Borra cylinder

Boris JR skrev:
2478412 Oavsett om du tycker att jag är dryg eller ej så är det min absoluta övertygelse att kostnaden blir skyhög i förhållande till effektökningen.

Sen finns det ingen mening att över huvud taget borra lopp som är nicasilbehandlade med motiveringen att de är slitna då man på kemisk väg kan beta av nicasilen och lägga på nytt till orginaldimension. Allt detta till en bråkdel av priset för bigbore kolvar och borr+nytt nicasil....

Som sista tips innan du tycker jag blir för dryg så tänkte jag bara be dig kolla att loppen tåler större borr då många moderna vattenkylda motorer har så tunna lopp att de inte tåler att borras mer innan de spricker, för det vore ju förargligt om du lagt 30kkr på en motor som rasar efter 100mil......

Om du kollade up saker först och pratade sen så skulle du inse rätt snabbt att min motor inte är nicasilad. Vad jag har förstått så kom nicasil på kawasaki först 2000 och jag har en 99:a

Thure skrev:
2480586 Om du kollade up saker först och pratade sen så skulle du inse rätt snabbt att min motor inte är nicasilad. Vad jag har förstått så kom nicasil på kawasaki först 2000 och jag har en 99:a

Och var ser du att jag nämner din motor? Jag har sedan mitt intåg i tråden avsiktligt hållt mina ordalag allmänna då jag inte meckar med dyliga bojsänken....

Helt rätt så är din motor den sista årsmodellen av den gamla motorgenrationen vilket förhindrar att du borrar mer än 1mm då man använder sig av lösa foder vilka blir för tunna om man borrar mer.(Varken Je Wössner eller Wiseco tillverkar kolvar med mer än +1mm för din årsmodell) Så om du nu har sådan koll varför ställde du frågan om att borra 3mm från början?

Dags att läsa på lite kanske.......:tomten

Boris JR skrev:
2477600 Mellan tummen och arschlet så ger 1% volymökning 1% mer vrid...

66mm borr standard

+1mm = 1,5% mer vrid

+3mm = 4,5% mer vrid

Max vrid orginal= ca 65Nm

Max vrid +3mm borr = 68Nm

Slutsats: Lägg ner iden det kostar massor och din effektökning är inte större än skillnaden mellan en välsmord och en osmord kedja.

Kubiken ökar i kvadrat med diametern, så dina beräkningar blir 3% resp 9%

Two stroke man skrev:
2481015 Kubiken ökar i kvadrat med diametern, så dina beräkningar blir 3% resp 9%

Helt rätt, en tankekrycka av mig tur att någon lusläser mina inlägg:tummenupp

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...