Bortskämda lata jävlar!

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Fråga är om man kommer att märka någon skillnad. :va

En viktig skillnad var att sopgubbarna var av facket beordrade att se till att strejkvägen hade tömda tunnor för att det inte skulle lukta illa vilket dom uppenbart inte gjorde nu. Är nog bara i Grekland som det jobbas mer när det strejkas än under normalfallet... :D
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Dom beter sig som bortskämda ungar... För detta något gott med sig i form av sjukt låga priser i Grekland om man åker dit på semester?
 

Nemesis

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
1 Feb 2004
Ort
Repatriering
Hoj
ZX6R -07
Pratade med en bekant för en vecka sedan och han är grek och jävligt generad över deras beteende. Han har dock bott i Sverige i snart 30 år så han har väl lärt sig lite hyfs under den tiden.
Han hade skällt ut sin syrra efter noter när hon beklagade sig över deras situation som gjorde att de var tvungna att sälja sin 1 år gamla Mercedes i förmån för billigare bil nu när det blir knapert :näsblod

Va bra, skicka ner han till Grekland så han kan lösa problemen på en kafferast.
Jag betalar biljetten.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Sprickan som hotar hela eurosamarbetet

Samtidigt som polis och demonstranter har drabbat samman i Aten skakas landet av den politiska sprickan mellan regeringen och oppositionen. Grekland behöver pengar snabbt, och för att få det behöver ett antal förslag till nedskärningar röstas igenom i parlamentet. Därför var mötet mellan premiärministern och oppositionsledaren i går kväll ytterst viktigt. Det kunde inte slutat sämre.

Det började inte särskilt bra heller. Premiärminister Giorgos Papandreou var försenad med 45 minuter till mötet med oppositionsledaren Antonis Samaras. Papandreou höll just före mötet ett tal för att övertyga parlamentsledamöter från det egna partiet, PASOK, om att rösta igenom de föreslagna besparingsåtgärderna på torsdag. Minst två ledamöter har sagt att de inte tänker stödja premiärministerns förslag.

Samaras hörde talet och var irriterad redan när mötet drog igång, rapporterar GreekReporter. Mötet höll sedan bara på i en halvtimme.
Artikeln fortsätter...

– Jag skulle ha mycket att säga till någon som är verkligt intresserad av enigheten hos Greklands folk under krisen. Jag har ingenting att säga till någon som är i panik och som hånar alla, sade Samaras efter mötet med premiärministern.

Enligt nyhetsbyrån Bloomberg erbjöds oppositionsledaren Samaras att vara med på helgens EU-toppmöte som ska avhandla den grekiska krisen. Samaras avböjde.

Bilder från mötet visar en uppgiven premiärminister som ser bedjande på Samaras som dock vänder honom ryggen, och Papandreou tvingas se ned i golvet. Det är bilder som EU:s ledare inte vill se. Representanterna för EU, IMF och ECB, den så kallade trojkan, som förhandlar med Grekland om en ny utbetalning av nödlån, har tidigare efterlyst grekisk enighet kring besparingsåtgärder och strukturella reformer.

IMF:s chef Christine Lagarde sade i måndags till exempel att IMF inte betalar ut sin del av lånet förrän ”läget i Grekland klarnat”. Om parlamentet på torsdag röstar ner de föreslagna besparingsåtgärderna riskerar Grekland att inom en mycket kort framtid inte kunna betala löner till statligt anställda. Inte heller pensioner finns det pengar till i så fall.
 

GreenLime

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Nynäshamn
Hoj
KTM Adventure 640
Är det ingen som kan fixa någon form manual till den grekiska befolkningen som visar vad typ en busschaffis, parkarbetare och sopgubbe tjänar i andra medelhavsländer som är med i EU till exempel Italien och Spanien? Då kanske dom får ett inblik i hur mycket pengar de borde ha fåt i lön.

Tur att vi inte har euro :banana
 
Last edited:

valmers

@valmersofficial
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Är det ingen som kan fixa någon form manual till den grekiska befolkningen som visar vad typ en busschaffis, parkarbetare och sopgubbe tjänar i andra medelhavsländer som är med i EU till exempel Italien och Spanien? Då kanske dom får ett inblik i hur mycket pengar de borde ha fåt i lön.

Tur att vi inte har euro :banana
En sådan manual blir ju dock värdelös i samma ögonblick som greken inser att respektive yrke innebär arbete i någon form.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Semestern är slut(sådär 100 år lång). Dags att börja jobba.
Fekk, snilleblixt! Det är ju där sossarna ska scouta sin nye partiledare.

1. Aldrig haft ett riktigt jobb, Check!
2. Bekväm, Check!
3. Har inget emot att ta emot andras pengar utan att bidra med egen möda; Check!
4. Även kvinnorna har mustasch, Check!
5. Skylla allt på någon annan, dubbel-check!
:tummenupp
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Det är faktiskt häpnadsväckande att grekerna i gemen visar sådan total brist på förståelse för sin egen situation. Hur i helvete har man mage att starta kravaller och lipa när Europa i övrigt ställt upp med sisådär 1 000 miljarder och såvitt jag förstår det kommer att pytsa in 1 000 miljarder ytterligare. Lite tacksamhet hade då fan inte skadat.:mad:

Kan bara hålla med Bazooka. Man blir förbannad. Fyrfalt fy fan.:död

Jag tror de förstår mer än väl vart åt det barkar -och varför. Problemet är att det inte finns något "socialt kontrakt" mellan politikerna och medborgarna, dvs det som får dig och mig och villigt (nåja..) ge bort över hälften av våra inkomster till staten.

Grekerna i gemen litar inte på staten eller den politiska och ekonomiska eliten, det är en klass för sig åker räkmacka i ryggläge alldeles oavsett vilken politisk färg de har eller vilka de påstår sig representera. Men de accepterar det -så länge det finns jobb och pensioner.

Men när samma politiker nu sägar att "Nä det här funkar inte. Pengarna är slut -vi sparkar ett gäng, sänker lönerna för dem som är kvar och höjer pensionsåldern...alla måste ta sitt ansvar" -tro fan att folk blir förbannade.

Det stora misstaget var att låta Grekland komma med i EU öht. För visst är det så att den här rötan och misshushållningen inte kommit över en natt?
 
Last edited:

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R6 -05
Jag tror de förstår mer än väl vart åt det barkar -och varför. Problemet är att det inte finns något "socialt kontrakt" mellan politikerna och medborgarna, dvs det som får dig och mig och villigt (nåja..) ge bort över hälften av våra inkomster till staten.

Grekerna i gemen litar inte på staten eller den politiska och ekonomiska eliten, det är en klass för sig åker räkmacka i ryggläge alldeles oavsett vilken politisk färg de har eller vilka de påstår sig representera. Men de accepterar det -så länge det finns jobb och pensioner.

Men när samma politiker nu sägar att "Nä det här funkar inte. Pengarna är slut -vi sparkar ett gäng, sänker lönerna för dem som är kvar och höjer pensionsåldern...alla måste ta sitt ansvar" -tro fan att folk blir förbannade.

Det stora misstaget var att låta Grekland komma med i EU öht. För visst är det så att den här rötan och misshushållningen inte kommit över en natt?

Det ligger en del i vad du säger men jag blir mer och mer övertygad om att det finns gott om greker som inte har fattat ett dyft av vad detta handlar om. Uppenbarligen finns det ju många som tror på den politiska oppositionen när den säger att det finns andra lösningar än nedskärningar.

Sen tar man sig ju för pannan när man hör invändningar från folket på gatan i Atén, att vi i resten av Europa inte respekterar grekernas förfäder (ett argument jag hört upprepade gånger de senaste månaderna). Det verkar finnas människor i Grekland som på fullt allvar tror att bara för att Platon, Homeros, Archimedes etc. var greker så ska resten av världen nu bära deras bördor. Hjulet uppfanns i nuvarande IRAK, men inte fan får de någon cred för det nu.:fakta
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Det ligger en del i vad du säger men jag blir mer och mer övertygad om att det finns gott om greker som inte har fattat ett dyft av vad detta handlar om. Uppenbarligen finns det ju många som tror på den politiska oppositionen när den säger att det finns andra lösningar än nedskärningar.

Sen tar man sig ju för pannan när man hör invändningar från folket på gatan i Atén, att vi i resten av Europa inte respekterar grekernas förfäder (ett argument jag hört upprepade gånger de senaste månaderna). Det verkar finnas människor i Grekland som på fullt allvar tror att bara för att Platon, Homeros, Archimedes etc. var greker så ska resten av världen nu bära deras bördor. Hjulet uppfanns i nuvarande IRAK, men inte fan får de någon cred för det nu.:fakta

Så kan det vara....eller också skiter dom i det. Jag störs precis som du av någon slags "every man for himself" attityd (vilken är förståelig med tanke på vad jag skrev innan), att omvärlden inte förstår grekerna, att tyskarna ska vara jävligt glada att det inte får betala MER eftersom de fortfarande bär på en kollektiv skuld för vad som hände för 60 år sedan mm mm mm.

Oppositionen rider såklart på missnöjet men jag har inte hört någonting konkret VAD eller HUR man vill lösa alla pheta systemfel i statsapparaten. 30% av ekonomin är svart, det finns vare sig vilja eller möjlighet att driva in fastighetsskatt eftersom det saknas ett vettigt register etc. Och detta i ett av Europas största turistländer och en nation som har 33% av marknaden för tonnage till sjöss.....Så frågan är inte varför det gått åt helvete utan hur de lyckats hålla allt vid liv så pass länge???
 

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R6 -05
Oppositionen rider såklart på missnöjet men jag har inte hört någonting konkret VAD eller HUR man vill lösa alla pheta systemfel i statsapparaten.

Nä, det verkar saknas egna ideer om ur man skall lösa problemen. Nu är det ju omvärlden som ställer krav. En rätt märklig situation faktiskt. Men det märkligaste är trots allt hur fan den här soppan kunnat uppkomma. Enda förklaringen jag kan tänka mig är just det du säger; every man for himself.
 

Nemesis

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
1 Feb 2004
Ort
Repatriering
Hoj
ZX6R -07
Så kan det vara....eller också skiter dom i det. Jag störs precis som du av någon slags "every man for himself" attityd (vilken är förståelig med tanke på vad jag skrev innan), att omvärlden inte förstår grekerna, att tyskarna ska vara jävligt glada att det inte får betala MER eftersom de fortfarande bär på en kollektiv skuld för vad som hände för 60 år sedan mm mm mm.

Oppositionen rider såklart på missnöjet men jag har inte hört någonting konkret VAD eller HUR man vill lösa alla pheta systemfel i statsapparaten. 30% av ekonomin är svart, det finns vare sig vilja eller möjlighet att driva in fastighetsskatt eftersom det saknas ett vettigt register etc. Och detta i ett av Europas största turistländer och en nation som har 33% av marknaden för tonnage till sjöss.....Så frågan är inte varför det gått åt helvete utan hur de lyckats hålla allt vid liv så pass länge???

Jo det har dom, den kommer med elräkningen...jag sa upp min elräkning på lägenheten jag hyrde den 12 oktober.
När sluträkningen kom den 26 oktober kom kallduschen, istället för att få tillbaka 40€ av handpengen, så hade dom bakat in lägenhetsägarens fastighetsskatt så att JAG va skyldig 510€. :tummenupp

Nä, det verkar saknas egna ideer om ur man skall lösa problemen. Nu är det ju omvärlden som ställer krav. En rätt märklig situation faktiskt. Men det märkligaste är trots allt hur fan den här soppan kunnat uppkomma. Enda förklaringen jag kan tänka mig är just det du säger; every man for himself.

Du har tyvärr rätt...
Efter 5 år i Grekland har jag nu packa mitt pick & pack och flyttat tillbaka.
Just nu är det inte mycket som fungerar i landet.
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag fick just höra att en bekant som har haft sin jättebåt registrerad i Grekland har registrerat den någon annanstans, dom hae nämligen hotat med att börja beskatta båtar.
 

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
2*Yamaha
Nä, det verkar saknas egna ideer om ur man skall lösa problemen. Nu är det ju omvärlden som ställer krav. En rätt märklig situation faktiskt. Men det märkligaste är trots allt hur fan den här soppan kunnat uppkomma. Enda förklaringen jag kan tänka mig är just det du säger; every man for himself.

Tanken med EU var väl att en bunt länder med liknande inhemska problem och utan egna lösningar skulle slå sig samman och låta de andra länderna lösa problemen åt dem själva? :va:rolleyes:
 
Last edited:

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Nä, det verkar saknas egna ideer om ur man skall lösa problemen. Nu är det ju omvärlden som ställer krav. En rätt märklig situation faktiskt. Men det märkligaste är trots allt hur fan den här soppan kunnat uppkomma. Enda förklaringen jag kan tänka mig är just det du säger; every man for himself.

Läste en intressant artikel i DN. Fenomenet kallas klientilism.

De politiska blocken och vidhängande ekomomisk elit (redare, läkare, advokater mfl) ska ses som familjer förklädda till partier. De använder Grekland som pant för att låna pengar utomlands och delar ut dessa som privilegier till sina "klienter": de ovan nämnda plus alla inom statlig tjänst. Motkravet är deras röst och lojalitet mot ordningen. När dessa politiker till slut fastnar med vald lem i den tomma syltburken och meddelar sina klienter att "nu är det slut på godiset. Nu får vi skära ned" så bryter man överenskommelsen. Klienterna har inte längre något att vinna på att stödja den hand som fött dem och kämpar med näbbar och klor för att vidmakthålla sina privilegier. Kaos utbryter och de som tidigare delade ut pengarna har vare sig trovärdighet eller instrument att vända skutan.

Återstår nya politiker som sannolikt är en del av samma "familjer". Nedskärningar är inte lösningen säger man....låna oss lite mer pengar så ska vi få fart på Grekland..genom stimulans. Och så börjas det igen.....

En modernare variant av feodalt styre tycker jag....

Jo det har dom, den kommer med elräkningen...jag sa upp min elräkning på lägenheten jag hyrde den 12 oktober.
När sluträkningen kom den 26 oktober kom kallduschen, istället för att få tillbaka 40€ av handpengen, så hade dom bakat in lägenhetsägarens fastighetsskatt så att JAG va skyldig 510€. :tummenupp

Ok, då är jag felunderrättad, my bad.

Läste något kul om att pooler ger högre skatt. Likväl var det så att bara 400 husägare i några av Athens mer burgna (och på sommaren rätt kokta) förorter hade anmält att villan hade just pool.

Skattemyndigheten tog då satelliter till hjälp och plötsligt hade man
15 000 pooler att efterbeskatta. Men innan man hade börjat kom det in överklaganden i drivor och nya foton visade inte i närheten så många pooler...de var borta helt enkelt. Förklaringen låg dock i att någon driftig firma börjat sälja poolcovers som såg ut som gräsmattor....:)

Kreativt:D
 
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
320105_10150340241422984_575542983_8032352_79984257_n.jpg
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
http://www.dn.se/ekonomi/greker-ska-rosta-om-atstramningar
Greklands kris
Det grekiska folkets vilja måste avgöra sparpaketets framtid, sade Greklands hårt pressade premiärminister Giorgos Papandreou som i ett riskabelt utspel lovar folkomröstning.

– Om det grekiska folket inte vill ha det kommer det inte att antas, sade Papandreou om sparpaketet i ett tal till partimedlemmar.

Ska man gissa att dom röstar "nej" och sen är allt på ruta ett?
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
fan va skönt att jag var på semester i grekiska övärlden sommaren som var. Så nu behöver jag inte åka dit på några år så det hinner lugna ner sej :p
 
Nyheter
Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top