Borde jag skrota hjälmarna?

Jobbigt om man köper en hjälm från tex UK med flygfrakt, får man ju kassera den sen innan man ens har öppnat kartongen :(

En hjälm tål väl att flyga flygplan, speciellt om den har massa kläder och annan dynga runt sig i väskan. Få hjälmar tillverkas i sverige så alla fraktas ju hit på ett eller annat vis

Skillnad om hjälmen ligger i en inpackad låda med frigalit och grejor jämfört med löst i en tygväska?

Tack för alla tips i alla fall!

Det är galen noja kring hjälmar! Åk på en tävlingsdag och kolla hur folks hjälmar ser ut, de kör hårdare och brutalare än ngn på gata gör och hela tiden på gränsen.

En hjälm är enkelt uppbyggd med ett absorberande material (cellplast) och ett skal som ska hålla ihop cellplasten samt ta upp en del av kraften. slår man i backen och huvudet är i hjälmen komprimeras frigoliten och blir lite hårdare, men inte fan är det ngn större fara om man tappar en hjälm och den inte får ngt mer än en repa.

Så dina hjälmar som legat utan ngn vikt i sig och i en väska hade jag inte ens tänkt tanken om. Men det finns ju alltid undantag, men där får man själv göra en riskanalys och fatta beslut. Men var och en gör som de vill såklart!

Beror på vad det är för hjälm, men sålänge det inte är synliga skador/report så tvivlar jag på att dem skulle vara till skrot. Men är det en glasfiber hjälm etc så ta och känn lite och knacka på den så den inte är mjuk någonstans.. eller låter annorlunda.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park