Bostad i Stockholm

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
-
Hejsan,

Har i dagarna hittat en passande utbildning i Stockholm och enligt många tips borde jag redan nu börja leta bostad om jag nu blir antagen dit i Augusti.

Jag har ingen koll alls på Stockholm, har bara åkt tåg därigenom en gång, dock säger många att staden ska vara trevlig så jag hoppas på det.

Jag undrar vilka områden man ska leta lägenhet i, självklart vill jag ha så centralt som möjligt men det blir svårt att hitta på denna tiden.

Hade tänkt ha bil och köra till skolan varje dag (skolan ligger mitt inne i centrum) fast vill ändå gärna ha nära till Buss/tåg.

Vilka områden ska man hålla sig borta ifrån om man inte vill ha bilen sönderslagen? Någon som har tips på några bra områden?

/Padde

Glöm bilen....

Parkering vid lägenhet+parkering på skolan+trängselskatt=lite väl dyrt som student samtidigt som vägnätet inte är lika väldimensionerat som i skåne....

Jag avskyr lokaltrafik och åker aldrig med skånetrafiken annat än på fyllan men i Sthlm åker även jag SL frivilligt....

Japp, ta inte med bilen. Den behöver du inte. Generellt kan man säga, sök norr om stan.

(ja, kom igen och gnäll på mig då alla söderbor....
fast jag är inte riktig Stockholmare, har bara varit här i fyra år)

Om du har bra med deg så kolla på Norrmalm. Har du dåligt med deg - hyr. Kolla förorterna för mest lgh/krona.

Söderut? Är du inte klok? Bara massa vänster och bidragstagare där. Som i väst. Det är norr eller ost som gäller.

Jag menar lite söder ut. Typ kransen eller årsta.
Lidingö funkar bra också!
Men norr om stockholm kan jag verkligen inte förstå hur någon kan bo. Vad finns åt det hållet? Norrland?

Student=7800kr/mån från CSN. Då duger det inte att vara kräsen om man skall ha boende i sthlm...

Nej då men det går nog att hitta ganska billigt i nån söderförort. Lika billigt som i norrförort i alla fall!

Last edited:
sthlm

Hallå kan varmt rekomendera Fitja,Alby,Flemingsberg eller varför inte Skärholmen :D Faktist måste jag säga att ingen förort e spec farlig. Har min syster i Akala och dom stortrivs där.Personligen skulle jag hålla mig i Norr ort. lycka till

Ok blir kanske lättare att helt enkelt åka tåg/buss då.

Men fortfarande vill jag ha möjlighet att kunna ställa bil där utan den ska vandaliseras. Jag söker helt enkelt bra/lugna kvarter, ni får gärna nämna lite namn så man kan kolla blocket och andra siter.

Edit: Nu skrevs många svar på en gång. De flesta säger åt Norr så får kolla en karta och se vilka områden som ligger där, sen ut på blocket och leta.

Tackar för info!:)

Last edited:

Men fortfarande vill jag ha möjlighet att kunna ställa bil där utan den ska vandaliseras. Jag söker helt enkelt bra/lugna kvarter, ni får gärna nämna lite namn så man kan kolla blocket och andra siter.

Edit: Nu skrevs många svar på en gång. De flesta säger åt Norr så får kolla en karta och se vilka områden som ligger där, sen ut på blocket och leta.

Använd tunnelbanenätet som referens. Ju längre ut på linjen du kommer, desto större risk för sönderslagen bil.

Allt som kan kallas boende är asdyrt. Prisvärdhet existerar inte.

När ska du börja? Jag ställde mig i kö på SSSB och fick studentboende via dem. Men vill man ha bra läge bör man ha stått i kö ett tag. Nu bor jag precis bredvid KTH i studentrum, hade 880 ködagar. Hade kunnat få tag på något större men då blir det längre bort istället. Upplever det som ett väldigt lugnt område här, med nära till löpspår och annat om man tycker sånt är kul. Dyrt med garageplats dock, inget som känns motiverat med studiebidrag.
Jag skulle kolla boende i närheten av tunnelbanan... blir nog väldigt dyrt om du ska köra bil varje dag.

PS. Jag har inte sett till någon vandalism här öht. DS.

När ska du börja? Jag ställde mig i kö på SSSB och fick studentboende via dem. Men vill man ha bra läge bör man ha stått i kö ett tag. Nu bor jag precis bredvid KTH i studentrum, hade 880 ködagar. Hade kunnat få tag på något större men då blir det längre bort istället. Upplever det som ett väldigt lugnt område här, med nära till löpspår och annat om man tycker sånt är kul. Dyrt med garageplats dock, inget som känns motiverat med studiebidrag.
Jag skulle kolla boende i närheten av tunnelbanan... blir nog väldigt dyrt om du ska köra bil varje dag.

PS. Jag har inte sett till någon vandalism här öht. DS.

Jag tror faktiskt där är rätt lungt överhuvudtaget, vill mest höra mig för så man inte bosätter sig på helt fel place om man ska ha bil stående ute vid gatan några månader om året.

Jag har ställt mig i den kön, tror dock det går snabbare att hitta bostad själv.

Använd tunnelbanenätet som referens. Ju längre ut på linjen du kommer, desto större risk för sönderslagen bil.

Allt som kan kallas boende är asdyrt. Prisvärdhet existerar inte.

Ja, använd T-nätet som referens...
Orter utan tunnelbana= inget drägg... Direktbuss till knutpunkter funkar lika bra...

Fyfan vad jag blir ledsen på världen när människor ställer frågor som de själva vet svaret på. Det måste vara en ny form av bekräftelsesökande.

Äh, Hjorthagen är ju ghetto så det skriker om det. Bara små arbetarlägenheter i långa längor. Före detta bostäder till knegarna på gasverket om jag inte minns fel.

Fyfan vad jag blir ledsen på världen när människor ställer frågor som de själva vet svaret på. Det måste vara en ny form av bekräftelsesökande.

De var mer för att upplysa TS om att alla ändar kanske inte är så hemska

Äh, Hjorthagen är ju ghetto så det skriker om det. Bara små arbetarlägenheter i långa längor. Före detta bostäder till knegarna på gasverket om jag inte minns fel.

Ja hederliga arbetare, behöver jag säga vilka som bor i de andra ändarna *duckar*

Last edited:
Last edited:
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti