Borgarna

Status
Ej öppen för fler svar.
HA!

Citat på Tv4as hemsida: "Motorcyklar med stora motorer får sannolikt dom allra störst premiehöjningarna."

Dom jämförde med sportbilar och dylikt.

Så nu slipper jag oroa mig för att jag skall köra ihjäl mig, nu skiter jag i det här jävla hojåkandet!!!!!!!!! Går och hänger mig istället.:död

HEIL HITLER!!!!!!!!!!

gabor2 skrev:
2478490 Min arbetsgivare kan ta sig i anus !Han genererar åtminstone sjudubbelt min inkomst varje timme så det går då ingen nöd på dem iallafall !Däremot så skall man inse att företagare ofta tar sig vatten över huvudet och växer ur kostymen för fort så att säga och då blir man känslig för att personal kan bli
borta .Och erkänn nu , de flesta företagare som råkar ut för ovanstående fenomen (för det hör till ovanligheterna att nått sådant skulle hända ) de har
antagligen köpt sönder sitt företags buffert med sin v 70 + loggan eller så har båten blivit större för femte året i rad.Så skit på er stackars företagare.

Ja, arbetarna borde kontrollera produktionsmedlen. Eller hur?
Edit: Eller säg så här, upplever du att din arbetsgivare står i vägen för ditt kneg och din löneutbetalning?

Last edited:
Typiskt svensk missunsammhet. Det är väl ingen som hindrar er från at starta företag och slita hårt för att få det att funka. Att ni väljer trygghet (i form av anställning) framför ovisshet och slit är ert val, klandra inte andra för att de vågade satsa och lyckades.

Masen skrev:
2478640 Jag har inte bidragit till någon höjning alls!!! Det är det som är grejen. Ni moderater vill ju absolut inte bidra till någon annan utan roffa åt er allt själv!!!
:mad: Sen i nästa andetag tycker du att jag ska betala för något jag inte bidragit till. Ska vi ta betalt för feta folk för de kostar mest. Fotbollsskador försäkringen borde höjas 100000 kr för fotbollsspelare, hockeyspelare listan kan göras oändlig. Vi har enormt låga skador här i sverige om du jämnför med andra länder. Men vi är fan inte billiga i försäkring :mad:

Undra vem som är snedvriden!!!

Jaa!!! Jag fattar inte heller. Verkar som folk måste få en smäll först och sen förstå och tänka efter! Vad hände med tänka efter före!
Aldrig tänka framåt. Undrar om deras föräldrar körde den Vargen kommer, Vargen kommer när de var små? Knappast. Och om dom lärde sina barn den var det nog: -Alla som tänker på andra än sig själv är kommunister...:mad:
Har en polare som är sjukpensionär 50% pga arbetsskada. Han får inget jobb pga att han inte kan sitta ned och kan bara verkstads jobb och är 58. Han har jobbat hela livet innan han skadade sig på jobbet. Han är så där lagom road över Borgana

Ingen har snackat om dig personligen.
"Ska vi betala för .... osv" Ja, det tycker jag. Det bör du ha fattat redan om du läst mina tidigare inlägg i denna tråd.
Är det verkligen så omvälvande att var och en betalar för sig själv?
/Rulle

Ang egna företag. Det finns även en hel del företag som inte går bra och lämnar grundaren med enorma skulder.

Man måste få tjäna en hel del pengar på sitt företag.
Annars hamnar man ju i en situation där förlustmöjligheter och personliga skulder är obegränsade men vinstmöjligheterna är starkt begränsade.

JackDaniels skrev:
2478773 Vill inte bli osams med nån, ta inte mitt inlägg på allt för stort allvar :tummenupp ,

Men är de så jobbigt att vara egen företagare med anställda och så mycket lättare att vara anställd som många får det att låta som, varför inte lägga ner företaget då och bli anställd istället? Är ju tydligen rena semestern att vara knegare??

Klart som fan Egna företagare osv. får det att gå runt, och dessutom lever väldigt bra på det dom gör, varför skulle dom annars välja att ha det så jobbigt som ni anser att dom har??? Pengar såklart...

Det kan kanske vara så att man vill skapa något för framtiden, bygga upp något som man på gamla dar kan slå sig för bröstet för när man sakta rullar fram på sin skivbromsade rullator på hemmet. Och även se sin/sina avkommor ta över något som kanske kan ge dom trygghet/försörjning i sina liv.
Min vision var och är att jag själv skall kunna styra över när min tid för pension skall inträda och dessutom förhoppningsvis fram tills dess kunnat försörja mig och min familj utan att behöva vända på vartenda korvöre.
Är det något jag skall behöva skämmas för.
Det som suger är att av alla de timmarna man lägger så är alldelaes för få riktade mot kärnverksamheten i företaget och för många på meninslös byråkrati.

Harvest skrev:
2478845 Det kan kanske vara så att man vill skapa något för framtiden, bygga upp något som man på gamla dar kan slå sig för bröstet för när man sakta rullar fram på sin skivbromsade rullator på hemmet. Och även se sin/sina avkommor ta över något som kanske kan ge dom trygghet/försörjning i sina liv.
Min vision var och är att jag själv skall kunna styra över när min tid för pension skall inträda och dessutom förhoppningsvis fram tills dess kunnat försörja mig och min familj utan att behöva vända på vartenda korvöre.
Är det något jag skall behöva skämmas för.
Det som suger är att av alla de timmarna man lägger så är alldelaes för få riktade mot kärnverksamheten i företaget och för många på meninslös byråkrati.

Absolut inget nån ska skämmas för, håller med om det du skriver.. Menade inte mitt tidigare inlägg som kritik mot någon som kör eget, mera som en synpunkt till alla som gnäller för att det "inte lönar sig" osv. att driva eget företag.. Det är ju ens eget val liksom, är det för jobbigt, lägg ner.. Är det inte för jobbigt, fine, kör vidare (min åsikt)..

Jobbar idag 07.00-16.00 som snickare, och övertid nästan varje dag, fast jag bara är anställd, har varken fina båten, nya bilen, dyra villan eller ens en bostadsrätt, fast jag jobbar hårt varje dag, (tycker det är okej ändå, därför jag fortsätter, hade jag tyckt de va för jobbigt hade jag sagt upp mig redan)

Har för övrigt planer på att starta eget längre fram, så ni kanske förstår att jag inte menar att kritisera er småföretagare osv, var stolta för det ni gör.. Men säg inte att det är FÖR hårt och jobbigt för att det ska löna sig, då hade ni lagt ner redan (tror jag iaf)

Menar inte att trampa nån på tårna, säger bara min åsikt, no ofense :pannkyss

EBS skrev:
2478744 För din arbetsgivare har säkert inga utgifter på dig förutom din lön. Inga lokaler som ska betalas, ingen bil som ska betalas m.m.?

Det du pratar om är TYPSIKT "arbetar"-snack! Chefen "sitter bara och vänder papper"...
Jag kan ta min far som exempel. Han driver en elfirma med ca: 20 anställda. Han börjar jobba kl. 7 på morgonen och en bra dag är han hemma vid 8 på kvällen men oftast vid 11 - 12. Hans telefon ringer KONSTANT och han har knappt tid att ta lunch. Ofta jobbar han nån dag under helgen också. Vill du byta? Men du kanske tycker att det är fel att man kan unna sig en schysst bil (som dessutom är företagets ansikte utåt, du vet dom där som betalar för att du ska ha råd att sitta på nätet och klaga) och ett dugligt hus.

Tycker du ska testa att vara egenföretagare i en vecka och se om du klagar lika mycket sen.

Men självklart, alla arbetsgivare är ju elaka. Du borde nog säga upp dig imorrn så dom slutar sitta och tjäna en massa pengar på dig! Det är ju ändå du som gör allt jobb.

din pappa kan ju anställa en jävla massa folk nu för det har moderaterna sagt att han ska, det har han ju råd med nu så slipper han slita ut sig! för människor som har jobbat hårt och slitit ut sig på jobbet vill vi ju inte höras talas om för det har moderaterna sagt, men förhoppningsvis så har din pappa hunnit att stoppa undan lite pengar som han kan undvara när han har slitit ut sig för din pappa ska minsann inte få nån hjälp av mig och mina arbetsföra kamrater som betalar in skatt det har moderaterna sagt, nä han måste reda sig själv det har moderaterna sagt. betala gärna skatt men du ska fan inte ha någonting tillbaka om det skulle (måtte gud förhindra) hända något. men nu när vi ska reda oss själva så vill inte jag betala in skatt till staten, jag måste ju ha pengarna till alla nya försäkringar vi måste lösa:tuttar

Jag blir så trött! Trafikförsäkringen ska gå upp pga samhället ska slippa betala mina skador men skadar jag mig på jobbet så skiter företaget i det och så får samhället betala. Varför höjs inte företagens försäkringar på dom anställda så dom får betala om jag skadar mig? Förlåt mig, jag kom att tänka på att den försäkringen kommer jag själv att få betala snart:kryckor

så påverkas din plånbok av maktskiftet

Den som är sjuk eller arbetslös kan räkna med stora hål i plånboken.
Den som har ett jobb kommer kortsiktigt att få mer i plånboken, genom de skattesänkningar alliansen vill genomföra, enligt Ingela Gabrielsson, Nordeas privatekonom

– Vi får hoppas att det finns flexibilitet i systemet så att de fångar upp dem där det slår hårt, säger Ingela Gabrielsson, Nordeas privatekonom.

De som har ett jobb kommer kortsiktigt att vinna på allians-segern.

– Deras skattesänkningar gör att många tjänar på att de vinner valet. Men långsiktigt vet vi inte vad det innebär. Det kanske betyder att vi kommer att få betala för tjänster som vi får gratis i dag.

Det kan också bli så att man får betala mer för privata försäkringar i framtiden.

– Det vet vi ju inte. Det är ett helt annat sätt att lösa vissa frågor. Man måste vara observant hur man själv kommer att påverkas.
Många kommer också att behöva ändra sina planer.

Den borgerliga alliansen vill beräkna sjukpenning och föräldrapenning på ett helt nytt sätt, vilket leder till att de som fått högre lön det senaste året kan förlora mycket pengar.

Alliansen vill också sänka taket i sjukpenningen, vilket alla som tjänar mer än 24.800 kronor i månaden förlorar på. Dessutom sänks ålderspensionen för den som är sjukpensionär.

Också a-kassan kommer att sänkas, genom att man sänker ersättningsnivån efter 200 dagars arbetslöshet. Kraven för att få a-kassa kommer också att skärpas på olika sätt.

– Och om man är arbetslös och hade väntat sig en höjning i taket med socialdemokraternas förslag så måste man ju tänka om nu, säger Ingela Gabrielsson.

– Å andra sidan vill de ju skapa nya jobb. Men de som ändå inte får några jobb kommer att drabbas hårt.

Last edited:
Bra med lite fakta...:tummenupp

Företag väljer man själv att starta likaså väljer man att skaffa barn... Men om detta drabbar dom som blivit sjuka för att dom slitit varit flitiga och betalat höga skatter hela livet så tycker iaf jag det är fel... Man kan inte straffas för att man blir sjuk och det är nog djävligt att bli det med tanke på kronisk smärta och sånt... Tänk själva att sitta och ha en djävulsk smärta och kanske tom fundera på att ta repet för att man känner att man snart inte pallar längre och sen ska man behöva slåss för att få lös några ynka kronor så man slipper vara hungrig oxå...

Kan väl ta en stigande premie men då ska det gå till dom som verkligen behöver det... Inte till slopade fastighetskatter till dom som haft råd att köpa en miljonvilla eller slopad förmögenhetsskatt... Bara för att dom vill behålla sina pengar som dom tjänat... För det vill ju alla göra i så stor utsträckning det är möjligt...

Sen så Måste jag hålla med om att som någon skrev tidigare att förut så gnälldes det på SH om dyra premier och att dom borde jaga andra brottslingar och inte satsa resurser på att jaga fartsyndare osv... Men nu så vill man gärna betala dyra premier med motiveringen att andra inte ska behöva pröjsa vårat intresse och en del vill tom ha hårdare straff...:confused:

Last edited:
gabor2 skrev:
2478490 Och erkänn nu , de flesta företagare som råkar ut för ovanstående fenomen (för det hör till ovanligheterna att nått sådant skulle hända ) de har antagligen köpt sönder sitt företags buffert med sin v 70 + loggan eller så har båten blivit större för femte året i rad.Så skit på er stackars företagare.
Jo visst är det så. Det är bara för skojs skull som jag det senaste året jobbat fyra dagar i veckan som anställd parallellt med att jag jobbar heltid med att bygga upp ett företag (70-timmarsveckor är jätteglassigt). Har för övrigt inte tagit ut en spänn i lön från mitt företag ännu. Buffert? Tror du att någon vänlig själ ger en en sådan när man startar företag?

Men du behöver inte vara orolig för att jag förväntar mig något medlidande från dig eller någon annan. Det är helt och hållet mitt eget val, och jag hoppas att det kommer att ge utdelning en vacker dag. Att det därmed kanske också ger arbetstillfällen åt andra är en ren bonus. Folk som tycker att jag ska skita på mig är välkomna att inte söka.

Och nej, jag tänker inte diskutera politik i det här forumet (eller i speciellt många andra heller för den delen).

bikermort skrev:
2478953 Jo visst är det så. Det är bara för skojs skull som jag det senaste året jobbat fyra dagar i veckan som anställd parallellt med att jag jobbar heltid med att bygga upp ett företag (70-timmarsveckor är jätteglassigt). Har för övrigt inte tagit ut en spänn i lön från mitt företag ännu. Buffert? Tror du att någon vänlig själ ger en en sådan när man startar företag?

Men du behöver inte vara orolig för att jag förväntar mig något medlidande från dig eller någon annan. Det är helt och hållet mitt eget val, och jag hoppas att det kommer att ge utdelning en vacker dag. Att det därmed kanske också ger arbetstillfällen åt andra är en ren bonus. Folk som tycker att jag ska skita på mig är välkomna att inte söka.

Och nej, jag tänker inte diskutera politik i det här forumet (eller i speciellt många andra heller för den delen).
Stånga inte din panna blodig för att försöka förklara något för småkommunisterna. De har sin linje klar, de har bestämt vem som ska tänka åt dem och de kommer inte att ändra sig förrän facket eller föräldrarna säger så till dem ...
Just nu är det jävligt surt och synd om dem, men jag tycker det mesta verkar bero på deras oro för att inte allt kommer att gå åt helvete, så som de sagt hela tiden :)

bikermort skrev:
2478953 Jo visst är det så. Det är bara för skojs skull som jag det senaste året jobbat fyra dagar i veckan som anställd parallellt med att jag jobbar heltid med att bygga upp ett företag (70-timmarsveckor är jätteglassigt). Har för övrigt inte tagit ut en spänn i lön från mitt företag ännu. Buffert? Tror du att någon vänlig själ ger en en sådan när man startar företag?

Stort av dig att orka med .Antagligen så kommer du inte att anställa någon på ren och skär godhet utan för att tjäna på denna individs arbetsinsats ! Det är detta som är så fel i borgarnas politik .Ingen kommer att anställa fler för att det blir lite lättnader i arbetgivaravgifterna utan det är företagarnas marknad (ofta förknippad med kundernas/arbetstagarnas inkomster) tillväxtfaktor som avgör om man skall anställa eller ej. Självklart så finns det många små företag som hankar sig fram och det är jobbigt för dem ,men det är då inget drömsenario att vara anställd idag heller !!!!!!

Tycket IOFS inte det va någor fel med att Moderatena van valet tvärt om ganska bra med makt byte....

Men att de ska höja premierna är rent ut sagt FÖR JÄVLIGT.... De skulle ju sänka en massa saker "LOVADE" de ju....

Visst de är bra att de ska skära ner på sjuk kassan o a-kassan tycker jag (Min egna åsikt) Finns alldeles för många som långtids sjuk skriver sig fast de inte behöver, det tar jobb ifrån nya unga friska som vill in i arbetslivet men aldrig får chansen för jävligt...

Jag har sett typ exempel hela mitt liv. men vips när man startar eget så kan man jobba 6-21,00 varje dag.....

Men detta ska ju inte gå ut över alla de som verkligen är sjuka tycker jag ska få ut sinna pengar om man skaffar intyg, kontrollerna måste bli hårdare.

Samma sak tycker jag om språk test för att bli svensk medborgare... (absolut inte rasist) Men om man ska bo i sverige och kunna klara sig så ska man för helvete kunna prata Svenska... Och inte leva på våra skatte pengar...

Men höjningen som sagt rent för jävligt... Vad finner de för grund i att höja den ännu mer? Har de ett avtal med nollvison eller? för snart lär ju inga köra sporthoj mer... Överväger ju redan. Hur jävla kul är de att gå och pröjsa någon tussing i månaden för att bara få åka ut på gatan.....

///M

gabor2 skrev:
2478995
Jo visst är det så. Det är bara för skojs skull som jag det senaste året jobbat fyra dagar i veckan som anställd parallellt med att jag jobbar heltid med att bygga upp ett företag (70-timmarsveckor är jätteglassigt). Har för övrigt inte tagit ut en spänn i lön från mitt företag ännu. Buffert? Tror du att någon vänlig själ ger en en sådan när man startar företag?

Stort av dig att orka med .Antagligen så kommer du inte att anställa någon på ren och skär godhet utan för att tjäna på denna individs arbetsinsats ! Det är detta som är så fel i borgarnas politik .Ingen kommer att anställa fler för att det blir lite lättnader i arbetgivaravgifterna utan det är företagarnas marknad (ofta förknippad med kundernas/arbetstagarnas inkomster) tillväxtfaktor som avgör om man skall anställa eller ej. Självklart så finns det många små företag som hankar sig fram och det är jobbigt för dem ,men det är då inget drömsenario att vara anställd idag heller !!!!!!

Varför lönar det sig inte? Fel bransch? Överetablerad?
Det är ingen vits att ha ett företag bara för att...
Det som driver dig är din övertygelse om att du kommer tjäna bra i framtiden - annars skulle du aldrig göra det.

Många, bla invandrare, "tvingas" starta eget företag för att de inte får något jobb men ofta finns ingen marknad för dessa tjänster, eller så råder överetablering vilket gör att ingen tjänar tillräckligt med pengar. Konkurrensen kan dessutom vara så hård att de måste fiffla för att överhuvudtaget överleva.

Det kan tom bli så att nystartade företag med sänkta arbetsgivaravgifter/div bidrag, konkurrerar ut redan etablerade företag med följd att det blir dålig lönsamhet i den branschen och arbetslöshet...

Skalman skrev:
2478729 Du. Du sväljer all propaganda från såssialdemokraterna med hull och hår, utan att ha den blekaste aning. Vad VET du egentligen om alliansens politik, om man bortser från det du läst eller hört från Partiet, som inte gör något annat än målar upp ett högerspöke som de skrämmer er med? Har du över huvudtaget läst någonting från alliansen, eller håller du dig till de "fakta" du får från Partiet?

Klyschorna om att moderaterna bara försöker roffa åt sig åt sig själva, att vi kommer att få minst 10 karensdagar, ingen kommer att ha råd med medicin osv är såååå gamla och förlegade. Hur vore det om en del av er försökte tänka själva ibland? För övrigt behöver man inte gå längre än till sossarnas eget högkvarter för att inse att alla sossar där måste vara moderater, med detta resonemang....
Mmm... Vet en del. Har varit på riksdagslistan. Debaterat i Sveriges radio m.m. Det var 4 år sen men... Jag har läst samtligas partiprogram! En sak som jag fattar är att 1+1=2. Det har många blå svårt att fatta. Sänk skatten... Sänk a-kassan...(drabbar rika? NEJ!) Mer pengar till polisen? = höj skatten?
Listan kan göras oändlig. Om du ska klaga på vad jag vet så gör det med argument. Hittils har du inte presenterat ett enda :pannkyss

gabor2 skrev:
2478995 Stort av dig att orka med .Antagligen så kommer du inte att anställa någon på ren och skär godhet utan för att tjäna på denna individs arbetsinsats ! Det är detta som är så fel i borgarnas politik .Ingen kommer att anställa fler för att det blir lite lättnader i arbetgivaravgifterna utan det är företagarnas marknad (ofta förknippad med kundernas/arbetstagarnas inkomster) tillväxtfaktor som avgör om man skall anställa eller ej. Självklart så finns det många små företag som hankar sig fram och det är jobbigt för dem ,men det är då inget drömsenario att vara anställd idag heller !!!!!!

Har läst ALLA dina inlägg! Att du har ett jobb öht måste vara ren barmhärtighet från någon stackars arbetsgivare.

Du är helt verklighetsfrånvarande, kommer med påstående som du har hämtat från luften, som inte underbygger på ngn fakta. Var får du allt ifrån!

Stackars dig, usch att behöva vara anställd - bättre att vara arbetslös? Och alla egna företagare som tjänar storkovan på JUST dig är hutlöst.

Gör ngt åt din situation istället för att klaga!!

Mvh//F.öretagare

Masen skrev:
2479094 Mmm... Vet en del. Har varit på riksdagslistan. Debaterat i Sveriges radio m.m. Det var 4 år sen men... Jag har läst samtligas partiprogram! En sak som jag fattar är att 1+1=2. Det har många blå svårt att fatta. Sänk skatten... Sänk a-kassan...(drabbar rika? NEJ!) Mer pengar till polisen? = höj skatten?
Listan kan göras oändlig. Om du ska klaga på vad jag vet så gör det med argument. Hittils har du inte presenterat ett enda :pannkyss

Din ideologi fick min röst !!! Skatt gör mig inget för jag tycker att sverige florerat i sossarnas styre .kom då åxå ihåg att sveriges företag har stärkts
avsevärt under dessa år .Ta ansvar för våra medmänniskor är och borde vara en dygd för alla i detta land ! Se människorna inte pengarna borde varit s valmanifests slagord inte "alla ska med " det verkar de flesta inte förståt vad de menade med .

Status
Ej öppen för fler svar.
Back