Borra R1-krona?

Hagster

Miles high.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Har 2 gaffelkronor och ska fixa en med raisers och crosstyre för jag tänkte köra på isen i vinter och jag har inbillat mig att man har grymt mycket bättre kontroll om man har crosstyre när man sladdar och har sig.

Så nu till frågorna, kan det uppstå några problem när man borrar i en R1 -00 krona?
Vart köper man raisers billigast?
Kan man tillverka raiser själv? Någon som har ritning/mått m.m?
Vart köper man billigast bromsslangar?
Går det att använda samma kopplingsvire? Annars, vart köper man billigast sådan?

Som ni ser så luktar detta projekt budget, jag ska varken stunta på gatan eller något, ska bara sladda omkring i snön/på isen och då behövs det inte värstingrejer.

om du har en över varför inte köpa ett fatbarstyre och styrhållarna man får med eller kan köpa till..lämna sen in på nån plåtverkstad/hojverkstad där dom kan svetsa aluminium ...gjorde nya fästen i en sving en gång(stötdämparfästen) de höll kanon o vart toksnyggt...lä juh inte kosta mer än en 500ing :tummenupp

klart de håller så mycke kraft tar inte kronan upp..
o så mycke bräckligare blir den inte för att man svetsa i den då tro jag de e värre med borrhål. :3freak

Du behöver inte svetsa fast risers, du borrar bara upp orginalhålen på kronan och skruvar fast dom! Funkar utmärkt, min gamla streetfigter har gått så i 3 hårda år nu... :) Gaswirarna och elkablarna räcker, dras bara lite annorlunda. Bromsslangar ´måste bytas samt kopplings wiren. Lyssna noga nu alla R1 streetfighter byggare: Köp INTE den dyra och dåliga wiren som handlarna kallar R1streetfighter wire!! HONDA CBX 550 orginal wiren ska ni använda, kostar hälften och har dubbelt upp i kvallite! :tummenupp

Ska jag förstärka kronan innan jag borrar?

Elen skiter jag i, ska inte ha lyse ändå. Funkar den wiren alltså? Från hondan?

Vart köper jag bromsslangar?

Letade som tusen efter ett par raisers med en bra bult i. (De flesta jag hittade var till gummiupphängt gummistyre) med för smal bult och för lång bult, hittade till CR250 kanske -92 någonstans. BAra att borra i kronona, in med raisersarna och dra en mutter på undersidan, (den la jag en liten loppa på, man vet aldrig). Min första krona svetsade jag dessutom fast raisern på men det sket jag i på nästa, funkar kanon bra. Bromsslangarna var goodridge typ CBR600F (ta de längsta).

Kopplingen, precis, längsta vajern med längsta "spelet" jag moddade armen nere på korgen och förlängde den lite och vinklade framåt, mums vad lätt kopplingen blev.

Expansionskärlet kan man ha som fickplunta på krogen om man tycker det blir fult på sidan... ...och det blir det ju... :D

/Fredde

Japp Honda CBX 550 kopplingswire är optimal för R1 streetfighter!
Jag borrade upp de två orginalhålen uppe på kronan till rätt diameter, kommer inte ihåg om det var 10 eller 12 mm. Sen satte jag i Maguras riser för fatbar styre. Kostade typ 500:-. Dom har en bult som du trär rätt igenom kronan, bara att skruva fast!! Inget svetsande och sånt skit, det är overkill, tro mig! Vet flera stycken som gjort så med sina R1or, och dom har vurpat flera gånger var, inga skador alls på varken krona, styre eller risers!

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing