Borde inte fläkten gå trots att jag slått av tändningen?

Lånar tråden lite och undrar om någon kan svara på varför min fläkt inte går på automagiskt?
Temperaturmätaren fungerar.
Och fläkten fungerar.

Har nu istället kopplat in en manuell strömbrytare. Men, vore ju trevligare ifall det gick per automatik.

Lånar tråden lite och undrar om någon kan svara på varför min fläkt inte går på automagiskt?
Temperaturmätaren fungerar.
Och fläkten fungerar.

Har nu istället kopplat in en manuell strömbrytare. Men, vore ju trevligare ifall det gick per automatik.

(elektriska) termostaten troligtvis kass

om det finns, annars kan du ju mecka dit en :)

även på min gamla hoj från 87 har automatisk fläkt som igår igång när jag slår av motorn...

Rent teoretiskt borde det cirkulera, även om inte pumpen går. Temperaturskillnaden gör att det självcirkulerar. Som i ett gammalt värmesystem.
Det är inte helt ovanligt att det punktkoker, speciellt i topparna på twinnar om man slår av motorn när den är jävelvarm och låter den stå.

Den gas som frigörs kan sen skapa luftfickor i kylsystemet och alla vet vi att ett väl luftat system är a och o.

Oavsett, så ska man inte stå med tändning på och låta fläkten gå för batteriets skull. Låter motorn "svalköra" tills fläkten stannat innan jag stänger av. Företrädelsevis på något förhöjd tomgång.
Detta är nåt som sitter inpräntat sen man körde stora motorer, så inte helt min egna teori utan motortillverkarens rekommendationer.

Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back