Borde inte fläkten gå trots att jag slått av tändningen?

Fred00

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
I skogen
Hoj
Morsans Hornet -06
Idag hade jag ställt hojen (R1 -07) efter en tur och stängt av den. Efter några minuter slog jag på tändningen igen och då visade tempmätaren 115 grader och fläktarna gick igång. När jag slog av tändningen slutade fläktarna att gå igen. Borde inte dessa stå och kyla motorn även när tändningen är avslagen?
 
Nej...o du ska inte slå av den varm. Låt hojen stå på tills den gått ner till 95 lr vad det nu är den slutar vid..o sen stäng av den. Sen kan du ju räkna med att motorn stiger i ett par grader då du stängt av den oxå
 
Nej...o du ska inte slå av den varm. Låt hojen stå på tills den gått ner till 95 lr vad det nu är den slutar vid..o sen stäng av den. Sen kan du ju räkna med att motorn stiger i ett par grader då du stängt av den oxå

Opps, tack för det tippset, har ju slagit av tändningen några ggr då fläkten varit igång:rodnar
 
Nej...o du ska inte slå av den varm. Låt hojen stå på tills den gått ner till 95 lr vad det nu är den slutar vid..o sen stäng av den. Sen kan du ju räkna med att motorn stiger i ett par grader då du stängt av den oxå

Utveckla gärna den teorin.
 
Tack för svaren. Detta borde jag dock vetat efter att ägt och kört hoj i 7 år. Pinsamt... :rodnar
 
har alltid slagit av mina hojar när helst. :confused: har då aldrig sett nån låta hojen stå på tomgång bara för o få ner tempen.

men ändå lät 115 högt?
 
Utveckla gärna den teorin.

Har ingen teori..någon nisse när jag hade nån av mina hojar på service sa det.
Gissar att tanken är väl helt enkelt att undvika att köra med för varm motor. Kör man kanske hojen en varm dag upp till 109 grader (tror min fläkt iallafall startar där runt) stiger av och slår av bågen så fortsätter graderna att öka ett tag. Om man sen sätter sig på den efter några min o drar iväg hårt igen så är den helt plötsligt bra mycket varmare än de 109 graderna..o trots att fläkten öser på, på en gång så blir det några minuter körning med mer värme på motorn än rekommenderat.

Säkert av samma anledning att märkena rekommenderar en viss olja och har stor säkerhetsmarginal på allt...de vill vara ÖVERsäkra på sin sak..just a guess :rolleyes:
 
Jag vet inte vad som är rätt eller fel men är fläkten igång när jag parkerat hojen brukar jag slå på tändningen igen och låta fläkten gå tills den slår av sig själv. Man behöver ju inte stå på tomgång, brukar ta max 1 minut.
 
Utveckla gärna den teorin.

Jag misstänker att "philleee" menar att man inte skall stänga av hojen när den är väldigt nära kokpunkten, eftersom precis som han skrev så stiger tempen när du stängt av.
OM nu motorn börjar koka vid ex: 115 grader så är det dumt att stänga av motorn om tempmätaren visar 113. Den kommer att stiga över kokpunkten, vilket naturligtvis inte är nyttigt.
Att stänga av motorn om tempmätaren står på 75 eller 105 spelar naturligtvis ingen som helst roll.

Jag vet inte vad som är rätt eller fel men är fläkten igång när jag parkerat hojen brukar jag slå på tändningen igen och låta fläkten gå tills den slår av sig själv. Man behöver ju inte stå på tomgång, brukar ta max 1 minut.

Det hjälper inte jättemycket att bara låta fläkten gå. Låt den hellre stå på tomgång en stund så att även vattenpump går runt.
 
Last edited:
Jag säger,det kvittar.
Kylvätskan kan ha en temperatur på 115-120 grader under tryck,i ett slutet system.
Finns ingenstans en rekommendation om att låta fläktarna jobba klart innan man stänger av motorn.
Om man stänger av motorn och slår på tändningen igen,så går ju fläktarna tills dess att givaren för dessa blivit så sval att den slår av,cirkulationen i motorn står ju still i alla fall.
Jag säger,det kvittar.
Nån som har en annan teori?
 
Utveckla gärna den teorin.


Motorcyklar har ganska litet batteri jämfört med bilar. Kan hända att tillverkarna därför tagit bort funktionen att fläkten fungerar oavsett om tändningen är påslagen så som en bil fungerar. Många bilar har ÄVEN en elpump som pumpar runt kylvätskan när motorn är avslagen.

Så kör du hårt med motorcykel BÖR du för ett långvarigt och problemfritt ägande låta motorcykeln efterkyla på tomgång några minuter så fläktarna kan kyla och vattenpumpen pumpa runt kylvätskan.
 
Är de ingen som läser bruksanvisningen för respektive hoj och vad det står om kylvattentemperatur ??? :va

Sporthojar ska ju fungera i ökenklimat typ Sydstaterna i USA och rika arabländer, och dom har inga större kylare och dom fungerar där. :)
 
Det hjälper inte jättemycket att bara låta fläkten gå. Låt den hellre stå på tomgång en stund så att även vattenpump går runt.

Precis, går inte pumpen så finns de ju ingen anledning att fläkten ska gå.
 
Öhh, på min går fläkten med nyckel ur. Senast igår rullade jag in hojen i garaget då fläkten drog igång.....

Jag antar att det är modellrelaterat.....
 
Annars kan man ju slå av motorn med knappen och låta tändningen vara på ett par minuter.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top