Borra upp cylle

Lkpgc

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2008
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha RD LC -84
Tja, är skapligt ny på det här med "riktigt" trim, än så länge har jag bara köpt färdiga grejjor som bara är att skruva på.:tummenner men jag har lite funderingar över att borra upp cyllen och jag undrar om det finns nån som kan ge mej en liten"guide" slänga upp lite bilder och förklara lite!

MVH//Charlie
 
cylinder_honing.jpg
 
om jag säger att jag inte har till gång till sådana maskiner =) och ska man borra rakt igenom allt ihop? då får man la inget komp?
 
om jag säger att jag inte har till gång till sådana maskiner =) och ska man borra rakt igenom allt ihop? då får man la inget komp?
Joförfan rakt egenom vev och hela grejen.. Sen äre bara att slänga på en Hx55:a och dra tryckrör till hålen..

Så har du nån uppemot 5-6 hundra kusar.. Om du ställer in föggen rätt...


Nej ärligt talat så är det nog bäst att lämna iväg det.. Kostar från typ 300 upp till 1000 för en cylinder.
 
Joförfan rakt egenom vev och hela grejen.. Sen äre bara att slänga på en Hx55:a och dra tryckrör till hålen..

Så har du nån uppemot 5-6 hundra kusar.. Om du ställer in föggen rätt...


Nej ärligt talat så är det nog bäst att lämna iväg det.. Kostar från typ 300 upp till 1000 för en cylinder.
nja altså man borrar inte upp cylindrar för att få efekt man gör det för att få bort repor efter skurna kolvar. bigbore kit är en helt annan cylinder borrar du upp din cylinder så du får nån effeket av det så ha du kylkanalerna i cylinderloppet...
 
nja altså man borrar inte upp cylindrar för att få efekt man gör det för att få bort repor efter skurna kolvar. bigbore kit är en helt annan cylinder borrar du upp din cylinder så du får nån effeket av det så ha du kylkanalerna i cylinderloppet...
Men man måste fortfarande gå upp i kolvstorlek när man honar?
 
släng upp nån bild och lite info om hur man norrar upp kylkanalerna i cylinderloppet då =)
tackar på förhand mvh//Lkpgc
 
släng upp nån bild och lite info om hur man norrar upp kylkanalerna i cylinderloppet då =)
tackar på förhand mvh//Lkpgc
Okej sorry försökte skämta lite men de gick inte så bra hehe.

Det går inte att borra upp orginal cylinder till överdimensioner mer än 1.5mm störe och det ger ingen effektskilnad. (borrar du större blir cylinder vägarna för tunna och du får massa värme problem. Omdu mäter på orginal cylindern iner du snabbt att den inte går att ta upp till samma mått som bigbore kiten.

Men du kan alltid porta den!

Men man måste fortfarande gå upp i kolvstorlek när man honar?
Japp.
 
Last edited:
En vanlig honing funkar väl utan större kolv? :confused:
Men överborr vid seriösa skador ska man i med ö.d.-kolv
 
En vanlig honing funkar väl utan större kolv? :confused:
Men överborr vid seriösa skador ska man i med ö.d.-kolv
nja.. jo du har rätt men det är väldigt sällan en 2 taktare skär å snällt så oftast honar men till öd.
 
Okej sorry försökte skämta lite men de gick inte så bra hehe.

Det går inte att borra upp orginal cylinder till överdimensioner mer än 1.5mm störe och det ger ingen effektskilnad. (borrar du större blir cylinder vägarna för tunna och du får massa värme problem. Omdu mäter på orginal cylindern iner du snabbt att den inte går att ta upp till samma mått som bigbore kiten.

Men du kan alltid porta den!


Japp.
På vilket sätt kan det bli värmeproblem med tunt stålfoder?
 
Man honar mest cylindrar om det har skett ett värmenyp :)

Borrning använder man när cylindern ej är körbar. Både honing och borrning brukar inte vara några större kostnader, inte vad jag har fått känna på iaf.


Mvh
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top