Bosätta sig i Göteborg?

tigrro

O rly?
Gick med
8 Oct 2005
Hoj
Supermotarrrrd
Josåatte.. Jag bor just nu i Malmö. Tänker flytta till Göteborg typ sommaren 08. Nu skulle jag vilja höra lite bra och dåliga saker om er fina stad.

Vart ska man bo? Vart ska man INTE bo? Finns det lägenheter att få alls? Finns det jobb? Vilka jobb finns? Ja. Allt som kan anses matnyttigt att studera såhär innan en flytt är av intresse.

Jag är kille. 23 år gammal. Kommer antagligen ha fyllt 24 när jag flyttar. Har (bara?) gymnasieutbildning (samhällsprogramet, samhäll). Mitt senaste och nuvarande jobb är på ett stort lager/företag här i Malmö som heter Thomée. Har jobbat där i 1½ år. Är fast anställd och trivs bra. Lagerjobb är väl det som jag hade tänkt mig men kan även tänka mig andra jobb inom industrin typ.

Anställ mig?:)

Visa nu att ni göteborgare är sånnadär goa gubbar och ge min många bra svar.

Bostad hittar du genom att som en igel leta efter dom lgh:erna som är nyast inkomna och där anmäla ditt intresse. Sortera bostäderna efter antalet intresserad och bry dig bara om dom som har mindre än 50 anmälda.

http://www.boplatsgbg.se/

Hoppas du hittar nåt snart!

(Beträffande var man ska och inte ska bo, börja med att hitta lgh och skaffa dig en egen uppfattning.)

Sen kan du alltid byta den lgh:en du har mot en annan, då är du lixom inne i gemet.

Bra:
Det "går bra" för Göteborg - postiv utveckling
Relativt mycket popkultur, klubb, musik, café
Trevligt - goa gubbar (och en hel del kex)
Lugnt tempo (jmf med Sthlm)
Fin innerstad med karaktär
Dåligt:
Bil är mer prioriterat än kollektivtrafik (man kan såklart ha olika åsikter om det är bra eller dåligt, men de flesta är nog överrens om att en snabb, väl fungerande kollektivtrafik i en större stad är bra)
Oerhört segregerat
Svårt/tidsödande att ta sig till havet/bad
Svårt att få bostad/dyrt att köpa bostad

Var bo:
Som sagt, Göteborg är hårt segregerat (både områden med socioekonomisk svaga och områden med socioekonomiskt starka) och de flesta vill ju inte bo där där de socialt och ekonomiskt svaga är samlade. Dessa är i huvudsak nordöstra Göteborg (Angered, Bergsjön m.fl.), delar av V. Frölunda, stora delar av bostadsområdena på Hisingen som ligger en bit från centrum.

Trevligast start i Göteborg får du kanske i Lunden, Bagaregården, Majorna, Masthugget, Kungssten eller mer centralt. Du kan ju överväga Mölndal, det är inte så långt bort, närmare än många av nämnda förorter.

Jag tror du får ställa in dig på att bo i andra hand i början om du inte kan köpa en lägenhet (eller kan tänka dig bo i långt från centrum).

Jobb:
Jag har lite dålig koll, men jag kan nog säga att det inte är särskilt svårt att få jobb om man har lite erfarenhet inom området.

Välkommen!

Last edited:
Ett mycket underskattat område är gamlestan. Den har haft lite dåligt rykte som envisas med att hänga kvar, men det har gjorts mycket för att rusta upp området, och mycket görs fortfarande. Prisutvecklingen? Tja, priset på min lägenhet fördublades på 3,5 år :skrämd
Nu skall jag visserligen flytta därifrån, men det beror enbart på att det är ont om villatomter där, men jag kommer att sakna gamlestan... :( :gråta
Sedan är det naturligtvis inte perfekt, men vilka befolkade områden är det?

Ett tips är att kolla efter garage i god tid oxå, i den här stan vill du inte ha hojen ute nattetid... fast var vill man det iofs?!?!

Var i stan du vill bo beror ju på vad du vill ha nära till... jag trivdes super på Hisingen pga av närhet till jobb, joggingspår i skogen osv Men alla har vi olika värden i livet.

En mp3 spelare är bra att ha... senkan du åka komunalt ;) Det är ju bara jobbigt att hitta parkering ändå :D

Tack för alla svar.:) Då är det bara att skrapa ihop lite pengar innan man flyttar. Det känns ju ganska nervöst att avsluta en fast anställning och flytta till en ny stad men jag känner bara att Göteborg är såå rätt för mig och jag trivs inte alls i Malmö.

Ingen här som har en andrahandslägenhet eller som är intresserad av en inneboende/rumskompis?:)

åker man mc behöver man väl inte åka komunalt?:va parkering e ju bara å ställa sig bland cyklarna:D

Nä, om man kör Hsabergare så är det väl inget problemmed snö o drivis?!? Men mitt monster står i gareget under vintern.

Helt klart kan man stå vid cykelstället, två mc på vardera sida går bra!

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien