Borra cylindern! Var?

Dracke

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sverige
Hoj
nej
Nu ska jag se till att få fyr på hojen igen. Måste borra om cylindern på min Yamaha TZR125 efter ett litet haveri med ett kolvbultsclips i huvudrollen. Reporna är ganska grova och jag undrar om det går att fixa till alls. Men det är inte det som är frågan.

Vem ska jag låta göra jobbet? De jag vet som gör jobbet i Stockholms trakten är E & D Mc verkstad i Solna och Racing konsult? Behöver dessutom en överdimensionskolv som antagligen behöver vara större än vad som erbjuds i normala fall. Företaget Racing Konsult har jag inte hittat någon information om what so ever. Har dessutom hört en del mindre bra grejer om dem. Går det att få reporna svetsade om de är för djupa? Vanlig gammal hederlig cylinder utan nå krukks.

Hjälp!
 
Det går att få cylindern svetsad och borrad till en överdim som nog skall gå att få kolvar till äv om överdim aldrig e kul då det ofta är dyrare och svårt att få tag på.

Annars borde det väl vara möjligt att nicasilbehandla loppet och på så viss slippa överdim. Detta förutsätter dock att du hittar ringar + ev kolv som är byggt för nicasil vilket inte borde vara en omöjlighet då de sista årsmodellerna av tzr väl hade nicasil (finns folk här som vet det bättre än jag)
 
Det ska mycket till för att den inte ska gå att borra.
Kolla m McProffsen, Hägersten.
/u
 
Borsiin skrev:
...Annars borde det väl vara möjligt att nicasilbehandla loppet och på så viss slippa överdim. ...
Nicasil fyller inte så stora repor som ett klips gör. Inte ens i närheten. Så det blir nog tyvärr till att borra. Dessutom har jag hör att nicasil är rixdyrt men det kanske har ändrat sig.
 
ulf_lundin skrev:
Det ska mycket till för att den inte ska gå att borra.
Kolla m McProffsen, Hägersten.
/u
Tack för tipsen. Nicasil är det inte i cylindernern. Men reporna är ganska grova och svetsa gick inte enligt personen jag pratade med på Mcproffsen (otroligt trevlig människa att prata med btw :3freak ) Större kolvar än de överdimensionskolvar som finns gick tydligen inte heller att fixa fram enligt honom.

Ska ta reda på exakta originalmått och sedan se om den är någon idee alls.

Åker bort till E & D i Solna om det nu är någon idee.

Nu ska jag beställa ett bromsok.
 
svar

Out_Spinner skrev:
Tack för tipsen. Nicasil är det inte i cylindernern. Men reporna är ganska grova och svetsa gick inte enligt personen jag pratade med på Mcproffsen (otroligt trevlig människa att prata med btw :3freak ) Större kolvar än de överdimensionskolvar som finns gick tydligen inte heller att fixa fram enligt honom.

Ska ta reda på exakta originalmått och sedan se om den är någon idee alls.

Åker bort till E & D i Solna om det nu är någon idee.

Nu ska jag beställa ett bromsok.
Låter som att slutnotan på en dylik operation överstiger priset på en flång ny cylinder.
 
ktmjacke skrev:
Låter som att slutnotan på en dylik operation överstiger priset på en flång ny cylinder.
Jo jag funderar på det. Har eventuellt en cylinder på G från Sams mc demontering. Ska bara få ett pris på den så blir det antagligen en begagnad cylinder istället. Synd på cylindern som är repig då den är portad och tillfixad. Det kostar det också :(
 
Liggr ett ställe i Sundbyberg som kan borra, kan fan inte minnas vad de heter men de ligger på Humblegatan. Dixner tror jag att de hette, eller något liknande.
 
Låter som att du har väldigt djupa repor i cylindern. Mina översta kolvringar kände inte för att ligga kvar och då fick jag rätt djupa repor i cylindern. Men det var inga problem med borrningen. Tror bara jag har första överdimensioneringen och då var det som sagt relativt djupa repor.
Lycka till i alla fall, jobbigt när det inte funkar :(
 
Out_Spinner skrev:
Jo jag funderar på det. Har eventuellt en cylinder på G från Sams mc demontering. Ska bara få ett pris på den så blir det antagligen en begagnad cylinder istället. Synd på cylindern som är repig då den är portad och tillfixad. Det kostar det också :(

orginal är 56.0mm
kolla på addemoto.se, där finns det 57,65mm orginalkolvar och på duells finns det 57,5mm wiseco kolvar, kör med wiseco, lättare och hållbarare....
 
Da capo: Låt nån kunnig titta på reporna. Oftast är dom inte alls så djupa som man tror.
/u
 
...på ungefär samma ställe som de förra hålet va...

kunde inte låta bli :D
 
Sams mc demontering hörde av sig idag angående fräch cylinder, kolv, bromsok m,m som jag sökt förut. Så nu är det beställt. Dom har det mesta och riktigt trevliga måste jag säga. Tack för tips och svar i alla fall!
 
Out_Spinner skrev:
Sams mc demontering hörde av sig idag angående fräch cylinder, kolv, bromsok m,m som jag sökt förut. Så nu är det beställt. Dom har det mesta och riktigt trevliga måste jag säga. Tack för tips och svar i alla fall!

Fundera på att borra upp cylindern och sälja den..
 
cRoC skrev:
Fundera på att borra upp cylindern och sälja den..
Då säljer jag häldre den jag köper nu eftersom den troligtvis är helt i originalskick. Men problemet kvarstår ju. Går den repiga att borra upp eller inte. Antagligen inte då den är så pass repig och redan överdimensionerad nästan till max. Skulle kosta mer än vad hojen är värd.
 
Out_Spinner skrev:
Då säljer jag häldre den jag köper nu eftersom den troligtvis är helt i originalskick. Men problemet kvarstår ju. Går den repiga att borra upp eller inte. Antagligen inte då den är så pass repig och redan överdimensionerad nästan till max. Skulle kosta mer än vad hojen är värd.

Sant. Men det är väl bara att skicka in den till någon, be honom kolla om den går att borra, och i så fall be om prisuppgift.
 
Out_Spinner skrev:
Då säljer jag häldre den jag köper nu eftersom den troligtvis är helt i originalskick. Men problemet kvarstår ju. Går den repiga att borra upp eller inte. Antagligen inte då den är så pass repig och redan överdimensionerad nästan till max. Skulle kosta mer än vad hojen är värd.

sällan det inte går att fixa, oftast tror man att det behövs typ 1mm borrning när det räcker gott och väl att borra 0,25-0,5mm överdim.
en borrning går på 4-600kr och en ny kolv på 700-1100 beroende på om den är gjuten lr smidd
 
cRoC skrev:
Vad är det för nackdelar/fördelar med smidd respektive gjuten kolv? Vilken sort är dyrare?
smidd kolv spricker i princip aldrig om hojen skär, den är lättare vilket belastar vevlagret mindre, på nicasilcylindrar nöter oftast kolvarna cylindrerfodret ganska mycket jämfört med gjuten kolv, alltså kör man normalt med en nicasilcylinder så kan man kha orginalkolv, kör man tex. crosstävlingar så kan man ju ha wiseco....det ger ju nån hk mer
 
Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

Back
Top