Borrning av 2takts cylinder

Barroz

Tvåtaktare
Gick med
16 Nov 2005
Hoj
Aprilia RS250 -96 | TZ250 Replica -91
Tjenare!

beställde 65mm wiseco kolvar till min RD350

fick dock 65,5mm kit istället (fel av leverantören)
men nu svarar inte leverantören och jag står nu med fel kolvar :huvet

Gamla kollegan påpeka att ja skulle nu porta upp cylindern lite lätt och sedan borra upp cylindern till rätt storlek.

Vem går man till?
Jag har ringt Limab motorenovering i Kungsbacka, han gav mig ett pris på 400kr styck, tycker de låter relativt billigt, men arbetslös som man är och går på A-kassan, så är man ju så dum att pruta, så istället för 800kr för båda fråga jag om han kunde ge mig de för 600..då la han på luren :gnissla

Nu kanske jag får skylla mig själv, men ja känner mig rätt så vilsen, skall jag försöka lösa så jag kan få rätt kolvar och bara hona loppet, eller skall jag borra upp och skicka in till någon annan som ni rekomenderar?

hjälp...:död

Om du kan och inte behöver borra cylindrarna, så är det bara att lämna tillbaka kolvarna pga att du har fått fel och vill ha rätt dimension.
Smidigast så.
:)

Om du kan och inte behöver borra cylindrarna, så är det bara att lämna tillbaka kolvarna pga att du har fått fel och vill ha rätt dimension.
Smidigast så.

Nu glömde jag nämna att kolvarna kommer ifrån en leverantör i USA :tummenupp

Sedan svarar dom inte nu sen två dagar tillbaka då ja skickade första mailet av tre

800 för 2 cylindrar är ett bra pris, det är inte gjort i en grisblink att borra, så det är helt klart prisvärt.

Var alternativet att inte borra alls om du fått rätt kolvar?

Kan faktiskt vara värt besväret att få det borrat i alla fall, tätare kolvringar, längre livslängd på kolvarna, lite bättre effekt!

Mats

Hmm jo misstänkte att priset i sig är relativt vettigt ändå!

Mitt alternativ hade varit att om jag får rätt kolvar så honar jag loppet, då kommer de gå på halva priset istället.

så här ser loppet ut

0117110119.jpg

0117110120.jpg

0117110118.jpg

Fodret ser rätt fint ut vad jag kan se av bilderna. Så känns lite dumt att borra upp två överdimensioner i cylindrar som inte går att köpa längre.

Men säkrast att låta mäta upp fodret för att se vilken kolvstorlek som är passlig. Det kan ju vara ett slitet foder som ngn snyggat upp med en honing, isf kan ju kolvspelet vara väl stort trots att honingsytan är fin.

Se till att det är ngn tvåtakstkunnig firma som borrar. 2T ska ofta ha ngt större kolvspel, samma med smidda kolvar.

Last edited:
Fodret ser rätt fint ut vad jag kan se av bilderna. Så känns lite dumt att borra upp två överdimensioner i cylindrar som inte går att köpa längre.

Men säkrast att låta mäta upp fodret för att se vilken kolvstorlek som är passlig. Det kan ju vara ett slitet foder som ngn snyggat upp med en honing, isf kan ju kolvspelet vara väl stort trots att honingsytan är fin.

Se till att det är ngn tvåtakstkunnig firma som borrar. 2T ska ofta ha ngt större kolvspel, samma med smidda kolvar.

Ja har du något tips? jag skickar eller lämnar, spelar ingen roll.

Ja har du något tips? jag skickar eller lämnar, spelar ingen roll.

Jag är dåligt insatt hur det ser ut i Gbg, på den fronten. Men i Mmö ligger ju Ebos. Men du ser ju att det är över dubbla priset mot din firma.
http://www.ebos.se/prislistor/2takt090629.pdf Du får säkert bättre förslag. Här i Sthlm finns tex Proservice

Om den firma du vart nobbad av har gott rykte, så bör du kanske röka fredspipa med dem och knata dit med burkarna igen.

Hur ser dina gamla kolvar ut?

Fick svar nu av leverantören

Crap !!! The gasket kit is correct, these are made for the 64.00mm through 65.50mm gaskets. I have my wife do all the boxing and she got confused on the 65.50 gaskt kit and matched the piston to the size of the gasket number!! This is a very expensive mistake since now I will Express you the 65.00mm pistons to you today. I am doing this myself so I know it goes out correct.
Im very sorry, the very next thing I do is get this packaged and a label made ASAP.
Does this help a bit?
Thanks =)
Jeffrey Ruff

Skall jag byta eller inte? fan va osäker man blev nu :näsblod

EDIT:
Skickar ett mail tillbaka där jag ger han ett förslag att han står för halva kostnaden för att jag skall borra upp cylindrarna då jag inte bett om detta. just för att han skall slippa skicka nya och jag skicka tillbaka de gamla....

Får se va han säger...

Last edited:
Nu är väll inte detta de bästa skjutmåttet....
http://img266.imageshack.us/img266/1697/0103110089.jpg

Man lämnar cylindern till en motorverkstad som har en cylindermätare. Då kan de mäta hur sliten och rund/orund cylindern är.
Har du tur är din cylinder i bra skick. Då är det bara att hona den lätt för att ta bort ev glasningar och få en inkörningsyta för det nya ringarna. En sån honing kan man göra själv. Sen är det bara att kolla/åtgära gradningen av portarna.

Sedan monterar man nya kolvar och ringar om vev- och staklager är okej.

Innan man monterar de nya ringarna på kolven mätar man och filar till rätt kolvringsgap om det skulle vara för litet.

Last edited:
Tack för informationen Jörgen!

Alltid gott och lära sig nya tips!

Däremot så fick jag se detta efter att jag öppnat andra kolv förpackningen :huvet

0118110125.jpg

0118110124.jpg

Kan man såga/plana/fräsa av den biten som blivit skadad och sen kunna använda kolven?

Tack för informationen Jörgen!

Alltid gott och lära sig nya tips!

Däremot så fick jag se detta efter att jag öppnat andra kolv förpackningen :huvet

0118110125.jpg

0118110124.jpg

Kan man såga/plana/fräsa av den biten som blivit skadad och sen kunna använda kolven?

Den skulle ja retunera, :)

Då ja antar att detta är en av dom kolvarna som är i fel storlek eller??

E-posta bild till säljaren , sen är det bara o vänta på rätt saker och kolla att dessa är hela då du får leverans.

//Robin

I normala fall slits cylindern väldigt mycket vid insuget, men inte på andra sidan.
Lika dant vid avgasporten, där är också slitaget väldigt stort. Men inte på andra sidan.
Man inser då att slitaget blir S-format i cylindern.
Det är vanligt förekommande att slitaget vid avgasporten är så stort som 13/100mm
I värsta fall lika mycket i insuget.
13+13/100 gör att 25/100, alltså en överdimension inte räcker till.

Dock såg ju inte din nya kolv så bra ut. Montera den inte.
Men först, MÄT upp cylinder så du vet hur stor slitaget är. Ser inte så illa ut...
För stor kolvspel så är det bara en tidsfråga innan kolven ligger som småsmulor i vevhuset.

Mats

Den skulle ja retunera, :)

Då ja antar att detta är en av dom kolvarna som är i fel storlek eller??

E-posta bild till säljaren , sen är det bara o vänta på rätt saker och kolla att dessa är hela då du får leverans.

//Robin

Båda kolvarna är 65,5mm och en är skadad....

Jag mätte nu upp att kolven vid TDC går 1cm under avgasporten.
skadan är ca 4mm på kolven.

Fan egentligen skulle man bara ta allt jävla strul för att man är en sådan snål jävel och göra om göra rätt.... :huvet

Skicka kolvarna till staterna, få nya i samma mått som man hade tidigare och vara glad att de inte regnar :censored

0118110127.jpg

0118110126.jpg

Last edited:

Så sent som för knappt två år sen kunde man enligt Mascot Motor köpa nya burkar till RD 350 86-88. 10k för den vänstra och 9k för den högra eller om det var tvärtom. Jag gissar det är inga storsäljare och jag nämner det mest som lite kuriosa i ämnet :D

Båda kolvarna är 65,5mm och en är skadad....

Jag mätte nu upp att kolven vid TDC går 1cm under avgasporten.
skadan är ca 4mm på kolven.

Fan egentligen skulle man bara ta allt jävla strul för att man är en sådan snål jävel och göra om göra rätt.... :huvet

Skicka kolvarna till staterna, få nya i samma mått som man hade tidigare och vara glad att de inte regnar :censored

jo det är lite fustrerande kan ja tänka mej med ta det lungt du ska ju få kolvar i rätt mått va ja förstår så låt dessa va. (ja skulle inte montera den i en hoj i alla fall vill inte riva engång till) då ja har haft rd350s utan ypvs länge sen ;) och even med ypvs.

I dagens läge då det är svårt o få tag i billiga res delar mm till dessa

Sen om han vill ha dom returnerade, Det kan ni ta sen men det tror ja men kan ha fel då denna är skadad

Om du ska bearbeta cylindrana så lämna det till nogon som kan detta och vet hur man gör om du ska trimma mm ;)

//Robin

Tack för tipsen guys!

Nu fick jag ett gott svar ifrån leverantören som står för alla konstader och tar detta allvarligt då det troligen varit tullen som förstört grejerna då han varit med om liknande problem i Italien.

Han skickar nya 65mm och inte 65,5 som jag fick nu.
Hoppas bara dessa kommer fram säkert!

jo det är lite fustrerande kan ja tänka mej med ta det lungt du ska ju få kolvar i rätt mått va ja förstår så låt dessa va. (ja skulle inte montera den i en hoj i alla fall vill inte riva engång till) då ja har haft rd350s utan ypvs länge sen ;) och even med ypvs.

I dagens läge då det är svårt o få tag i billiga res delar mm till dessa

Sen om han vill ha dom returnerade, Det kan ni ta sen men det tror ja men kan ha fel då denna är skadad

Om du ska bearbeta cylindrana så lämna det till nogon som kan detta och vet hur man gör om du ska trimma mm ;)

//Robin

Tack för de orden, skall lämna bort cylindrarna för honing senare! :)

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra