Borrat hål i ram, behöver jag bry mig?

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
2012 Vespa 300 GTS Super
Tidigare ägare har borrar fyra hål genom ramen. *suck*.
De är rätt stora 10mm, jag stör mig som fan på det men anser att det inte är någon risk med det och skiter i att fixa/svetsa. Ramen är i bra skick i övrigt.

Tar dock input från andra, hade ni fixat?

Bifogat

• 340AB4F2-891C-4D88-BC93-DA54A658EC4F.jpeg
    340AB4F2-891C-4D88-BC93-DA54A658EC4F.jpeg
    1.9 MB · Visningar: 164
  • D10B0B59-8EFD-48FA-8314-0167B80F95B6.jpeg
    D10B0B59-8EFD-48FA-8314-0167B80F95B6.jpeg
    1.4 MB · Visningar: 160
Kurt RRR Olsson... :yoparty

Nej, så länge du inte gör gemensam sak med Bosse och börjar kompressormata din gamla 400 så kan du vara lugn.

Köp ett par korta M10 eller M8-skruvar och stoppa ner i hålen så slipper du reta dig varje gång du lyfter på sadeln.

Kurt RRR Olsson... :yoparty

Nej, så länge du inte gör gemensam sak med Bosse och börjar kompressormata din gamla 400 så kan du vara lugn.

Köp ett par korta M10 eller M8-skruvar och stoppa ner i hålen så slipper du reta dig varje gång du lyfter på sadeln.
Fan nu när du nämner kompressormatning… Hahah

Supertack för svar, då slutar jag tänka på detta och drar ner ett par muttrar så blire finemang. Danke!

Så länge du inte kör med passagerare och full semesterpackning ... och hoppar över fartguppen ... så ser jag inte att det ska vara några som helst problem.
Troligen inte ens då, det finns ju gott om rör i ramen på en sån där hoj.
Nästan lite Ducati-fackverk över det hela...om man kisar ordentligt...

Kör bara solosadel och jag tror att dämparna knäcker sig före ramen! De bottnar fint över ett härligt gupp i 75blås med packning bestående av nyckelknippa och iphone.

Haha Ducati XS

Ja lite sämre hållbarhet blir det ju. Nu är det som tur var runt som ingen uppenbar punkt för sprickbildning.
Tror risken är liten för att något går sönder, men skall man ändå hålla på att bygga på den så vet de fan om inte jag hade punktat igen de där, om det var min.

Håller utmärkt jag har borrat och hålsågat 1200 hål i min honda MB 50 ram som går dragracing toppar ca 160km
0-115 km på ca 8,5 sekunder på 201 meter o håller detta som är 22mm hål o har hållt för ett antal tusen dragracing starter så håller din.

Håller utmärkt jag har borrat och hålsågat 1200 hål i min honda MB 50 ram som går dragracing toppar ca 160km
0-115 km på ca 8,5 sekunder på 201 meter o håller detta som är 22mm hål o har hållt för ett antal tusen dragracing starter så håller din.
Du har mycket packning och passagerare ibland när du kör på salsläta 201m i stöten?
Samt jag tror inte användningsområdet är riktigt jämförbart.
Ett par tusen starter a 201m = 402 km Dvs. 40 mil. Hans hoj kanske kommer att rulla lite mera än så?

Nu tror jag förvisso det kommer att hålla för Olssons användning, men kommer man åt det så varför inte fixa det liksom.

Tror det inte skulle skada att syna hålen lite närmare och kolla så det inte har kommit någon sprickbildning vid kanterna.

Jag kommer åt lätt så jag kan se om det har blivit sprickbildning. Inte i nuläget men kanske bra att hålla lite utkik

Alltid lite nervöst att ge andra råd, men min bedömning är att det är riskfritt.
Hålen har ju uppenbarligen funnits där en längre tid utan att sprickor uppstått.
Tror att det i huvudsak är tryckspänningar runt hålen. Möjligen dragspänningar vid hårda inbromsningar.
Sannolikt är det motorvibrationer som är mest kritiskt, men det är ju runda hål utan anvisningar.
Så skulle jag resonerat.

Moped dragster 69cc 26,5 hp 38 kg.
toppar ca 160km
0-115 km på ca 8,5 sekunder på 201 meter, lite beroende på hur många pizzor husse har ätit??

Kan gå ut i garaget i morgon o lägga på kåpan o ta en bild
Kan vi få höra den med ?

Nyheter
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman