Borrning?

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Om man gör en borrning, och trycker i nya lite större kolvar, vad behövs det göras mer för det skall bli funkis?
Insprutningen måste förstås mappas om, men är det mer som måste fixas?
Läste på en site som en engelsk motortrimmare hade att när dom borrade så gjorde dom även "re-plating", vad innebär det?
Är det lönt att göra utan att porta toppen tex?

Massor med frågor, nån trim-guru som sitter på svaren?

/Pajje
 
Psychobiker skrev:
Läste på en site som en engelsk motortrimmare hade att när dom borrade så gjorde dom även "re-plating", vad innebär det?
Är det lönt att göra utan att porta toppen tex?

Massor med frågor, nån trim-guru som sitter på svaren?

/Pajje

Insprutningen får du programera om, om du går mycket upp i storlek.
De flesta cyllar är behandlade med Nikasil eller nånting annat, Replating vill säga att dom läggar på nytt efter borrningen.

Du kan uten problem borra uten att trimma toppen, men eftersom dett är myckert pengar du får lägga ut på borrning, kolvar, mm kan du trimma toppen för en förhållandesvis liten slant extra. Ock du måsta se till att förbrändingsrummet i toppen har samma storlek som cyllen.
Och du får såklart inte full effekt av ditt job förän du portar toppan, höjar komp. kanske längre slag (annan vev -axel och stackar) ock portar toppen.
 
Jo, klart det blir bättre om man gör allt. Det jag mest var ute efter är om man kan göra borrning nu, eftertsom motorn ändån ligger i delar, utan att det är meningslöst för att man inte fixat toppen. I slutändan skall nog allt fixas till :tummenupp
Men måste toppen också bearbetas för passa den nya cylinder, dvs fräsas ur eller nått?

/Pajje
 
Du kan borra cyllen nu eller senare. Om kolvarna är gjorda för din hoj så behöver du inte efterbearbeta topplocket.
 
TLs har nikasilbehandlade cylindrar. Min har rullat 6000 mil och cylindrarna ser fräsha ut. Nu är jag ingen guru på cylindrar,men dom är inte blankslipade iaf och man ser "mönstret". (Vad nu det kallas). Men man ska väl mäta och hålla på för att veta exakt om dom är slut.

Trim till TLs: http://www.terryshepherdtuning.com/
 
Last edited:
Ja slut är dom inte, vill bara ha mer pulver i motorn :D

Har varit inne på deras sida och dreglat lite ja, men kolvarna kostar. Är det rimligt med ca 5600 för ett par kolvar? Har ingen aning om vad det brukar kosta.

/Pajje
 
Bara öka volymen ger inte så mycket mer effekt men mer vrid däremot. O kompet stiger en bit oxå (beroende på kolvarnas höjd, förstås). Effektkurvan vänder neråt tidigare i varv. Ska du ha mer effekt får du se till att den andas bättre än tidigare så att den drar lika långt upp i varv som innan. Hur mkt mer volym ger kolvarna du funderar på ?
/u
 
från 996-1036, dvs 40cm2. orginal är kolvdiametern 98, men isåfall skulle det bli aktuellt med 100. Men jag får se, det kostar ju lite grann också. Förmodligen sparar jag lite till och lämnar sen in motorn till nån proffsfirma som får göra ett riktigt jobb på det, så det blir ordentligt gjort.
 
Turbo då det vore ju ballt, har själv alrdig sett en TL med turbo så du slipper åka dussinprodukt även om trubon skulle mörda lite av det balla avgasljudet? :tummenupp .
 
en TL-1000 turbo vore det ultimata måste jag säga.
Snacka om att äga allt och alla :crash
 
Skulle man inte behöva ett truboaggregat för varje cylle i så fall??? rätt dyrt och krångligt...
 
Felix skrev:
Skulle man inte behöva ett truboaggregat för varje cylle i så fall??? rätt dyrt och krångligt...

Absolut inte du har väl inte 4 turbos på en rakfyra?. Du dimentionerar turbon efter önskad effekt motorvolym och varvtal, så en turbo från en modern 1,8-2,0 trubo bil funkar utmärkt till en sporthoj runt 1000cc och räcker gott och väl till över 200kusar!. Ett sånt agg med intergrerad wastegate hittar du i fint skick på en bilskrot för 3-4000kr.
 
Mecket är ju att få plats med det. Anledningen att ha 2 är ju att grenrören sticker ut på varsin sida om motorn. Det hade varit rätt coolt faktiskt med turbo, men det blir nog bara reperation ändån, har många hål att stoppa pengar i just nu.

Tack för synpunkterna iallfall :tummenupp

/Pajje
 
Avgaspulserna på en twin är för ojämna för att turbo ska funka bra utan 1000000000 timmars meck och fnul.
 
OLJEKYLD GSXR skrev:
Avgaspulserna på en twin är för ojämna för att turbo ska funka bra utan 1000000000 timmars meck och fnul.

Funkar bara man bygger grenröret med en väl uträknad pulskonverter. Köp boken "Turbochargers" av Hugh MacInnes dör stå allt du någonsin behöver veta om trubosystem (finns på MarGies bookshop för runt en 200:-).
 
1036/996=1,0401, dvs 4,01% Men i vilket fall blir det mer kpk (kul per krona) om man lämnar in topparna för en genomgång.

/Pajje
 
Puffar för Graham A Bell: Forced Induction Performance Tuning, fr t.ex. MarGies.

Skilj gärna på twin o twin. Nog betydligt knepigare få till rörmokeriet på en V-motor än en rak. Finns ex på boxer o V-motorer m dubbla (lika) aggregat för den sakens skull, iofs bilar.
/u
 
Last edited:
Nyheter
Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Back
Top