Borr/Skruvdragare för hemmabruk - vad behöver jag?

Klart prisvärd maskin som lär räcka till det mesta hemmavid utom att dra långa tokgrova skruv, hålsåga och borra betong. Någorlunda lätt också.
Jag har köpt en till morsan./QUOTE]

Menar du Cotech:en jag länkade till så låter det lovande!


Jorå, 13mm chuck är jättebra på jobbet där man ofta borrar för M12-bult genom tjockt material, men tror inte det blir så mycket sånt hemma.



Och jag som tänkte att det kunde va en fördel att slippa ha en väska som tar plats!? Men okej, vad är det mer jag behöver ha koll på; maskinen, laddaren och en borrkassett? (höll på att skriva skarvkabel :hihi)

Det är väl typ det o lite bits, men skönt o ha allt samlat i en väska man kan stuva in löngst in nånstans o få med allt ut när man lyfter ut väskan o inte behöva gräva vidare efter laddaren o borren.
Jag har ett gäng makita-apparater utan separata väskor så laddare, maskin o tillbehör kan ligga lite varstans. Slutar ofta med att jag plickar fram min lille Svensson-black n decker med tillhörande väska.
 
Utan att veta precis hur mycket och hårt du kommer att använda den så...
Dom flesta privatpersoner har mest sina skruvdragare och borrmaskiner till långtidsförvaring. (Så även jag)
Dvs man har några hål att göra eller några skruvar att dra i och då laddar man upp den och använder den lite innan man stoppar tillbaka den i skåpet där den får ligga ett tag.
Batterierna i moderna maskiner mår bäst av att förvaras halvt uppladdade för att inte åldras i förtid.

Dvs för dom flesta så är det batteriet som tar slut först.

Sålunda är det rätt onödigt att lägga en massa pengar på en proffs eller semiproffsmaskin som tål hård användning då du troligen inte hinner ens "köra in den" innan batterierna gett upp och ett nytt batteri kostar som en ny budgetmaskin.

Jag kör själv med en typ Cotech eller Meec (Kommer inte ihåg om jag köpte den på Jula eller Classe) som kostade i storleksordningen 500 pix och den funkar fortfarande utmärkt efter 5 år även om batteriet har börjat få rätt dålig kapacitet.
Det enda som hänt med maskinen är att hastighetsregleringen ballat ur lite så att den inte går att köra supersakta men det är inte något problem så länge som man inte skall skruva skitsakta på en skruv som går jättelätt. Dom största projekten jag har gett mig på med min har varit en brygga och en altan med vardera några hundra trallskruvar i och viss fick man ladda batterierna några gånger under tiden men det gör ju inget så länge man står ut med att ta en öl och softa en liten stund då och då medan man snickrar.

Det som kan vara bra att tänka på är att det är en klar fördel om det finns två växlar på den.
En högre växel för när du vill borra och en lägre när du ska dra skruvar eller liknande som går lite tyngre.
Dom utan växel funkar för det mesta men går det lite tungt så kommer den inte att orka med. Det är en brutal skillnad på med eller utan växel enligt mig. Men det skiljer också en hunka typiskt.
Högre spänning i batteriet är inte lika viktigt. 12 volt räcker ganska långt om du har växel. Det ger mest skillnad på hur länge batteriet räcker då det ofta är lika många Ah i batteripacken.

Den som du valt ut verkar vara helt OK om du frågar mig.
Momentet räcker ganska långt. Den har två växlar. Ska du inte skruva och borra skitmycket och kan ta att du får ta en paus och ladda den i 80 minuter dom gånger du skall borra eller skruva mycket innan du kan jobba vidare så är det bara att slå till.
 
Så här vart det:
004.JPG

Blev visst en Kamasa-låda också. :)
 
Last edited:
Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Back
Top