borra ram på 350 ypvs???????

Neutral skrev:
För hajfenan antar jag? Det går bra, undersidan på svingen nära axeln är inte så belastad även om man naturligtvis ska göra hålen så små som möjligt. Tänker du köra popnit eller popmutter?

Exaktamento

Hade tänkt popnita men kanske det går att fästa den i fästet för swingarm sliders.

Bifogat

• chain%20guard%202.jpg
    chain%20guard%202.jpg
    5.2 KB · Visningar: 118
  • swingarm_lhs.jpg
    swingarm_lhs.jpg
    71.5 KB · Visningar: 81
FlowerPower skrev:
Är inte alltid bra med för små hål heller, blir en mindre radie o lättare att spricka.
På jobbet när vi har en alu plåt som är sprucken o vi vill stoppborra så att inte sprickan ska bli längre så borrar vi alltid med minst 3.5 mm borr men gärna lite större ändå, annars kan man vara säker på att sprickan fortsätter.

Och sen ska man se till att kanten runt hålet är jämn o fin, annars spricker det genast mycket lättare.
Du har rätt i sak men det där med sprickan är nog mest att det är svårt att se vart den slutar och med större borr så är det större chans att man träffar rätt så att säga.

Vore nog bättre om du kom på nåt annat sätt än att borra.
Men ett horisontellt hål mitt i övre ramröret (eller lite förskjutet mot det nedre) borde inte ge nåt problem.
Ser inte ut som om det skulle vara några större spänningar där. Däremot skulle jag inte borra uppifrån i
övre ramröret där. Den delen tar nog en del spänning från det nedre röret ibland. Tänk t.ex. vid inbromsning.

(Är iofs inte hållfasthetsnisse, så det är egentligen bara lite reflektioner.)
/u

En sak är iaf säker.....jag hade hellre borrat än svetsat, en svets har mycket mera potential att bilda en början för sprickbildning än ett borrat hål....tror inte att ett så litet hål har någon inverkan på hållfastheten. (fast jag hade nog faen inte gjort det).

2ono skrev:
Exaktamento

Hade tänkt popnita men kanske det går att fästa den i fästet för swingarm sliders.

Var ska den sitta? Kanske gänga så ser det lite proffsigare ut...

roban_2002 skrev:
har provat men fantasin ligger i koma. :D
nån som har några bra förslag? ja hade en tanke men det blev fult och
vet inte om det håller.
tog två slangklämmor som ja spännde fast fästen med.?
Hydraulrörsklammer? Lite klantigare men mycket stadigt. Finns i både plast och aluminium (gjutet).

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt