mada
Medlem
Har en avtrypt 660 där sas sitter kvar, vad ger det att ta bort det? Effektskillnad (hur stor), förändring av register? Mer/mindre avgassmällar?
/Marcus
/Marcus
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Det blir ingen kännbar (kanske marginell) effektskillnad. Du kommer dock få en motor som går blir lättare att bestycka och som går svalare. Genom att bestycka hojen rätt så kan du alltså åstadkomma mer pulver, men du får inte mer genom att bara ta bort SASen.mada skrev:Har en avtrypt 660 där sas sitter kvar, vad ger det att ta bort det? Effektskillnad (hur stor), förändring av register? Mer/mindre avgassmällar?
/Marcus
Staffan skrev:Kan kolla när jag kommer hem.Annars så finns alla detaljnr. i
motor-katalogen som följer med hojen.
Det som behövs är :avgasfläns höger, packningar avgasflänsar v+h ,
cylinderplugg, kopparring till plugg och skruv till att plugga vacuum-ansl.
på insug.
Avgasfläns och packningar därtill är inte helt nödvändigt, det är mer kosmetika. Kan man leva med att fästarmen för SASen sticker ut så strunta i dom grejorna. Givetvis är det snyggare att bli av med allting men.......Staffan skrev:Kan kolla när jag kommer hem.Annars så finns alla detaljnr. i
motor-katalogen som följer med hojen.
Det som behövs är :avgasfläns höger, packningar avgasflänsar v+h ,
cylinderplugg, kopparring till plugg och skruv till att plugga vacuum-ansl.
på insug.
Spider skrev:Det blir ingen kännbar (kanske marginell) effektskillnad. Du kommer dock få en motor som går blir lättare att bestycka och som går svalare. Genom att bestycka hojen rätt så kan du alltså åstadkomma mer pulver, men du får inte mer genom att bara ta bort SASen.
Ett typiskt tecken på om SASen sitter kvar är att grenrören/avgasrören blånar ända bort emot och kanske t.o.m. förbi fotbromsen, då man strypt av hojen med ordinarie avstrypningskit. Och med min begränsade kunskap om motorer så går den då åt h-e för varmt.
Sen, varför ha skrot hängandes på hojen som du inte behöver. Är väl onödigt !? Bort med skiten !!!
.
Inte enbart nej, men det är en bidragande orsak. Det jag försökte få fram med SASen i samband med detta är att det mycket svårare (omöjligt?) att få till en bra bestyckning om den sitter kvar.Josefsson skrev:Monterade akra systen igår och tog bort avgasreningen samtidigt och systemet blånade direkt ändå så det har nog inget med det att göra.
Spider skrev:Inte enbart nej, men det är en bidragande orsak. Det jag försökte få fram med SASen i samband med detta är att det mycket svårare (omöjligt?) att få till en bra bestyckning om den sitter kvar.
Sen beror det ju på hur långt bak det blånar. Som jag fått höra så 'är det lagom' då krökarna blånar typ 10-15 cm efter utblåset. Blånar det längre än så så är det tecken på att det går varmt.
.
![]() |
Tierp Arena värd för EM i Dragracing
Den 7–10 augusti 2025 förva... |
120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla
Screenshot Den 16–17 aug... |
|
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden