Borrad gaffelkrona..?

Mesktomten

Med lem
Gick med
20 Jun 2004
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -00, Honda CBR 900 RR -98
Tjena!

Tänkte bygga fighter typ gratis och som en del av detta vill jag byta bort mina clip-ons mot ett krokigt styre...

Till och med jag skulle kunna räkna ut med ändtarmen att kronan skulle bli försvagad av att man borrar i den, men finns det någon som känner någon som känner någon som kanske har hört om någon som det gått åt helvete för pga av borrad orginalkrona?

Bara nyfiken...

/Martin

Jag känner någon som har borrat upp en FZR 1000 Styrkrona det har gått bra än så länge. har till och med klarat 2 lättare asfaltsyningar.
Jag fyllde hålrummet med kemiskmetall, fasst det var mest för att få jämt på under sidan för brickorna.
men vad vet jag lycka till

Yep, yep!

Ska försöka slänga upp en bild eller två när allt bråte som för tillfället blockerar minsta kubikcentimeter av hojen slängts på tippen.

Tackar för era svar så länge, och väntar med spänning på fler!

Borra kronan sen drar du in två bultar som är lindade med tejp så att hålet är helt tätt, köp kemisk metall på Clas Olson och häll ner i båda "skålarna" under kronan, funkar klockrent har haft så på min i 3 år nu.

Tror att Wiseguy har en tråd om det här på forumet.

Borra kronan sen drar du in två bultar som är lindade med tejp så att hålet är helt tätt, köp kemisk metall på Clas Olson och häll ner i båda "skålarna" under kronan, funkar klockrent har haft så på min i 3 år nu.

Tror att Wiseguy har en tråd om det här på forumet.

Japp!

Tack, jag hittade den nu: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=106420

Kan man sätta en ihålig metallcylinder och gjuta fast den också, tro? Istället för den där bulten som man måste plocka ut och in så har man ju ett färdigt och snyggt hål då ju!?

Japp!

Tack, jag hittade den nu: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=106420

Kan man sätta en ihålig metallcylinder och gjuta fast den också, tro? Istället för den där bulten som man måste plocka ut och in så har man ju ett färdigt och snyggt hål då ju!?
Jag ser inget problem med det förfarandet.

Att hylsan blir helt fastgjuten är väl mindre troligt, den lär nog röra sig upp och ned under belastning men där kommer ju styrkronan/riserserna och brickan undertill in i spelet. Dom ser ju till att hylsan sitter fast där den skall.

Dock är det viktigt att se till att hylsan inte är längre/högre än resten av gjutningen. Dvs. det får inte bara vara den som tar han om krafterna mot styrkronan. Då finns det ju risk för att belastningen blir för hög på ett litet område.
Grejen med förstärkningen med kemisk metall är att försöka sprida belastningen på så stor yta som möjligt.

ta reda på om en krona från en 97:a passar, isf har jag en liggandes med styrhållare också.. du får den kanske inte gratis men näst intill...
en orginal alltså, den är dock inte gjuten med kemiskmetall men den klarade ändå en lindrig marksyning på banan förra året..

ta reda på om en krona från en 97:a passar, isf har jag en liggandes med styrhållare också.. du får den kanske inte gratis men näst intill...
en orginal alltså, den är dock inte gjuten med kemiskmetall men den klarade ändå en lindrig marksyning på banan förra året..
97 och 98 är annorlunda när det gäller kronorna.
Kommer inte ihåg exakt vad det var som skillde men har för mig det var diametern på gaffelbenen.

Slowdog har färdiga skisser för 98/99 kronor till CBR900RR ifall man vill kosta på lite.

Ja, jag hade tänkt skaffa mig en ordentlig sedan, men det fick bli en budgetvariant så länge... Fick dessutom raisers och fatbar-styre för en symbolisk summa av en arbetskamrat som kör cross! :D

Jag har iaf borrat upp den nu och tänkte spackla metallen ikväll om jag hinner. Det sliter med jobb, käring och 4 ungar...
Ska se om jag kan slänga upp en bild eller två på kronan också.

Hej, igen!

Äntligen har jag fått fart på byggandet och tänkte dela med mig lite om mina erfarenheter vi borrande/spacklande av kronan...

I måndags ritade jag ut och borrade kronan. Sälvklart hade jag bara 100mm borr hemma och var tvungen att dra med mig skiten än en gång till jobb för att borra upp 12mm hål. Såhär såg det iaf ut efter 10mm-borrningen:

Sedan var det dags att fixa hålrum för bultar. Setta gjorde jag genom att rulla/tejpa tunn kartong runt det bultar jag gjort hålen för, samt två blyertsbennor jag tryckte in i hålen för de bult som håller gafflarna (även dessa klädda med kartong):

Blandade spacklet och slängde ner i hålrummen och här kommer en bild på färdigt (ej bearbetat) resultat:

Efter detta (ca 30 minuter) slipade jag ner och provtryckte spacklet. Jag tog en mindre bricka än vad jag hade tänkte använda vid fastsättning av styret och drog åt så hårt jag kunde i princip. Lät sitta i ca 5 minuter och skruvade loss. Till min stora förvåning fanns det inte ett spår av brickan som jag klämt på!

Spacklet jag använde var en halv burk av Biltemas Metallspackel, Artnr 36-059, 49,90:-
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=83176

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Officiella: Harley-Davidsons 2026-nyheter

Efter att Cruiser-programme...

WP kliver in i bromsvärlden – lanserar helt nya bromssystem

WP har länge varit synonymt...

Back