Bortskämda lata jävlar! (Sweden edition)

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Ex-politiker behåller pensioner

Stockholms förra finansborgarråd Annika Billström får 54 000 kronor i månaden i visstidspension sedan tiden som politiker. Hon driver samtidigt ett företag där hon tar ut mycket liten lön, men desto större vinst.

Enligt bokföringen för Annika Billströms företag tog hon under ett och ett halvt år ut en lön på 90 000 kronor men också en vinst på 355 000 kronor. Eftersom vinsten inte sammanräknades med ersättningen från kommunen kunde hon alltså behålla sin pension. Annika Billström slutade 2006.

– Det finns den möjligheten, jag följer regelverket och det har naturligtvis med min privatekonomiska situation att göra, säger den före detta S-politikern till Sveriges Radio.

Anders Sjölund, 62, har tidigare varit riksdagsledamot. Från riksdagen får han ingen pension än, men han kvitterar ut drygt 15 000 kronor i månaden efter sin tid som moderat kommunalråd i Umeå på 90-talet, enligt Sveriges Radios granskning. Efter att han slutat som politiker startade även han ett företag. Trots att han för tre år sen tog ut 14 miljoner kronor via bolaget fick han behålla sin kommunpension.

Anders Sjölund bor nu i Spanien.

– Jag spelar golf ganska mycket och är också ordförande i den skandinaviska golfklubben som finns här nere. Jag har inte haft något jobb sen, när kan det vara, 2002 eller 2003, säger han till Sveriges Radio.

När ska arbetslinjen även gälla eliten? :confused:

Varför kan de inte följa samma regler som de förväntar sig att alla andra ska följa? Om de inte klarar att hitta någon försörjning så kan de väl leva på a-kassa.

Varför kan de inte följa samma regler som de förväntar sig att alla andra ska följa? Om de inte klarar att hitta någon försörjning så kan de väl leva på a-kassa.
Nja, reglerna följer dom ju, problemet är ju bara att reglerna för dom är katastrofala. I ärlighetens namn skulle nog dom flesta göra just sådär, om möjligheten fanns. Synd bara att dom sätter upp sina egna spelregler, det är ju det stora problemet :mad:

Nja, reglerna följer dom ju, problemet är ju bara att reglerna för dom är katastrofala. I ärlighetens namn skulle nog dom flesta göra just sådär, om möjligheten fanns. Synd bara att dom sätter upp sina egna spelregler, det är ju det stora problemet :mad:

Ja, exakt.

Den där golfande fd kommunpolitikern från Umeå som kasserade in 15 lax i månaden för sitt gamla uppdrag inom politiken skulle nog gärna skita i det eftersom han lyfter över en mille / månad i vinst från sitt företag. Men systemet pyntar glatt ut pengarna och varför ska han försöka processa mot systemet för att slippa få pengar?

Billström däremot kör ju ett fulare spel kan man tycka.

Den där golfande fd kommunpolitikern från Umeå som kasserade in 15 lax i månaden för sitt gamla uppdrag inom politiken skulle nog gärna skita i det eftersom han lyfter över en mille / månad i vinst från sitt företag. Men systemet pyntar glatt ut pengarna och varför ska han försöka processa mot systemet för att slippa få pengar?

Billström däremot kör ju ett fulare spel kan man tycka.

O andra sidan så hade de processat systemet om de fick en faktura på samma belopp i månaden:gnissla

Typiskt Sossar, pratar om välfärd och att skatt är bra men när det gäller dem själva så är avancerad skatteplanering helt självklart. :död

Ja nu vaknar den lille kommunisten i mig.
Varför ska redan överbetalas politiker ha en massa pensions och avgångsförmåner?
Låt dem få en vettig lön medan de sitter och jobbar, men åker de ut så ska de fan inte ha mer än max 6 sjuksköterske eller förskollärare löner.
Kan man styra samhället så kan man väl vara hederlig nog både under ämbetet och när man går ur ämbetet.
Sen kan de kvittera ut vilken lön eller vinst ur sina företag när de är klara med politiken.
Och är de heltids politiker begriper jag inte hur man kan sitta med i flera företagsstyrelser och driva flera företag samtidigt. Sköter de inte sina politiska uppdrag under 40 h per vecka? Kör de företagen på politikertiden?

Blir man uppsagd(inte omvald) 1-6 månadslöner.
Inte en spänn till, har dom en firma vid sidan om så skall dom få foten då dom ej är lojala mot arbetsgivaren(vi).
Vanliga pensionsregler borde gälla efter 65 år.
Vill dom ha mer än folkpensionen får dom fanimej skaffa försäkringar.

Blir man uppsagd(inte omvald) 1-6 månadslöner.
Inte en spänn till, har dom en firma vid sidan om så skall dom få foten då dom ej är lojala mot arbetsgivaren(vi).
Vanliga pensionsregler borde gälla efter 65 år.
Vill dom ha mer än folkpensionen får dom fanimej skaffa försäkringar.

Lojala mot arbetsgivaren? Sen när är det olojalt att ha en firma vid sidan om? Vad har vi att göra med vad de gör på sin fritid om de klarar att sköta sitt jobb samtidigt? I övrigt håller jag med om 1-6mån lön efter valet.

3mån tycker jag låter rimligt. Innan valet vill man kanske inte behöva tänka på att söka nytt jobb om det går dåligt?

Lojala mot arbetsgivaren? Sen när är det olojalt att ha en firma vid sidan om? Vad har vi att göra med vad de gör på sin fritid om de klarar att sköta sitt jobb samtidigt? I övrigt håller jag med om 1-6mån lön efter valet.

Det finns många branscher där det inte tillåts att ha egen firma vid sidan om.

Att vara statligt/kommunalt anställd borde kanske tillhöra det,
upphandlingar och annat kan nog lätt gå till kollegors firmor etc :)

Det finns många branscher där det inte tillåts att ha egen firma vid sidan om.

Att vara statligt/kommunalt anställd borde kanske tillhöra det,
upphandlingar och annat kan nog lätt gå till kollegors firmor etc :)

Det går väll i så fall att lösa med att man som kommunal tjänsteman inte får ha sin firma inblandad i kommunala/statliga projekt?

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN