Borttappade nycklar

MUFC

Jepp! Jag är fotbollsnörd oxå =)
Gick med
8 May 2003
Hoj
R6 -99 Blö
:huvet Jag har tappat mina nycklar...i havet... :huvet

Jag har ringt och pratat med Yamahas GenaralAgentur i Stockholm, Yamaha Center i Helsingborg ett antal låssmeder samt varit här inne på forumet och letat utan att få någon riktig rättsida på mitt problem.
Är det någon som har erfarenheter/tips angående mitt klåperi :kocko ?
Alternativen verkar vara att antingen köra hela ekipaget till en verkstad och låta dem byta allt vad lås heter = dyrt. Eller plocka bort / få hjälp med att plocka bort styrlås och tändningslås och därefter ta de till en låssmed som fixar nya nycklar = inte lika dyrt men betydligt mer meck för en oerfaren meckare med ont om tid, som jag...
Problemet är även det att det är en annan nyckel till tanklåset (satt oxå i nyckelknippan) samt att styrlåset är i.Vågar man sig på att plocka bort tändningscylinder och styrlås och hur gör man det isåfall, sen ska det ju på plats igen...fixar man det själv?
Och hur får man bort tanklåset?

Oj inte kul. Det finns ingen låssmed som kan ta sig ut till dej och lösa problemen på plats. Alt nr2 kör hojen på släp till en låsmed som kan kirra nya nycklar.

Fixar alla låssmedar det? Har fått intrycket att det inte är alla som kan det. Men visst, det är en ide. Frågan är bara vad det kostar att köra ut en låssmed... :confused:

Jag har forskat i hojens historia och det har visat sig att den från början är såld som "race-hoj". Där har det blivit ngt fel för tydligen är alla importörer/förstagångsägare, dvs ofta mchandlaren, skyldiga att ha ett nyckelnummerregister (långt ord :) ), men det hade de inte. Alltså har jag ingen nytta av vare sig chassinr eller reg nr...tyvärr. 4000:- skulle YamahaCenter i Helsingborg ha för att fixa det. :(

Kan du inte köpa ett komplett set från en Mc skrot med Tanklock och tändnngslås samt styrlås!
Gör sedan ett gäng nya nyklar till dessa!

Och så byter du hela kitet!

Sen så flyttar du in mot inlandet eller skaffar en stor flytboj till nycklarna! :hihi

Katana 1168 skrev:
När jag behövde ny nyckel till bilen så ville dom ha cassienummret... bara att ta med regpapperen till verkstan...

Vanligtvis hade det varit samma sak här men som sagt, de har klantat sig vid första försäljningstillfället, tyvärr.

Hade du bott närmare mig hade jag dragit på mig dykutrustningen på en ögonlock. om det inte e djupare än 40-50 meter.
Har du ingen polare som dyker och vill hjälpa till ??
Eller är det vråldjup ?

// TOK :fyllisar

Ta loss tändning/styrlås =same shit! Det gör du relativt enkelt.

bra om man är 2 pers på detta
Ta bort kronan och vänd på den(5min). Det sitter 2 långa bultar (skallarna avdragna till min R1 iaf för att det inte ska gå o bryta upp) Ta ett smalt huggjärn lr dylikt o en hammare. 1 håller i kronan och 1 slår o bankar upp bultarna i "motsols" riktning.. Brukar väl vara locktight m.m på men hugg på bara tills det släpper. Kan väl ta 20-30 min.

Detta klarar i prinscip vemsomhelst..inget du behöver vara rädd för. Inte massa pill.

Antar att du inte har styrlåset på nu innan, annars blir det meckigt

Sen vet jag inte.. har inte öppnat låset ngn gång men bör väl inte vara alltför svårt att koppla loss sladdarna som går dit

[Antar att du inte har styrlåset på nu innan, annars blir det meckigt]

Då kanske man ska våga sig på att bruka lite våld iaf, men tyvärr så är ju styrlåset i...
Är styrlåset och tändningslåset kobinerat på något sätt? Borde man inte kunna bryta upp styrlåset då...så löser det sig när man sätter i det nya tändningslåset? Eller sabbar jag styrlåset förgott om jag knäcker det?

det finns inget nummer på det kromade dammskyddet? (det som sitter längst ut på låset.. som nyckeln går igenom först)

med det nummret och årsmodell + cassienummret borde någon generalagent kunna skicka efter nya nycklar..

så e det iallafall med bilar.

//Roger.

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...