Borra 1100R -86 till mer än 1109cc?

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Hej!
Jag tänker antagligen skaffa ordentliga smidda JE turbokolvar och Faliconstakar till min turbomotor, och jag började fundera nu på att borra upp den lite när jag ändå ska riva motorn och beställa kolvar mm. Känns ju onödigt att köra vidare med 1052 cc när jag ändå kan välja dimension på kolvar vid ev. köp.. Funderade först på att använda min andra cylinderrad på 1109 cc, men varför nöja sig med det? Så hur ligger det till nu egentligen, går det att borra mer än till 1109 cc utan att fixa och dona med annat? Om annat måste göras, vad är det då? T.ex. om jag vill ha 1166 cc eller 1255 cc eller något liknande, vad behöver mer göras än bara borra och byta kolvar?
Tacksam för utförliga svar! :tummenupp

lahi skrev:
Hej!
Jag tänker antagligen skaffa ordentliga smidda JE turbokolvar och Faliconstakar till min turbomotor, och jag började fundera nu på att borra upp den lite när jag ändå ska riva motorn och beställa kolvar mm. Känns ju onödigt att köra vidare med 1052 cc när jag ändå kan välja dimension på kolvar vid ev. köp.. Funderade först på att använda min andra cylinderrad på 1109 cc, men varför nöja sig med det? Så hur ligger det till nu egentligen, går det att borra mer än till 1109 cc utan att fixa och dona med annat? Om annat måste göras, vad är det då? T.ex. om jag vill ha 1166 cc eller 1255 cc eller något liknande, vad behöver mer göras än bara borra och byta kolvar?
Tacksam för utförliga svar! :tummenupp

Börja med att skaffa en 1127 eller en Bandit cylinderrad. Då kan du borra ända upp till 81 mm. 80 är väl kanske o rekommendera på gatan, men jag känner flera som åker sugmotorer på 81mm på gatan. Du måste ta upp övre motorhalvan för dom större (ytterdiametern) fodrena, plus att man måste korta fodrena i nedre kant med ca 6mm om jag inte minns fel. 80 mm borr med 58 mm slag så hamnar du väl på 1166 kubik. Mer kubik än så så blir det till o köpa bigblock foder.

Jajust det, om du byter cylinder så är den en annan typ av tätningar runt dragstängerna oxo.

Last edited:
Har sett 1225cc till 86:an, behöver nya foder. 1109cc är max med originalfoder.
89-92-modellerna går till 1216cc med bara omborrning.

EDIT/ ..ja, samma som ovan fast kubik istf diameter..man e väl slö... :D /EDIT

PS Wibbe: Har du kvar 190-kammen ? DS

Last edited:
Oj, snabba svar! Tackar! :tummenupp Om jag kör på 1127-rad och tar upp övre motorhalvan, behöver det vara någon precision på det eller måste man lämna iväg det? Dvs. jag + precision = nä... Behövs annan toppackning eller funkar det med den jag har nu? När fodrena ska kapas så får det iaf lämnas iväg till en firma. Vinkelslip funkar kanske inte så bra där :hihi

Det GÅR att göra själv.
Nu vet jag inte hur mycket det rör sig om i GSXR-fallet här, men jag har tagit upp mitt block två gånger på hemmaplan.
Finns lite bilder på min site, där ser du även hur lite man behövde putsa för att få i det större blocket i min GSX.
Sist var det upptagning för 1300cc, utan att ta isär motorn, INTE att rekommendera! men det går... :tomten

lahi skrev:
Oj, snabba svar! Tackar! :tummenupp Om jag kör på 1127-rad och tar upp övre motorhalvan, behöver det vara någon precision på det eller måste man lämna iväg det? Dvs. jag + precision = nä... Behövs annan toppackning eller funkar det med den jag har nu? När fodrena ska kapas så får det iaf lämnas iväg till en firma. Vinkelslip funkar kanske inte så bra där :hihi

Ta upp motorhalvan gör du enkelt med en roterande fil, typ sk. vrålapa o t-röd. Men på '88ans R motor får man vara försiktig så man inte slipar sig in i oljekanalerna vid dom yttersta dragstängerna. Toppackningen borde oxo gå att ta upp till motsvarande diameter, har varit med och tagit upp en orginal 78
mm till 83mm o det har funkat.

Fodrena har jag fräst av i en fräs en gång, sen tog jag dremmeln o fasade av kanten i botten så det inte blir SÅ jävligt o få i kolv/kolvringar. Sen får man ju lite högre squish med 1127 raden, så du kan ha en tunnare fotpackningen än nu, beroende om cylindern är planad nån gång förstås.

ja det är på tiden att du börjar krama ur lite effekt ur motorn, åkt med dina 266 väl länge nu :hihi

går det inte plocka delar från GSX 1400

Tackar så mycket för svaren! :Bugar Vad hade jag gjort utan er.. kört original kanske :hihi Jaja, då blir det kanske lite motormeck denna vintern också!

Dremmel har jag och fräs har vi på jobbet så den biten är inga problem. Sen är det ju squishen också. Vad bör den ligga på i en sådan motor?

Biker66 skrev:
Sist var det upptagning för 1300cc, utan att ta isär motorn, INTE att rekommendera! men det går... :tomten
Hehe, många trasor nerstoppade överallt då va? Nja, blir nog till att dela på motorn innan slipen kommer fram.

andersbrink skrev:
Mitt tips angående kubiken, ha hellre tjocka foder än mycket kubik.
Ja, det blir ju ganska mycket stabilare då, men 1166 cc borde väl hålla? Om jag stannar där så kan man ju alltid kompensera kubikbristen med högre laddtryck :hihi

PD skrev:
ja det är på tiden att du börjar krama ur lite effekt ur motorn, åkt med dina 266 väl länge nu :hihi

går det inte plocka delar från GSX 1400

Hehe, ja det är på tiden nu :hihi Men iofs så har jag redan börjat! jag har kört på 1,3 bar i en månad :banana 266 på hjulet hade jag ju på 1,1 bar, så då borde den ju ligga runt 290 på hjulet nu :) Kunde inte hålla mig ifrån laddtrycket... tar ju bara en halv minut att höja. Det är för lätt :gnissla

Ang. GSX1400 så vet jag inte... Har min motor några likheter med den? Finns ju bigbore på 1550 kubik till den motorn. Turbo på det så... :hihi

Kör Hayabusa kolvar dom e mycke bättre än aftermarket
å går säkert att få loss till bra pris beggat å köp nya ringar från marklund
typ halva priset mot KGK

( 81mm)

Peter

andersson turbo skrev:
typ halva priset mot KGK

( 81mm)

Peter
Från Hayabusa? Där ser man! Men jag behöver ju turbokolvar med negativ dome så jag slipper köra med ~3 mm i squish... Eller har de det? Med 81 mm i borr blir det ju 1195cc om jag har räknat rätt och det låter ju bra, men blir inte fordena lite väl sladdriga för turbobruk då? (Hänvisar till Anders inlägg ovan) Funkar det så verkar det väldigt bra :tummenupp

lahi skrev:
Från Hayabusa? Där ser man! Men jag behöver ju turbokolvar med negativ dome så jag slipper köra med ~3 mm i squish... Eller har de det? Med 81 mm i borr blir det ju 1195cc om jag har räknat rätt och det låter ju bra, men blir inte fordena lite väl sladdriga för turbobruk då? (Hänvisar till Anders inlägg ovan) Funkar det så verkar det väldigt bra :tummenupp

Jag har redan köpt Hayabusakolvar till min Turbogixxer men jag har inte satt i dom ännu. (Just nu kör jag med bandit kolvar och cylinder(1137cc). Men tänker du fortsätta att höja laddtrycket så bör du nog satsa tjocka foder istället för volym. Och när du har laddtryck så spelar inte volymen så stor roll, det är mer på låga varv när du inte har något laddtryck som du märker av volymökningen.

lahi skrev:
Ja, det blir ju ganska mycket stabilare då, men 1166 cc borde väl hålla? Om jag stannar där så kan man ju alltid kompensera kubikbristen med högre laddtryck :hihi

1166cc i en 1052cylinder funkar på en sugmotor men på en turbomotor och med 1,3 eller mer i laddtryck tror jag inte det funkar.

Vill du ha större volym köp Banditkolvar med cylinder (eller borra en 1127cylinder) 1137cc. Eller köp Haybusakolvar och borra en 1127cylinder (ellerbanditcylinder) 1195cc

Last edited:
andersson turbo skrev:
typ halva priset mot KGK

( 81mm)

Peter

Det var jeg som først kom med ideen om Hayabusa kolvar på gamle GSX / GSXR ;).

Funker kanon.

lahi skrev:
Ang. GSX1400 så vet jag inte... Har min motor några likheter med den? Finns ju bigbore på 1550 kubik till den motorn. Turbo på det så... :hihi

GSX1400 och GSXR motorene har mye til felles men desverre så passer ikke vev/cylinder eller topp fra den ene på den andre. Det er ( ca ) samme avstand mellom cylindrene på GSX1400 och GSXR modellene med cylinderdrastengene har forskjellig "spacing". De innerste er lengre inn og de ytterste er lengre ut.

Min bror har en GSX1400 med 1550 sats og den fungerer som orginal ( fast mere effekt ).

gixxer_1255 skrev:
1166cc i en 1052cylinder funkar på en sugmotor men på en turbomotor och med 1,3 eller mer i laddtryck tror jag inte det funkar.

Vill du ha större volym köp Banditkolvar med cylinder (eller borra en 1127cylinder) 1137cc. Eller köp Haybusakolvar och borra en 1127cylinder (ellerbanditcylinder) 1195cc
Tackar för svaren!
Men hur ser dessa Hayabusakolvar ut? Och Banditkolvarna? Jag vill ju ha ner squishen så jag inte ligger och kör på 3 mm, och det kan jag ju bara göra med kolvar med negativ dome. Har de det? Kolvarna jag har nu har helt flat topp. Vill "centrera" förbränningen så det inte sticker ut mot foderna. Effektivare då ju :) En snubbe här i krokarna fick +30 hästar vid samma tryck genom att byta till riktiga turbokolvar med en grop i mitten så han fick ner squishen på sin ZZR turbo.

lahi skrev:
Tackar för svaren!
Men hur ser dessa Hayabusakolvar ut? Och Banditkolvarna? Jag vill ju ha ner squishen så jag inte ligger och kör på 3 mm, och det kan jag ju bara göra med kolvar med negativ dome. Har de det? Kolvarna jag har nu har helt flat topp. Vill "centrera" förbränningen så det inte sticker ut mot foderna. Effektivare då ju :) En snubbe här i krokarna fick +30 hästar vid samma tryck genom att byta till riktiga turbokolvar med en grop i mitten så han fick ner squishen på sin ZZR turbo.

http://oldskoolsuzuki.info/yabb/attachments/busa&gsxr.jpg

Busakolven tv och GSXR th

http://oldskoolsuzuki.info/cgi-bin/YaBB/YaBB.pl?board=oilcooled&action=display&num=1104854015&start=

En kvalificerad gissning, då B12'ans 1157-kolvar med flat topp ger 9.5:1 i kompression och busan har något negativ dome landar det förmodligen
på runt 9:1 i komp. Med en extra 0.5 mm tunn fotpackning blir det runt 8.5:1
Detta med 81 mm borrning och 59 mm slag med originalets 26.5 cm2 topp med 0.83 mm toppackning och 0.45 mm "deck height".

Skulle du få tag på Busan negativa kubikcentimetermått på kolvtoppen kan jag räkna ut exakt komp.

lahi skrev:
Ahaaaaa... tackar! Vad ger det för komp ungefär i 1127 eller Bandit-rad? Med vilka grejor? Behöver jag cylinderfotsspacern med Hayabusa-kolvar? Många frågor, men jag kan ingenting om sådant här :confused:

andersbrink skrev:
En kvalificerad gissning, då B12'ans 1157-kolvar med flat topp ger 9.5:1 i kompression och busan har något negativ dome landar det förmodligen
på runt 9:1 i komp. Med en extra 0.5 mm tunn fotpackning blir det runt 8.5:1
Detta med 81 mm borrning och 59 mm slag med originalets 26.5 cm2 topp med 0.83 mm toppackning och 0.45 mm "deck height".

Skulle du få tag på Busan negativa kubikcentimetermått på kolvtoppen kan jag räkna ut exakt komp.
Tackartackar! :tummenupp Många siffror... Jaså, så den har lite negativ dome då... så bra :) Vet inte hur många cc det är i kolvtoppen, men jag letar för fullt! 58 mm har jag i slag och inte 59 mm :hihi

Nyheter
Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!