Borttagning av SAS -bli det ngn skillnad?

mada

Medlem
Gick med
15 Jan 2004
Hoj
KTM 690 Duke R 11, 950 SE 06
Har en avtrypt 660 där sas sitter kvar, vad ger det att ta bort det? Effektskillnad (hur stor), förändring av register? Mer/mindre avgassmällar?

/Marcus

Jag vet inte om det blir någon effektskillnad för jag tog
bort den samtidigt som avstrypningen men några
avgassmällar har jag inte och så blir det ju lättare att
komma åt tändstiftet och snyggare och mindre vikt
och...(Ta bort den :D ) Du kan ju prova att bara plugga
den tjocka slangen mellan ventilen och röret för att se
om det blir någon skillnad.
Avgasfläns och plugg (KTM original)kostar ca 150 kr.

mada skrev:
Har en avtrypt 660 där sas sitter kvar, vad ger det att ta bort det? Effektskillnad (hur stor), förändring av register? Mer/mindre avgassmällar?

/Marcus
Det blir ingen kännbar (kanske marginell) effektskillnad. Du kommer dock få en motor som går blir lättare att bestycka och som går svalare. Genom att bestycka hojen rätt så kan du alltså åstadkomma mer pulver, men du får inte mer genom att bara ta bort SASen.

Ett typiskt tecken på om SASen sitter kvar är att grenrören/avgasrören blånar ända bort emot och kanske t.o.m. förbi fotbromsen, då man strypt av hojen med ordinarie avstrypningskit. Och med min begränsade kunskap om motorer så går den då åt h-e för varmt.

Sen, varför ha skrot hängandes på hojen som du inte behöver. Är väl onödigt !? Bort med skiten !!!

.

Kan kolla när jag kommer hem.Annars så finns alla detaljnr. i
motor-katalogen som följer med hojen.
Det som behövs är :avgasfläns höger, packningar avgasflänsar v+h ,
cylinderplugg, kopparring till plugg och skruv till att plugga vacuum-ansl.
på insug.

Tack, återkom gärna med artnummer så att jag får med allt på en gång...
Edit - hittade allt själv via spränskisserna...

Staffan skrev:
på insug.

Last edited:
Staffan skrev:
på insug.
Avgasfläns och packningar därtill är inte helt nödvändigt, det är mer kosmetika. Kan man leva med att fästarmen för SASen sticker ut så strunta i dom grejorna. Givetvis är det snyggare att bli av med allting men.......

.

Spider skrev:
Det blir ingen kännbar (kanske marginell) effektskillnad. Du kommer dock få en motor som går blir lättare att bestycka och som går svalare. Genom att bestycka hojen rätt så kan du alltså åstadkomma mer pulver, men du får inte mer genom att bara ta bort SASen.

Ett typiskt tecken på om SASen sitter kvar är att grenrören/avgasrören blånar ända bort emot och kanske t.o.m. förbi fotbromsen, då man strypt av hojen med ordinarie avstrypningskit. Och med min begränsade kunskap om motorer så går den då åt h-e för varmt.

Sen, varför ha skrot hängandes på hojen som du inte behöver. Är väl onödigt !? Bort med skiten !!!

.

Monterade akra systen igår och tog bort avgasreningen samtidigt och systemet blånade direkt ändå så det har nog inget med det att göra.

Josefsson skrev:
Monterade akra systen igår och tog bort avgasreningen samtidigt och systemet blånade direkt ändå så det har nog inget med det att göra.
Inte enbart nej, men det är en bidragande orsak. Det jag försökte få fram med SASen i samband med detta är att det mycket svårare (omöjligt?) att få till en bra bestyckning om den sitter kvar.

Sen beror det ju på hur långt bak det blånar. Som jag fått höra så 'är det lagom' då krökarna blånar typ 10-15 cm efter utblåset. Blånar det längre än så så är det tecken på att det går varmt.

.

Spider skrev:
Inte enbart nej, men det är en bidragande orsak. Det jag försökte få fram med SASen i samband med detta är att det mycket svårare (omöjligt?) att få till en bra bestyckning om den sitter kvar.

Sen beror det ju på hur långt bak det blånar. Som jag fått höra så 'är det lagom' då krökarna blånar typ 10-15 cm efter utblåset. Blånar det längre än så så är det tecken på att det går varmt.

.

ja ja ok då fattar jag, mina krökar är lite lätt blåa men sen avtar det,, tilläggas ska väl också att jag glömde att plugga igen det lufthålet på cylindern och körde en stund så att den drog tjuvluft.

Då gick bågen verkligen som en potta skit, ingen tomgång och när jag skruvade upp tomgången så varvade den inte ner som den ska.

Men men allt fixade sig när jag pluggade lufthålet.
Så nu brötar den som satan och jag fick tom ett billarm att gå igång igår när jag åkte förbi. :yoparty

Måste säga att grabbarna verkligen vet hur man svetsar och hanskas med metall för systemet är som ett konstverk och hade lika gärna kunnat hänga på väggen hemma.

Hej hej

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...