Borde inte fläkten gå trots att jag slått av tändningen?

Lånar tråden lite och undrar om någon kan svara på varför min fläkt inte går på automagiskt?
Temperaturmätaren fungerar.
Och fläkten fungerar.

Har nu istället kopplat in en manuell strömbrytare. Men, vore ju trevligare ifall det gick per automatik.

Lånar tråden lite och undrar om någon kan svara på varför min fläkt inte går på automagiskt?
Temperaturmätaren fungerar.
Och fläkten fungerar.

Har nu istället kopplat in en manuell strömbrytare. Men, vore ju trevligare ifall det gick per automatik.

(elektriska) termostaten troligtvis kass

om det finns, annars kan du ju mecka dit en :)

även på min gamla hoj från 87 har automatisk fläkt som igår igång när jag slår av motorn...

Rent teoretiskt borde det cirkulera, även om inte pumpen går. Temperaturskillnaden gör att det självcirkulerar. Som i ett gammalt värmesystem.
Det är inte helt ovanligt att det punktkoker, speciellt i topparna på twinnar om man slår av motorn när den är jävelvarm och låter den stå.

Den gas som frigörs kan sen skapa luftfickor i kylsystemet och alla vet vi att ett väl luftat system är a och o.

Oavsett, så ska man inte stå med tändning på och låta fläkten gå för batteriets skull. Låter motorn "svalköra" tills fläkten stannat innan jag stänger av. Företrädelsevis på något förhöjd tomgång.
Detta är nåt som sitter inpräntat sen man körde stora motorer, så inte helt min egna teori utan motortillverkarens rekommendationer.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti