Borra cylinder

Thure

Tjoo tjoo
Gick med
30 Jan 2006
Hoj
Kawasaki zx10r 04
Hur funkar detta med att borra om cylindern, finns det färdiga paket för detta med kolvar, ringar och sånt. Antar att när man lämnar bort den för borrning så blir ju cylindern aningen större och behöver större delar eller sätter man i nått nytt material?

Och hur gör man med toppen?

Toplockspackningen har gått så måste ändå riva ner motorn och har inget emot att slösa lite pengar för att få snäppet vassare motor. :D

Alla tips är välkommna.

borra cylinder

Thure skrev:
2469378 Hur funkar detta med att borra om cylindern, finns det färdiga paket för detta med kolvar, ringar och sånt. Antar att när man lämnar bort den för borrning så blir ju cylindern aningen större och behöver större delar eller sätter man i nått nytt material?

Och hur gör man med toppen?

Toplockspackningen har gått så måste ändå riva ner motorn och har inget emot att slösa lite pengar för att få snäppet vassare motor. :D

Alla tips är välkommna.

Visst går det att borra cylinder finns kolvsatser på oftast 1 eller 2 mm
overbore. Cylindern behöver täckas med ny nicasil, kan väl vara lämpligt att
porta toppen, tunnare packning etc listan kan göras lång, beroende på
hur mycket du vill lägga ner på det.:tummenupp

Hit med den så ska vi fixa det!
Vad får det kosta? :D

Potning, kammar, packning, kolvar, helsystem, luftfilter, mm mm...

Övre ekomonisk gräns finns ej!

Taylor skrev:
2469408 Visst går det att borra cylinder finns kolvsatser på oftast 1 eller 2 mm

Nicasil finns väl ändå bara på gamla 2t krossar?

Vad hamnar man på om man lämnar bort för en 2mm overbore portning och nya kolvar, ringar och kanske aningen värre kammar? hamnar vi på 10-20k?

Lär väl plana toppen typ 2/10mm eller nått för att va 110% säker på att den är rak.

Då är dock frågan hur blir det med serviceintervallen?
justera ventiler efter varje åktur eller?

Taylor skrev:
2469408 Visst går det att borra cylinder finns kolvsatser på oftast 1 eller 2 mm

Har du ingen websida om detta?

Last edited:
Om du menar mig!:va jag gör inte jobb.

men kostnad ligger nog på 40-50 skulle jag tro

dom flesta skickar nog cylinder till usa för bearbetning

och kolvar från wiseco, Je.

Skulle tro att borrning, nikasil och kolvar kostar nog runt 15k. Portning från ca 5k och upp. Kammar med justerbara drev ca 10k.

Thure skrev:
2469521 Vad hamnar man på om man lämnar bort för en 2mm overbore portning och nya kolvar, ringar och kanske aningen värre kammar? hamnar vi på 10-20k?

Lär väl plana toppen typ 2/10mm eller nått för att va 110% säker på att den är rak.

Då är dock frågan hur blir det med serviceintervallen?
justera ventiler efter varje åktur eller?

Har du ingen websida om detta?

Borra och hona ja men inte Nikasil vad jag vet, Till min gsxr1000 skulle borrning och Nikasil behandling kosta ca 9000kr.

Ja då finns det säkert någon som kan fixa det i sverige, verkar
ju som det är först efter 00 som man behöver lägga på nickasil
det gör ju det hela bra mycket biligare:yoparty

Borrar man så finns överdimensionskolvar, ringar mm att köpa som originaldelar.
Oftast med överdimension 0.25 eller 0.5mm. Används om man vill reperera sliten eller skadad cylinder.
Sedan finns större överdimension om man vill öka slagvolymen, finns kit från wiseco mm. kostar omkring 8-10 tusen
Ganska vanligt med fastpris på själva jobbet hos de firmorna som gör det, till exempel:
http://www.twt.nu/plista/priser NY! 040902.htm

Huruvida det är nicasilklädda cylindrar i din hoj vet jag ej men då blir det lite mer komplicerat då det inte verkar finnas så många i sverige som gör detta, trimfirmorna skickar i så fall grejorna till england för behandling.
På crossar (fyrtakt eller tvåtakt) brukar inte nicasilet slitas om det inte blir haveri så då byter man bara kolven till en ny fräsch eftersom det är den som slits, borde vara samma på en gatmaskin.
En annan variant är att borra ur cylindern och pressa i stålfoder, då kan i regel originalkolvens dimension beibehållas.

Om jag inte är helt fel underättad så finns det ingen som gör Nicasilbehandlingar i sverige,detta pga miljökrav har jag för mig.

Kollade hos Je och det verkar som man kan hona om det är orginal dim
men skall du upp i storlek 1 eller 2 mm så blir det borrning, nickasil o
vad jag vet så till stora motorer så brukar dom flesta skicka till usa
cross cylindrar o mindre motorer kan man få fixat i england , belgien

Någon som vågar skjuta från höften vad en 1mm overbore vs 3mm overbore skulle göra i effekt?

Och ännu viktigare hur länge håller en motor med denna operation. Krävs extra kylning etc?

Mellan tummen och arschlet så ger 1% volymökning 1% mer vrid...

66mm borr standard

+1mm = 1,5% mer vrid

+3mm = 4,5% mer vrid

Max vrid orginal= ca 65Nm

Max vrid +3mm borr = 68Nm

Slutsats: Lägg ner iden det kostar massor och din effektökning är inte större än skillnaden mellan en välsmord och en osmord kedja.

Boris JR skrev:
2477600 Mellan tummen och arschlet så ger 1% volymökning 1% mer vrid...

66mm borr standard

+1mm = 1,5% mer vrid

+3mm = 4,5% mer vrid

Max vrid orginal= ca 65Nm

Max vrid +3mm borr = 68Nm

Slutsats: Lägg ner iden det kostar massor och din effektökning är inte större än skillnaden mellan en välsmord och en osmord kedja.

Det är billigt jämfört med min premie 1år för en 1000cc hoj. Toplocket är förmodligen skevt så det ska renoveras/bytas då tänker jag fan inte åka omkring med en sliten underdel därför ska den också borras bytas lager gå igenom lådan osv. Är ingen fråga om jag ska borra eller inte för det ska jag men om dina dryga inlägg stämmer så ska jag bara borra 1mm och spara några kronor och ändå få den där lilla extra knuffen som inte fanns innan. Sen har jag en kontakt som fixxar borrningen dessutom.

Thure skrev:
2477910 Det är billigt jämfört med min premie 1år för en 1000cc hoj. Toplocket är förmodligen skevt så det ska renoveras/bytas då tänker jag fan inte åka omkring med en sliten underdel därför ska den också borras bytas lager gå igenom lådan osv. Är ingen fråga om jag ska borra eller inte för det ska jag men om dina dryga inlägg stämmer så ska jag bara borra 1mm och spara några kronor och ändå få den där lilla extra knuffen som inte fanns innan. Sen har jag en kontakt som fixxar borrningen dessutom.

Hmm kanske biligare med turbo i längden :) , ivarjefall roligare :tummenupp

Thure skrev:
2477910 Är ingen fråga om jag ska borra eller inte för det ska jag men om dina dryga inlägg stämmer så ska jag bara borra 1mm och spara några kronor och ändå få den där lilla extra knuffen som inte fanns innan. Sen har jag en kontakt som fixxar borrningen dessutom.

Oavsett om du tycker att jag är dryg eller ej så är det min absoluta övertygelse att kostnaden blir skyhög i förhållande till effektökningen.

Sen finns det ingen mening att över huvud taget borra lopp som är nicasilbehandlade med motiveringen att de är slitna då man på kemisk väg kan beta av nicasilen och lägga på nytt till orginaldimension. Allt detta till en bråkdel av priset för bigbore kolvar och borr+nytt nicasil....

Som sista tips innan du tycker jag blir för dryg så tänkte jag bara be dig kolla att loppen tåler större borr då många moderna vattenkylda motorer har så tunna lopp att de inte tåler att borras mer innan de spricker, för det vore ju förargligt om du lagt 30kkr på en motor som rasar efter 100mil......

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg