Borde jag skrota hjälmarna?

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Hoj
Bandit -09
Lite bakgrundsinfo: Till alla er som inte visste körde jag MC ner till Holland med en passagerare. Den blev stulen och jag köpte två massiva bags på säkert 80 liter var och flög hem med 60kg packning (alla mc prylar).

Där inuti väskorna tryckte jag in hjälmarna.

Det är klart att de fått lite små smällar på resans gång, men är det tillräckligt allvarligt för att behöva slänga dem? Det gör ont då jag egentligen inte gillar att slänga något förrens det är trasigt. :(

Nej.

Om de nu inte är helt förstörda.

Det är hjälmar inte tårtor.

Har inte hjälmarna några synliga skador som sprickor eller kraftiga märken så tycker jag absolut inte du ska slänga dem!

Skitbra o köpa en stor väska o skicka hem prylarna o när de väl är hemma så funderar man på om de behöver slängas.

Skitbra o köpa en stor väska o skicka hem prylarna o när de väl är hemma så funderar man på om de behöver slängas.

Jag skulle flyga hem mig själv först och främst. Tog med allt annat som hade med MC:n att göra också. Var osäker på om de skulle ta skada.

Nej de har inga synliga skador eller ens repor, men jag tror de har fått ta emot stötar när väskorna har kastats runt.

Behöver du kasta något annat i bagaget?
Typ något som inte är gjort för att tåla smällar.

Om inte så kan du vara lugn.

Skrota låter väl drastiskt, blomkrukor eller fendrar ska de väl duga till :tummenupp

Omöjligt för någon att svara på men att de inte ens fått repor är väl positivt.

Jag skulle flyga hem mig själv först och främst. Tog med allt annat som hade med MC:n att göra också. Var osäker på om de skulle ta skada.

Nej de har inga synliga skador eller ens repor, men jag tror de har fått ta emot stötar när väskorna har kastats runt.

Om du inte har synliga skador så behöver inte oroa dig!

Enda gången jag skulle fundera på att kassera en hjälm utan synliga skador är om jag slagit i den med huvudet i och smällen var tillräcklig för att komprimera det stötskyddande materialet på insidan! Utan något i hjälmen så finns det ingen mötande kraft som gör smällen effektivare.

Behöver du kasta något annat i bagaget?
Typ något som inte är gjort för att tåla smällar.

Om inte så kan du vara lugn.

Vet ej. Inget som hade gått sönder men det var mest kläder + mc prylar. Datorer och annat hade jag i min ryggsäck.

Däremot hade en kamera klarat sig fast den var ordentligt inlindad i handukar och liknande. Men skönt, sparar jag lite pengar :fyllisar hoppas bara inte man nu råkar ut för en olycka där en annan hjälm hade kunnat hjälpa

Om du inte har synliga skador så behöver inte oroa dig!

Enda gången jag skulle fundera på att kassera en hjälm utan synliga skador är om jag slagit i den med huvudet i och smällen var tillräcklig för att komprimera det stötskyddande materialet på insidan! Utan något i hjälmen så finns det ingen mötande kraft som gör smällen effektivare.
Nja, fiberhjälmar behöver inte ha synliga skador, men ändå vara helt slut. Om dom får en smäll så att fiberskikten delaminerar så är hjälmen värdelös, men det syns inte nödvändigtvis på utsidan, och den stötupptagande inredningen kan ha klarat sig utmärkt.

Vill man kolla om hjälmen är delaminerad kan man ta en smörkniv i plast tex och knacka försiktigt över hela hjälmen. Det ska alltid låta stumt och dovt, framförallt ska det låta lika på samma ställe på båda sidor av hjälmen.

Nej absolut inte, aryey här rätt,,,,,,,,, om du inte skriker till på flygbolaget att den betalar. Men fär lite repor,, nej.

Nej absolut inte, aryey här rätt,,,,,,,,, om du inte skriker till på flygbolaget att den betalar. Men fär lite repor,, nej.

Med tanke på alla nojiga hjälmfrågor som dyker upp på sporthoj, så kom hustrun upp med en ide om "engångshjälmar". Man kan ju aldrig vara säker på att en ollonborre eller annat flygfä träffat hjälmen och orsakat någon lokal delaminering som inte syns, inte säkert att man märker smällen när man ligger på varvstoppet under "extremt beteende".

Med engångshjälm så kan man ju starta varje tur med sjyst hjälm i alla fall .

Med tanke på alla nojiga hjälmfrågor som dyker upp på sporthoj, så kom hustrun upp med en ide om "engångshjälmar". Man kan ju aldrig vara säker på att en ollonborre eller annat flygfä träffat hjälmen och orsakat någon lokal delaminering som inte syns, inte säkert att man märker smällen när man ligger på varvstoppet under "extremt beteende".

Med engångshjälm så kan man ju starta varje tur med sjyst hjälm i alla fall .

Jag har hört att om man tappar hjälmen i golvet från midjans höjd så ska den kasseras. Jag vet att den låg i väskan och att dom väskorna kastas runt en hel del på flygplatsen och de släpades också hela vägen dit och hem. Troligen fick hjälmarna en del smällar, lika bra att fråga om man måste köpa nytt eller hur?

är du osäker och inte känner dig trygg , köp nytt (å sälj dom gamla på blocket)
annars bara kör å va glad :banana

Det finns ett knep, ta ett stadigt tag i hjälmen underifrån som när du tar på dig den ungefär, knäck i hjälmen och lyssna efter knäppningar när du belastar lamineringen i sidled klickar det så kan det vara delamineringar. Så gör de typ när de besiktigar hjälmar på tävling om de misstänker att den är skadad.

Är du osäker så bytt...
En av dom få livsförsäkringarna du har när du kör...
Svårt o ångra sig när de väll smäller :/

Hjälm o ryggskydd känns otroligt dumt o snålla på...

Jobbigt om man köper en hjälm från tex UK med flygfrakt, får man ju kassera den sen innan man ens har öppnat kartongen :(

En hjälm tål väl att flyga flygplan, speciellt om den har massa kläder och annan dynga runt sig i väskan. Få hjälmar tillverkas i sverige så alla fraktas ju hit på ett eller annat vis

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park