Bortmontering av mc-larm å sen startar inte hojen?

Ullis

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2003
Hoj
BMW s1000r 2014 & Kawasaki ZZ50-10
Har/hade en r1:a med Cyclelok larm & vill nu ta bort det. Problemet är att hojen inte startar efter bortmonteringen?
Är det någon som vet VAR/VILKA som installerar dessa larm så man kan ringa & fråga?

Någon del måste ju ha blivit kvar på hojen, så jag kanske inte ens kan använda larmet på någon annan hoj sedan. Eller om det har något med "el"ändet att göra?

Tacksam för svar // Ullis

Kan vara kabeln till dödarknappen alt. startmotorn som är klippt, ut å mät upp

Men den som plockat bort larmet jobbar på mc-verkstad.....tror ni verkligen han skulle klippa av kablarna?? Han fattar själv inte vad det kan vara & frågade om jag visste vilka som installerat larmet.
Krångligt när jag inte kan kolla på hojen själv, den står nämligen 20-25 mil hemifrån.

När jag sålde min Triumph TT600 klurade jag på att sälja larmet löst men då sa verkstan att de inte trodde att man kan ta bort larmet. "Jaja, skitsnack så att de ska sälja ett till" trodde jag. När jag sen läste installationsmanualen så stod det faktiskt att det inte går att demontera. Det var ett Triumph originallarm.

Jag har också ett Cyclelok på min 02:a men det står inget i den mycket tunna manualen om demontering. Har sökt som satan på nätet utan att hitta. Prova att kolla med Yamaha Center i Haninge. Tror de hjälpte en polare med hans gamla hoj (också 01 med Cyclelok) som inte ville starta efter den stått i ett år.

Jag menade inte att han klippte av dom när han tog bort larmet, utan att det gjordes när larmet monterades, just för att det ska vara ett smärre helvete att få bort larmet och tjuvkoppla hojen...

Det Hoztic försöker säga är att immobilizern i larmet kräver att du klipper någon av "start"-ledarna, för att sedan köra genom larmet.

Tar man bort larmet måste man alltså koppla ihop den klippta kabeln i hojjen igen för att det ska funka.

/a

Nicke skrev:
Prova att kolla med Yamaha Center i Haninge. Tror de hjälpte en polare med hans gamla hoj (också 01 med Cyclelok) som inte ville starta efter den stått i ett år.

Tror du är inne på rätt montör iaf, om jag inte missminner mej så är hojen faktiskt såld på YamahaCenter i Haninge. Ska kolla upp det i morrn.

Hoppas det går att lösa, surt om inte larmet går att #återanvända#

Tack alla för svar, SH e banne mej fantasktiskt :Bugar

No probs. Få höra hur det gick sen!

Cyklelok pluggas direkt in i några kontakter på yamaha-hojar har jag för mig. Samma som med Spyball. Innan man installerar så brukar man rycka ut en/två byglingskontakter, om dessa inte monteras tillbaka så får man inte igång hojen. Fast det tycker man mecken borde ha koll på?

det här e svinlätt ....
ta vilken yamaha som helst från och med 1998
som inte har larm ta fram dom två kontakterna under sadeln
å bygla dom på samma sätt som dom som sitter där!!
så har du tagit bort startspärrarna
om du håller kontakterna med spärren uppåt å tittar in i kontakten så e det dom 2 översta stiften i båda dom 4 poliga kontakterna

(dettta funkar ju iofs endast när det e något pucko till larminstallatör som inte har tagit bort kontakterna men så e det när det säljs larm med originalkontakter )

MVH Martinez :banana

Du jag vet!!

:banana hjälpte en vän nyligen en r1a oxå... ta loss tanken och luftburken och till höger om motorn emot ramen finns en kontackt 2 tåtar i en plast klack.. koppla ihop dem.. dom sluter start slingan.. den jag grejade med var en 99a tror jag.. hör av dig om det inte stämmer...

-=MARTINEZ=- skrev:
det här e svinlätt ....
ta vilken yamaha som helst från och med 1998
som inte har larm ta fram dom två kontakterna under sadeln
å bygla dom på samma sätt som dom som sitter där!!
så har du tagit bort startspärrarna
om du håller kontakterna med spärren uppåt å tittar in i kontakten så e det dom 2 översta stiften i båda dom 4 poliga kontakterna

(dettta funkar ju iofs endast när det e något pucko till larminstallatör som inte har tagit bort kontakterna men så e det när det säljs larm med originalkontakter )

MVH Martinez :banana
helt rätt så är det..
mvh peter

Har inte en jäkla annig om hur det gick, men jag förmodar att det gick bra då jag inte hörde något mer från verkstadskillen. Alltså han som plockade bort det. Skickade honom ett mail med diverse tips, modell på larmet & vilka som monterat dit det (efter att jag lyckats luska ut det). Så, det gick nog kanonbra efter det.

Ska dit framöver & då ska jag höra med honom, kan ju vara kul att veta vilka av er alla som hade rätt eller som kom "närmast".

(för att förtydliga så är det min gamla hoj som verkstadskillen tagit över, som han i sin tur tagit över av försäkringbolaget som "tagit " över min hoj)( rörigt, jag vet....men jag orkar inte ändra nu.)

Nyheter
Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!