Borra egna hål för bobbins?

DR650

Ny medlem
Gick med
29 May 2010
Hoj
DR650 1990
Hej,

Har en transalp -2001 som jag tänkte montera bobbins (bobiner?) på svingen.

Problemet är att det saknas förborrade hål för ändamålet.

* Vågar man borra och gänga hål själv? (Köpte bobbins på biltema med M8)

* Läste någonstans att man kan "popnita" dit muttrar med någon specialtång?

* Försämras hållfastheten i svingen om man borrar, ska man ge fan idet helt och hållet?

Har du inte nån skicklig svetsare som kan svetsa dit en t.ex 16mm aluminiumstång (med M8 gängat hål) på svingen utan att svingmaterialet påverkas så ta och lämna tillbaka bobinerna på Biltema.
Det hade jag gjort.

Är det någon speciell lyft du har?
Går inte en sån här modell att använda på din sving så slipper du borra i hojen?

Bifogat

• 74131_big.jpg
    74131_big.jpg
    17.2 KB · Visningar: 99
Självklart försämras hållfastheten om du borrar i svingen! Gissa varför man inte har lätthål i den från början, och varför man perforerar toapapper ;)

Att borra och gänga är också dömt att misslyckas, för tunna väggar för att det ska hålla. Som några nämnde ovan, svetsa på en mutter/gängat "rör" under svingen istället.

Mutter du tänker på är nog blindmutter. Den håller dåligt för annat än ren dragkraft. Jag är nog inne på svetsspåret som de flesta andra.

Jag har borrat och gängat i min sving på min FZR det var M6 tror jag.
jag låste även bulten på insidan med en mutter och en stor bricka samt loctite. det har fungerat i 5år utan att svingen har gått av...

Hej, tack för alla svar -vilket drag!!

Ja det är en ihålig sving, det verkar som om mina egna misstankar om att det verkar vanskligt att borra i svingen blev med råge bekräftade!

Ide´n med att svetsa fast en mutter är ju bättre ur hållfastehetssynpunkt, men känns som en våldtäkt på hojen...

Nicco: det är precis en sådan lyft jag har! Jag använder den med klackarna i nuläget.
Men det är lite meckigt att få dit klackarna under svingen, alltid någon sida som vill flytta på sig. Känns som om risken att välta hojen är större med klackar än med bobbins.

Men det verkar som om jag får fortsätta att använda klackarna trots allt.

Tack för alla svar!

Till min DR har jag tagit en M10 gängstång 12mm kopparrör runt gängstången, Bobbiner M10 från Biltema, kupolmuttrar M10 från biltema. Det har jag dragit rakt genom den ihåliga bakhjulsaxeln och kan således använda depåstöd med klykor. Variant på det temat kanske fungerar på transalpen. Om jag måste ta loss bakhjulet använder jag de L-formade gummiklackarna.

Vi kan säker mötas upp om du vill inspektera konstruktionen.

Hej, tack för alla svar -vilket drag!!

Ja det är en ihålig sving, det verkar som om mina egna misstankar om att det verkar vanskligt att borra i svingen blev med råge bekräftade!

Ide´n med att svetsa fast en mutter är ju bättre ur hållfastehetssynpunkt, men känns som en våldtäkt på hojen...

Nicco: det är precis en sådan lyft jag har! Jag använder den med klackarna i nuläget.
Men det är lite meckigt att få dit klackarna under svingen, alltid någon sida som vill flytta på sig. Känns som om risken att välta hojen är större med klackar än med bobbins.

Men det verkar som om jag får fortsätta att använda klackarna trots allt.

Tack för alla svar!

Ett knep då är att be någon hålla hojen upprätt åt dig, sen måttar du in klackarna rätt och sen låser du dem med låsskruvarna (ge gärna nån mm tillgodo).
Sen när du använder stödet så håller du hojen upprätt med ena handen och lägger an stödet med den andra, när stödet väl ligger an så håller du enkelt balansen på hojen med hjälp av stödet.

Lycka till. :tummenupp

Anders: tack för tipset med konstruktionen, kan kanske bli aktuellt, måste kolla hur bakhjulsaxeln är konstruerad på Transalpen.

Carnivore: Jag kör ungefär en sådan variant där jag håller balansen på hojen med ena handen och puttar in stödet med den andra. Det jag fruktar är att om jag tappar balansen under den manövern, så kommer jag inte kunna hålla emot hojen, från "ett fritt fall" på sidan...

Carnivore: Jag kör ungefär en sådan variant där jag håller balansen på hojen med ena handen och puttar in stödet med den andra. Det jag fruktar är att om jag tappar balansen under den manövern, så kommer jag inte kunna hålla emot hojen, från "ett fritt fall" på sidan...

Fäll ut stödet och se till att om du tappar hojen så kan det endast bli åt det håll som stödet är på.
Och just detta blir ju inte underlättat med klykor istället för plattor på depåstödet.
Den fördel jag ser med klykor är att de där plattorna har för vissa vikt sig vid en längre tid på de, som vid vinterförvaring.

Fäll ut stödet och se till att om du tappar hojen så kan det endast bli åt det håll som stödet är på.
Och just detta blir ju inte underlättat med klykor istället för plattor på depåstödet.
Den fördel jag ser med klykor är att de där plattorna har för vissa vikt sig vid en längre tid på de, som vid vinterförvaring.

När diskussionen går om depåstöd med plattor så kan jag säga att mina plattor har hållt i 3 år och hojarna har stått hela vinterförvaringen på dessa. Men jag skulle inte rekomendera någon att sätta sig på hojen. Det jag brukar tänka på är att få plattorna så tätt emot svingen som möjligt vilket minskar hävarmen och därmed minskar momentet som verkar på infästningen av plattorna. Om du trots allt ska ha bobiner så röstar jag på svetsning jag med.

När diskussionen går om depåstöd med plattor så kan jag säga att mina plattor har hållt i 3 år och hojarna har stått hela vinterförvaringen på dessa. Men jag skulle inte rekomendera någon att sätta sig på hojen. Det jag brukar tänka på är att få plattorna så tätt emot svingen som möjligt vilket minskar hävarmen och därmed minskar momentet som verkar på infästningen av plattorna. Om du trots allt ska ha bobiner så röstar jag på svetsning jag med.

Kan bara hålla med, det har funkat en hel vinter för mig med... men då vissa här har råkat ut för att hojen trillat av så kan jag förstå om vissa har nojan.

Kan bara hålla med, det har funkat en hel vinter för mig med... men då vissa här har råkat ut för att hojen trillat av så kan jag förstå om vissa har nojan.

Den nojan förstår jag med, inte kul om hojen välter pga kasst depåstöd. Kan tillägga att jag brukar titta till mina plattor varje gång jag tittar till hojen :rolleyes:

Last edited:
Nyheter
Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...