Borrad cylinder och toppens "matchning"

U-joppe

Jack of all trades
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
Frankenviffer
När man borrar upp sin cylinder så kommer ju inte kanterna på förbränningsrummet i toppen längre att passa mot den nya cylinderdiametern - fattar ni vad jag menar? Varför bryr sig inte folk om det?
Att få nya skarpa kanter i förbränningsrummet låter ju inte direkt som skolboken - eller va? Jag har sett trådar där Brink bl.a. säger att nån 750 topp passar på nån 1100 motor. Det låter så konstigt för en "padowan learner".

/Joppe

Håller me.... Kommer ihåg från den roliga moppe tiden att jag svarvade ur toppen så inte kolven tog i efter uppborrning av cyllen. Någon borde ju veta hur d ligger till på mc....

Inte alls korkad fråga.

Skarpa kanter på kolvar och i förbränningsutrymme kan avrundas lite försiktigt med fil el likn eftersom de sägs kunna bidra till spikningar.
Men se till att du har ett område längst ut där topp och kolv går väldigt nära varandra (ex vis runt millimetern i höjdled, eller strax under om du törs), ett sk "squish area". Bredd ex vis i närheten av 5 mm. Squishens uppgift är att "skjutsa iväg" alla färskgaser mot tändstiftet då kolven närmar sig övre dödpunkt.
Squishen bidrar även till hastig rotation (= blandning bensin/luft) av färskgaserna. Tror det blir samma sak som när en konståkare gör piruett och drar in armarna, då ökar ju hastigheten hos piruetten. Samma sak borde bli när utrymmet i cylindern minskar från hela diametern till diameter - squishens diameter. Dvs snabbare virvel på gaserna.

Utan effektiv squish får du sämre förbränning. Detta resulterar i högre avgasvärden, högre soppaförbrukning men framförallt lägre effekt. Inte bra.

Med andra ord ska man _inte_ öppna ett förbränningsutrymme i en 750-topp för att anpassa till borret hos en 1100-cylinder. Om kolvtopparna kolliderar med toppen trots att kolvarnas squish inte kolliderar får man antingen svarva om kolvtopparna eller slipa ur förbränningsrummet men ta aldrig bort squishen helt!

Topplocket och dess squisharea är av aluminium och leter bort värmen så
våldsamt effektiv att det inte hinner bli s.k. "hot spots". Inget att bekymra
sig om. Eller rättare sagt, det får bara positiva effekter för motorn att
squisharean utökas.

F.ö. så är squish-arean redan original mindre än cylinderdiametern på
de flesta moderna hojar så den finns redan mitt i "hetluften".

Dvs, det enda problemet med big bore är om du har högkompskolvar
då kolvtoppen kan slå i ett allt för litet förbränningsutrymme t.ex.
om man har planat toppen rejält eller monterat på en 750 topp
på en 1100 motor.

U-joppe skrev:
När man borrar upp sin cylinder så kommer ju inte kanterna på förbränningsrummet i toppen längre att passa mot den nya cylinderdiametern - fattar ni vad jag menar? Varför bryr sig inte folk om det?
Att få nya skarpa kanter i förbränningsrummet låter ju inte direkt som skolboken - eller va? Jag har sett trådar där Brink bl.a. säger att nån 750 topp passar på nån 1100 motor. Det låter så konstigt för en "padowan learner".

/Joppe

Tog upp XR600 5 mm, fr 592 t 654 cc. Ökade därmed squishen fr 0 till 10.5 % av kolvarean. Alltid något.
/u

Måste tillägga, det KAN bli problem om den nya kolvens topp har en upphöjning för högre kompression som kan slå i topplocket. Då ryker kolvbulten på tre röda sekunder och vevstake, kolv, foder, cylinder, block och topplock med ventiler åker all världens väg. Sånt gör man bara en gång. Det finns foton på http://how.to/wheelie/ att kika på hur sånt ser ut.

Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP