Borra hål i luftburk ?

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Hört rykten om att man kan öka luftmängden genom att borra ett par lagom stora hål i luftburken. Är det "locket" som ligger under sidokåpan som menas ?

och hur många / stora hål kan vara lämpligt o börja med ?
bettan går lite fett nu , inte så det stör , men fått för mig att det finns mer effekt att hämta med ökad tillströmning av luft.

Borra inte på känn. Ta reda på om det finns en FAQ för din 600'a. Ivfsh ska du upp i bänk (med Lambda) för att justera in bestyckningen. Kör du ändå lever din kolv farligt.

Ja visst... rent teoretiskt så kan det ju hjälpa men inte en chans att du märker något... Visst om du leder in kallluft från fronten så KANSKE du kan få en halv-en häst till förutsatt att du öppnar upp andra flaskhalsar......
Men att borra hål i luftburken gör ingenting..

Så spara pengarna och köp riktigt trim istället...

Öppning på insug(o avgas)gör stor skillnad på just
storstånkor men som tidigare nämnts,försök hitta nåt XT forum
så finns det säkert andra som kommit fram till hur mycket
som är lämpligt att öppna upp:tummenupp

Ja, visst det funkar att borra lite lagom stora hål men det är mycket bättre att fila ner ekrarna, då går det mycket snabbare!

som sagt tidigare , huvudsyftet är inte att få mer effekt utan mer att snygga till blandningen. hon går något fett nu , sitter en supertrapp och upp någon dimension i munstycke. luftskruven på xt 88 - 90 är pluggad från fabrik , så tänkte mer att om jag öppnar upp luftburken ökar genomströmningen och blandningen blir rätt. utan att borra upp luftskruven och trolla där.

det blir ju snabbt en kostnadsfråga där. närmare 2000 kr , på en cykel som inte är värd så värst mkt.

brände in 3st 10mm hål i burken nu i kväll. ska rengöra stiftet i morgon bitti o sen ut o dra en sväng för o testa vidare sen.

drog ut choken då hon var lite halvvarm i dag , dog direkt. har inte behövt använda choken för o starta henne en enda gång sedan jag köpte henne , så lite fett gick hon allt.

Borra på du bara ! Blir det för mycke luft tejpa över dem med mikegyvertejp!! :tummenupp

tja...3st 10mm hål e nog lagom om du inte sätter igen dom med galler..då ska de bli större..
på min gammla xr vart de sjuk skillnad på o öppna el inte.
de med öppen ljuddämpare + bestyckning gör hyffsad skillnad som nom nån ovan sa, på stor stånkor.

drog upp 3 hål. blev betydligt mer drag i botten men kollade stiften efter en stunds körning , o de verkade fortfarande gå lite fett , så har dragit 3 st till. känns dock ingen större skillnad. ska kolla stiften när jag kört en mil eller så. återkommer med mer info senare

WebGringo skrev:
2418953 drog upp 3 hål. blev betydligt mer drag i botten men kollade stiften efter en stunds körning , o de verkade fortfarande gå lite fett , så har dragit 3 st till. känns dock ingen större skillnad. ska kolla stiften när jag kört en mil eller så. återkommer med mer info senare
har du snurra nåt på bränsle luftskruven el går den rent?
gjorde skillnad på min..tänkte så den inte smäller o har sig för mycket..
tro inte du ska göra nå mer hål iaf.

hon smäller inte , eller har åtminstoned inte gjort det än.

anledningen jag började borra var att på xt 88 - 89 så kom någon på den briljanta ideen att plugga luftskruven. så hålen blir ett annat sätt att öka luftmängden i blandningen.

hur långt bör jag köra för o färga stiftet ?
drog en runda på 3 km efter att ha borrat de 3 extra hålen. kan jag gå upp o kolla av stiftet nu tror du ?

WebGringo skrev:
2418997 hon smäller inte , eller har åtminstoned inte gjort det än.

anledningen jag började borra var att på xt 88 - 89 så kom någon på den briljanta ideen att plugga luftskruven. så hålen blir ett annat sätt att öka luftmängden i blandningen.

hur långt bör jag köra för o färga stiftet ?
drog en runda på 3 km efter att ha borrat de 3 extra hålen. kan jag gå upp o kolla av stiftet nu tror du ?

gäller väl bara o dra nåra fullgas repor o sen slå av som jag fatta men vet ej..
jag bestycka lite för fett.
jag prova bestyckn tills den gick märkbart för fett o drog sen ner till steget under..

Borra hål i luftburken e totaly 2005.
Det som gäller är att fila ner ekrarna så mycket det går, det ger grymt mycket på höga varv och toppfarten blir avsevärt bättre.

Keep it rulling!

BigAir skrev:
2419027 Borra hål i luftburken e totaly 2005.
Det som gäller är att fila ner ekrarna så mycket det går, det ger grymt mycket på höga varv och toppfarten blir avsevärt bättre.

Keep it rulling!

tja , har man en 125a så har man , det kommer väl med tiden och det riktiga körkortet att inse vad hur och varför.

tills dess , lycka till

6 hål blev lite mkt , stiftet var i ljusaste laget. så ett par bitar gaffatejp senare så var där bara 4 hål kvar , och en bra bit bättre gasrespons. =)

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT