt. Jag bor på östar thorn i en 2:a betalar 4.7 i månaden ligger ca 25 min från stan om man skall gå.. 10 min till LTH/Holger Crafoords ekonomicentrum. Trevlig område

LUND:

studentkorridor: ~2500/mån (10 mån)
studentlägenhet (1:a): ~3200/mån (10mån)
studentlägenhet (2:a): ~4000/mån (10mån)
www.afb.lu.se

kommunalt (1:a): 3000/mån (12mån)
www.lkf.se

bostadsrätt (1:a): 600 000 - 1 300 000 + 2000/mån
bostadsrätt (2:a): 850 000 - 1 500 000 + 2000/mån
www.bostad.gp.se

Garage centralt: skojar du!?!
Garage i ytterkanterna: 500/mån

Lycka till! Jag har letat i 8mån utan att hitta något shysst ställe... :(

//Peter

pjohan skrev:
3a för 2000 i månaden är omöjligt någon stans i Lund om du snackar hyres (min trea på 87m2 kostar 5.5' och ligger norr om norra ringen),

Ja precis... 2000:- för en trea, jag hyr den direkt...

Norr om norra ringen? Ladugårdmarken?

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...