"Bort med gubbar i keps" - Nu med stöd av forskning!

Scalp

Gubbsur
Gick med
1 Oct 2003
Hoj
Honda CB 750F -82
Äntligen presenteras forskningen vi alla väntat på: Mängder av olyckor orsakas av gubbar och kärringar som inte vet att de är dementa!

http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_17176728.asp

Som någon skrev i en tråd, en dement människa kan titta vänster, titta höger, glömma att de tittat vänster och sett en motorcykel och sedan köra rätt ut. Eller kanske glömmer de att de ska svänga och kommer på det i sista sekund och gör det utan blinkers och vips har de en sporthoj i dörren.

Frågan är hur många MC-åkare dessa dregglande zombies har ihjäl när de far runt i sina Opel Astror och Ford Fiestor?

Taj, så mycket till vetenskap är det ju inte. De har funnit förändringar i hjärnan som de tolkar som demens "som inte syns". Normalt syns demens ganska lätt och om den inte syns är det knappast av den storleken att det påverkar bilkörningen.
I övrigt SPEKULERAR dom om hur många männsikorliv som skulle kunna sparas utan att ha några siffror. Hade det varit vetenskap hade de haft siffror.

Så ta det för vad det är: En person som gör karriär inom området och vill visa hur viktig just hans bidrag är.
Skulle vi lägga ihop hur många liv vi skulle spara med alla olika insaser som föreslås skulle vi ju ha en negatvi dödsrisk i trafiken.

Vetenskap och vetenskap - så länge vi kan skylla olyckorna på någon annan så att vi slipper ta ansvar själva så är jag nöjd!

Läkarkontroll, synudnersökning, kontroll av lämpintyg när man ska fixa körkortstillstånd nu när man fyller 25 år.

Hur många har kass syn när dem e 25 bast??
Hur många har fått demens ?
Hur många har hunnit skada sig och kanske har nedsatt rörelseförmåga?

Vafan ska det va så jevla svårt att införa obligatorisk läkarkontroll vid 50år och även synundersökning.
De som inte kan skicka in läkarintyg och papper från optikern innan 50 års dagen blir DIREKT av med körkortet och blir tvungna att ta om det precis som dem gjorde för 30 år sen.

Vill NTF eller vafan dem heter och VV rädda människoliv, lagstifta alko-lås och få bort tok-gubbar från vägarna... men dete väl för jobbigt, lättare att sätta upp en massa kameror som kostar hundratals miljoner :D

Vilken åldersgrupp är det förresten som är mest inblandade i olyckor??

Jag är, givetvis, helt omdeveten om svaret, men med tanke på denna och den andra tråden så är det säkert 80-åringar som är problemet...:)

Vilken åldersgrupp är det förresten som är mest inblandade i olyckor??

Jag är, givetvis, helt omdeveten om svaret, men med tanke på denna och den andra tråden så är det säkert 80-åringar som är problemet...:)

Om man räknar in tid/sträcka 80-åringar spenderar i trafiken jämfört med en ung kille så ligger de nog lika illa till.

Om man räknar in tid/sträcka 80-åringar spenderar i trafiken jämfört med en ung kille så ligger de nog lika illa till.
Vilket ju är ett argument för att de inte är ett så stort problem! De inser sina begränsningar och rättar sig efter det. Gör de unga samma sak?
På sätt och vis kan man säga att den enda frågan som är intressant är: Om du råkar ut för en olycka, hur sannolikt är det att det är en person över 80 som var vållande.
Nu tar jag helg...:yoparty

Vilket ju är ett argument för att de inte är ett så stort problem! De inser sina begränsningar och rättar sig efter det. Gör de unga samma sak?
På sätt och vis kan man säga att den enda frågan som är intressant är: Om du råkar ut för en olycka, hur sannolikt är det att det är en person över 80 som var vållande.
Nu tar jag helg...:yoparty

Antal olyckor per mil för folk över 80 då??
Statistik kan vi vrida på tills nån kommer och avlöser oss...
Inser sina begränsningar gör dom inte heller, då skulle dom ju inte köra..
Dom kör saktare ja... Men dom gångerna jag blivit tvungen att sakta in
ordentligt för att folk kastar sig ut så är det antingen 65+ eller
barn-i-bilen-och-stressad-som-satan mamma/pappa.
Och BMW ägare av nån anledning... :D
Många är gångerna då man läser folket som kommer i ens närhet
och reagerar innan dom ens hunnit tänka tanken annars hade jag suttit
i diverse fordon vid det här laget...
Så en anledninge till att unga är inblandade är bristen på förutseende
och förmågan att se vad andra tänker göra..
Så om vi då blandar in två olika förare som inte inser sina begränsningar
kan resultatet bara bli på ett sätt....

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti