Bort med strypning på CBR 1000 F - 92

NyCBR

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2006
Ort
Hemma
Hoj
1992 - CBR1000F
Er det noen som vet hvordan jeg kan fjerne "strupningen" på en 1992 - CBR 1000 F? Den er, i følge VV "strupad" ved "innsuget".
 
NyCBR skrev:
2095048 Er det noen som vet hvordan jeg kan fjerne "strupningen" på en 1992 - CBR 1000 F? Den er, i følge VV "strupad" ved "innsuget".

Strypningen sitter i insugsgummina och är bara att skära bort med en vass kniv eller skalpell. Det bör vara gjort för länge sedan på en så gammal hoj. Det är svårt att se utifrån om restriktionen är borttagen men det är lika bra att lossa förgasarna och göra ren dessa noggrant om du ändå ska kolla. Det sitter ett bränslefilter bakom varje flottörtätning (nål-sätet) som kan samla smuts. Bäst är att avlägsna dessa helt och hållet och montera ett åtkomligt in-line-filter på bränsleslangen så behöver du inte öppna förgasarna mer annat än för ev. ombestyckning. D v s under förutsättning att du tömmer flottörhusen när hojen står oanvänd under flera månader. Se även www.cbrforum.com
 
Takk for svaret.

Med "insugsgummina" mener du gummien mellom forgasseren og toppen? Og. Hvor "svårt" er det å komme til der? Bør jeg overlate det til ett verksted?
 
NyCBR skrev:
2095114 Takk for svaret.

Med "insugsgummina" mener du gummien mellom forgasseren og toppen? Og. Hvor "svårt" er det å komme til der? Bør jeg overlate det til ett verksted?

Ja det är de jag menar. Om brukar skruva ibland, utan att förstöra saker, är det inga som helst problem. Du kan hitta en Honda-manual till modellen på http://www.cbrforum.com/forumid_36/tt.htm om du går igenom trådarna på den länken, tror den ligger några sidor fram i tråden.

Om du känner dig osäker på skruvandet så bör du förstås lämna in hojen, men med hjälp av manualen och genom att ta god tid på dig klarar du det själv utan problem.
 
Takk så mye for hjelpen.

Jeg fant manualen og studerer den noen minutter før jeg løper ned i garasjen og "greier" med sykkelen.

Er det forøvrig noen som vet hva SBP sier om at jeg fjerner sperren? I Norge ville det gitt meg _store_ problemer tror jeg.
 
NyCBR skrev:
2095166 Takk så mye for hjelpen.

Jeg fant manualen og studerer den noen minutter før jeg løper ned i garasjen og "greier" med sykkelen.

Er det forøvrig noen som vet hva SBP sier om at jeg fjerner sperren? I Norge ville det gitt meg _store_ problemer tror jeg.
Det skulle förvåna mycket om någon på SBP skulle notera att hojen är ostrypt. De kommer inte att se något visuellt, och att på någon minut utan jämförelse avgöra om en 240 kg hoj har 100 eller 135 hk är inte så lätt.
Det enda du, rent hypotetiskt, möjligen behöver vara rädd för är om hojen "obduceras" efter en olycka och försäkringsbolaget kanske har någon synpunkt.

Ett tips är att köpa nya, ostrypta, gummin istället för att skära i de befintliga. De kostar bara någon hundring styck och du sparar en del pill - plus att du kan återställa strypningen om du skulle vilja. :tummenupp

När det gäller svårigheten så instämmer jag med föregående talare; det är inte svårt=komplicerat - men jobbigt=arbetsamt. Smörj gummina med lämplig gummismörja när de skall på.
 
Mm. Høres ut som en god plan å kjøpe ny gummi uten "strypning". Jeg takker dere begge for svaret og håper det går bra. Jeg lurer noen ganger på om jeg kanskje kjøpte "feil" sykkel, men det ser jo ut til å ordne seg.
 
NyCBR skrev:
2095231 Mm. Høres ut som en god plan å kjøpe ny gummi uten "strypning". Jeg takker dere begge for svaret og håper det går bra. Jeg lurer noen ganger på om jeg kanskje kjøpte "feil" sykkel, men det ser jo ut til å ordne seg.

CBR 1000 F går förvånansvärt bra ostrypt, jag har en sådan som andrahoj, så du bör bli nöjd om du inte måste åka fortare än ca 255 km/h. Från stillastående start och upp till en bra bit över 200 är den riktigt pigg. Modellen svarar bra på byte av avgassystem, de är svåra att få tag på begagnade men Laser har ett komplett helsystem som hamnar på under 5.000 kr inklusive grenrör och frakt om det beställs i Tyskland. Det är vad ett vanligt slip-on brukar kosta och ger ca 10 hp på Hondan, d v s 145 hp på vevaxeln, om förgasarna är rätt justerade. Det kanske inte låter mycket, men, med tanke på att det handlar om ett antal extra lek-hästar som märks över hela registret är det nästan lag (oskriven) på att man ska ha det. Original avgassystem är mycket tungt och om det plus centralstödet tas bort blir hojen betydligt lättare vilket är bra för prestanda och hanterbarhet.

Insugsgummin kan vara ganska dyra, runt 250 kr/st. Du kan nog lika gärna köpa en gummislang som du kapar till i lämpliga bitar. Välj en slang av en kvalitet som pallar för bensin och värme. Du kan mäta vilken dimension slangen ska ha när du har demonterat förgasarpaketet.
 
Det är helt klart värt jobbet att ta bort strypningen, hojen blir både piggare och går jämnare. Mycket trevlig hoj att äga och köra. Kör min -87:a som ”veteranare”.:yoparty
 
Kolla acceleration och/eller toppfart i stället för att skruva isär den helt i onödan. Strypningen borde vara borttagen sedan länge.

Bifogad länk visar specen för en 1995. Det skiljer nog så lite eller inget alls så den för 1995 duger.
Toppfart 264km/h (250km/h enligt wikipedia)
0-206km/h 10,6s (0-195km/h 11,2s enligt wikipedia)

https://www.motorcyclespecs.co.za/model/Honda/honda_cbr1000f 95.htm

Med 100hk gör den 0-200km/h på 14,9s.

https://www.motorbikecatalog.com/moto/1991/61565/honda_cbr1000f_100_ps.html
 
Ska man tolka detta som att gamla inlägg inte är läsvärda och ska tas bort. Hur gamla ska de få bli?
Ett år, två år, fem år eller en vecka. Sen ska de bort? Köpte min hoj i våras och sökte på CBR1000F, hittade då detta inlägg. Må vara rätt eller fel.:3freak
 
Jag skulle säga att halva grejen är att bara ha lite finkänsla i fingrarna. Andra halvan av arbetet är att ha vektyg till arbetet. Nu krävs det inte så mycket för ditt arbete gissar jag. Men ett bra sett för hylsnycklar. Bits ,o skrymuvmejslar. Tång.Gissar att tank o etc måste lossas innan du kommer åt förgasare o insugsgummi. Det kommer gå så mycket smidigare.
 
Ha ha nu svarade jag på ett 13 år gammalt inlägg. Lite stressad, för att läsa igenom allt. Barn o skit. Ni vet hur det är
 
Nyheter
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Back
Top