Borås träning 2011 (gokart och rallycross banor)

p_kerttu

Nr 100
Gick med
18 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 600R, KTM SMR 450, KTM SX 250
Jag fick inget svar på varför. Bara att om vi hade pratat med Conny så hade vi vetat tidigare. Dessutom klagomål på att vi inte hjälpt till på arbetsdagarna. Men jag har inte fått någon info om det från fmck och det är 20 mil att åka Tor. Bmw klubben kommer inte kunna hålla liv i banan själva. Jag fattar att pengarna måste komma in men det är självmord att göra såhär i längden. Det är 4e gången i år jag fått reda på inställd träning med kort varsel.
 

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 450 SMR
vi måste sätta oss ner å prata lugnt och sansat med dom. när man själv är förbannad i stridens hetta så kan det lätt låta som att det är att vi förlorat ytterliggare en dubbelbokningstvist men så är inte fallet. inte i mitt fall iaf.

Dock börjar jag bli trött på att planera och ställa in sig. ibland rodda med långtifrånboende, besökare osv och behöva ställa in med 2 dagars marginal bara för man hör ett jävla rykte som man själv får bekräfta genom att ringa conny (som för övrigt inte skall behöva ha 70 göteborgare ringande tills sig för att veta om det är träning eller ej).

och arbetsdagar, fine. Jag har 20 mil att åka men det är inga som helst konstigheter. men det är inte lätt när man inte vet om det.

Kan inte alla ta en funderare och skriva ner lite vad vi är förbannade på. vi har trots allt en ny gubbe som skall fungera som ögon och öron åt alla håll. Själv kommer jag aldrig på vad jag vill få sagt när jag pratar med honom för att man bara är förbannad.

görna lite synpunkter från er som kanske inte är där så ofta. vad jag själv, kerttu och resterande tävlingskollegor tycker har jag ganska bra koll på, men resten?
 

recman

Beta ver. 0.1
Gick med
29 Sep 2007
Ort
Sverige
Hoj
KTM 625 SMC -05
Jag fick inget svar på varför. Bara att om vi hade pratat med Conny så hade vi vetat tidigare. Dessutom klagomål på att vi inte hjälpt till på arbetsdagarna. Men jag har inte fått någon info om det från fmck och det är 20 mil att åka Tor. Bmw klubben kommer inte kunna hålla liv i banan själva. Jag fattar att pengarna måste komma in men det är självmord att göra såhär i längden. Det är 4e gången i år jag fått reda på inställd träning med kort varsel.

Tack för att du tittade upp det! Synd att allt inte var ett missförstånd så det skulle bli körning i alla fall dock :(

Från det ena till det andra, nån som vet/tror att det finns öppning till motardkörning på fler gokartbanor inför nästa säsong i området? Göteborgstrakten hade varit välkommet (om man inte kan få närmare mitt håll men det misstänker jag är omöjligt), är betydligt smidigare att ta sig ner mot Göteborg än att åka kringelikrokvägarna mot Borås.
 

p_kerttu

Nr 100
Gick med
18 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 600R, KTM SMR 450, KTM SX 250
Tack för att du tittade upp det! Synd att allt inte var ett missförstånd så det skulle bli körning i alla fall dock :(

Från det ena till det andra, nån som vet/tror att det finns öppning till motardkörning på fler gokartbanor inför nästa säsong i området? Göteborgstrakten hade varit välkommet (om man inte kan få närmare mitt håll men det misstänker jag är omöjligt), är betydligt smidigare att ta sig ner mot Göteborg än att åka kringelikrokvägarna mot Borås.

Vi körde tidigare på Team13 i torslanda (då var vi ca 60 olika personer som körde). Men åkte ut förra året efter klagomål från dom nybyggda husen på andra sidan berget vid lillebykiosken (även kartingen själva fick klagomål, men dom slängde ut oss eftersom vi inte tillhör kärnvekrsamhet och dom var rädda för inskränkningar i utövandet av kommunen). Ale ring finns inte längre och inomhus har jag försökt med, utan framgång. Säve körde vi på för några år sedan, det kan vara värt att prova kontakta Säve igen. Jag vet inte så många andra asfalsstlingor i göteborgsområdet.

Generellt så har vi haft ett problem med ljud men eftersom inte så många kör Husaberg 650 med Acra system längre så tror jag det inte är ett lika stort problem längre.
 

recman

Beta ver. 0.1
Gick med
29 Sep 2007
Ort
Sverige
Hoj
KTM 625 SMC -05
vi måste sätta oss ner å prata lugnt och sansat med dom. när man själv är förbannad i stridens hetta så kan det lätt låta som att det är att vi förlorat ytterliggare en dubbelbokningstvist men så är inte fallet. inte i mitt fall iaf.

Dock börjar jag bli trött på att planera och ställa in sig. ibland rodda med långtifrånboende, besökare osv och behöva ställa in med 2 dagars marginal bara för man hör ett jävla rykte som man själv får bekräfta genom att ringa conny (som för övrigt inte skall behöva ha 70 göteborgare ringande tills sig för att veta om det är träning eller ej).

och arbetsdagar, fine. Jag har 20 mil att åka men det är inga som helst konstigheter. men det är inte lätt när man inte vet om det.

Kan inte alla ta en funderare och skriva ner lite vad vi är förbannade på. vi har trots allt en ny gubbe som skall fungera som ögon och öron åt alla håll. Själv kommer jag aldrig på vad jag vill få sagt när jag pratar med honom för att man bara är förbannad.

görna lite synpunkter från er som kanske inte är där så ofta. vad jag själv, kerttu och resterande tävlingskollegor tycker har jag ganska bra koll på, men resten?

Kloka ord!
Jag är väl en av de sistnämnda du syftar på. Har enbart haft möjlighet att besöka eran träning en gång i år (första året jag motardar) men min plan var att kunna dyka upp lite oftare, men saker har kommit ivägen i form av andra projekt som själv tid, inställda körningar är även det så klart en av orsakerna.

Som precis för många andra av er är det en bit för mig att åka. Inte mer än 12 mil enkel väg men då vårt gamla kära vägverk bestämde sig för att vägen mellan Borås och Vänersborg mest skulle likna en liten smal krokig cykelbana så tar resan över två timmar med bilen. Så det krävs hyffsad framförhållning när man skall iväg, man skall få ledigt hemmifrån, hinna låna/hyra en släpkärra, packa osv osv. Ni vet själva hur det är. Allt detta gör att det i princip endast är söndagträningarna jag skulle kunna vara med på (jobbar kontorstider).

Att då med så här korta varsel få reda på att det inte blir nån körning är självklart trist.
Det jag hade önskat (från FMCK Borås) är väl framförallt två saker:

- Mer respekt för motardträningstiderna. Förstår självklart att det kan komma att bli inställt pga banan är uthyrd till andra, men jag hoppas att det inte per automatik är dessa tider som ryker i första hand.

- Tydligare (och tidigare) besked på FMCK Borås hemsida. Vet inte om det är nån här som är webmaster för motarddelen (har inte fått koll på allt folk än) men allmänt tycker jag hemsidan är ganska rörig så önskvärt vore om det fanns ett eget litet schema för motardsektionen där man kan förlita sig på att infon är korrekt och det enda stället man skall behöva söka upp för att veta vilka träningstider som är tillgängliga under de kommande 3-4 veckorna. Ser på kalendern nu att det för söndagen står att gokartbanan är stängd...stängd för vaddå? Uppenbarligen är den inte stängd då BMW Klubben har Knixkurs. Det bör i så fall tydligt stå att tex motardträningen är inställd. Klart och tydligt måste det vara.

Sen det här med att de är missnöjda med att motardfolket inte hjälper till på arbetsdagarna. Som det har sagts så har inte heller jag fått nån info om att det ens finns något som arbetsdagar, varför mailar de inte ut detta till sina medlemmar om det nu finns ett behov av hjälp?
Och sen, om inte min uppfattning i alla fall från denna tråden är felaktig, så är det inte många som är medlemmar i motardsektionen och som faktiskt bor i Borås eller dess omedelbara närhet, eller? Så möjligheterna att åka ner till Borås för en "arbetsdag" kanske är begränsade. Förslag då vore väl att man kan "friköpa" sig från arbetsdagarna (om det nu är ett krav vid medlemskap, vilket jag i så fall måste ha missat) med ett lite högre medlemskapspris?

Det var vad jag kom på nu, nyvaken och grinig som man är :D

Vi körde tidigare på Team13 i torslanda (då var vi ca 60 olika personer som körde). Men åkte ut förra året efter klagomål från dom nybyggda husen på andra sidan berget vid lillebykiosken (även kartingen själva fick klagomål, men dom slängde ut oss eftersom vi inte tillhör kärnvekrsamhet och dom var rädda för inskränkningar i utövandet av kommunen). Ale ring finns inte längre och inomhus har jag försökt med, utan framgång. Säve körde vi på för några år sedan, det kan vara värt att prova kontakta Säve igen. Jag vet inte så många andra asfalsstlingor i göteborgsområdet.

Generellt så har vi haft ett problem med ljud men eftersom inte så många kör Husaberg 650 med Acra system längre så tror jag det inte är ett lika stort problem längre.

Ok, är ju riktigt trist att anläggningarna inte skall "våga" släppa in oss för eventuella reprisalier (stavning?) pga oljud eller liknande. Men där har vi kanske ett litet ansvar själva och finns kanske utrymme för förbättring? Motarderna låter ju en del (jag hävdar att de låter gött, andra kan vara av annan åsikt :)) men som på så många andra bankörningar så får man anpassa ljudet efter gällande regler. Ligger vi under de nivåerna så borde inte heller banägaren (eller vem det nu är) vara rädd för att låta oss vara med och leka.

Har inte själv stor koll på vad mer banor som finns nermot götet, närmast här uppe är ju Glimmingen (Uddevalla), det är ju inte så mkt längre från Göteborg till Glimmingen än till Borås men efter vad jag förstått så har det gjorts försök även där men de vill inte släppa in motarderna på banan tyvärr :(

Måste bara tillägga min totala avsaknad av förståelse och respekt för människor som bygger sina förbannade hus i ett område där de rimligen borde VETA att det finns en motorbana och sen har mage att klaga pga det stör dom. :död Och sen kan jag spricka av galenskap över att de får RÄTT OXÅ, GAAAAAHHH!!! :mad::mad:
 
Last edited:

markimark

Underlagskontrollant #17
Gick med
27 Feb 2011
Ort
Borås
Hoj
Nyskild.
Hmm..

Angående arbetsdagar som ovanstående redan har skrivit så har jag inte mottagit någon information om detta. Att tillägga på den punkten är att jag blev medlem i klubben, utöver att jag kört som gästmedlem sedan i våras, för ca 3 veckor sedan och jag har inte fått någon bekräftelse, medlemskort liknande.
Så det känns mest som, tyvärr, FMCK:s egna fel.

Jag bor i Borås och kan utan problem ta mig ut dit för att hjälpa till, stödja, bygga, sopa, fan asfaltera om det är så. Men samtidigt så är motståndet ganska stort mot just motard/gokart sektionen då det upplevs som att enbart motocrossen är det levande och det dom satsar mest på där ute. Med all rätt förvisso, om man ser till antalet medlemmar på just den sektionen.

Men samtidigt är det synd då det uppenbarligen finns folk i Borås med omnejd, Alingsås, Göteborg, Vänersborg osv som vill men samtidigt inte har någonstans att köra. Om man inte vill åka upp mot Örebro området.
Dom gör en miss både ekonomiskt och ur ett stärkande perspektiv gällande aktiva medlemmar överlag vilket skulle stärka klubbens talan gentemot länsstyrelse, kommun etc.

Jag har hört att soderbergh här på forat ska eventuellt in i styrelsen, vilket är i min värld jävligt bra då han är aktiv i både träning och mer eller mindre också på diverse tävlingar. Jag har påpekat för han att jag också kan tänka mig en plats för att funka som språkrör, allmänt stöd eller liknande åt våra 2/4t sladdande medmänniskor.

Vi får helt enkelt försöka lösa det från insidan med ett par personer som är aktiva och som bor i närområdet och kan föra talan åt alla och därigenom bara hoppas att våra böner blir hörda. Jag följer detta med spänning och med lätt feber. I alla fall de närmaste dagarna tills jag blir sånhära :banana då blire åka av igen!

Live well and prosper :tummenupp
 
Last edited:

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Ort
jöttebårj
Hoj
SD 1290
Att gokartbanan är stängd på söndag måste de ha vetat om ett bra tag och en mkt enkel förbättring vore att förlänga listan "Kommande aktiviteter" så att man iallafall ser 2veckor framåt.

Kunde även lägga till en knapp som heter "Kalender gokart" eller liknande och trycker man på den får man antingen upp en lista på de saker som är planerat 2 månader framåt eller så får man helt enkelt upp en kalender där man kan klicka på valfri månad och se vad som är inplanerat.

Båda sakerna ovan vore en klar förbättring och är mkt enkla att genomföra.
 

BamseGbg

Ny medlem
Gick med
30 May 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Crf 450R Motard
Det är kul att se så många som brinner för motarden i Borås. Vi behöver ju banor att åka på i området. Nu har vi chansen att planera en ombyggnad av rallycross banan 2012. Mer anpassad för oss på 2 hjul. Och vi behöver få en lösning på träningstiderna. Vi kanske kan köra på Lördagar om det inte e någon gokart tävling eller att hyrkartarna e där.
 

Kollemannen

#101 Noll Koll Racing
Gick med
4 Aug 2003
Ort
Hellvängen
Hoj
Ducati 749-04 KTM 505 SMR-08 #101 KTM 450 sx-04 Beta260-89
Ska vi hoppas på vettigt väder och bra körning på onsdag?
 

BamseGbg

Ny medlem
Gick med
30 May 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Crf 450R Motard
Vi som tänkte köra på Söndag :yoparty
Grilla och lite små race kanske bada om de inte regnar....

1 Bamse
2 Blankenfjell
3 Tapper moppefucko
4 Kolle????
5 Henke (Trollet 103)???
6 Daniel???
 

Woltrone

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 smc -09
Vi som tänkte köra på Söndag :yoparty
Grilla och lite små race kanske bada om de inte regnar....

1 Bamse
2 Blankenfjell
3 Tapper moppefucko
4 Kolle????
5 Henke (Trollet 103)???
6 Daniel???

Man vill ju inte vara dem som förstör... Don´t shoot the messenger...
Tror att sön går bort då det var byteshelg V37.
Fast ingen blir gladare än jag om jag har fel....
// Martin
 

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 450 SMR
Man vill ju inte vara dem som förstör... Don´t shoot the messenger...
Tror att sön går bort då det var byteshelg V37.
Fast ingen blir gladare än jag om jag har fel....
// Martin



vadå byteshelg? vi fick ju för fan vår förra tid struken, då ska vi ha en IST nångång, inte en annan utbytt. inget riktat mot dig men fmck kan dra åt helvete. jag kommer köra ändå. om jag så bryter en sm tävling i gokart.

tror daniel är på styrelsemöte nu så han borde få koll på läget.
 

p_kerttu

Nr 100
Gick med
18 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 600R, KTM SMR 450, KTM SX 250
Hoppas Daniel får med sig FMCK så att vi får lite körtider nån gång. Problemet är att det inte hjälper oss nu då den nya körtiden nästa helg är samtidigt som SM i Linköping.
 

Soderbergh

Ny medlem
Gick med
2 Jun 2011
Ort
Borås
Hoj
Suzuki RMZ -08
Denna söndagen (18/9) är utbytt, vilket betyder att det inte får köras något där då.
Nästa tillåtna helg är vecka 39 (2/10), tyvärr...

Anledningen till strul är att motardkalendern, och andra kalendrar vad vet jag, på fmck´s hemsida inte har stämt och varit svåra att tyda.
Simon har avgått som motardansvarig, och jag kommer efterträda honom. Så till nästa år ska jag se till så iaf motardkalendern stämmer och är lätt att förstå.

Träningstiderna är väldigt svåra att rubba och bestäms i början av året, tyvärr är det som det är just nu.
 

BamseGbg

Ny medlem
Gick med
30 May 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Crf 450R Motard
Fan vad bra att du hjälper till i Borås Daniel. Vi har saknat en ansvarig förare i år. Inget illa menat Simon men de e bättre om vi har Daniel som ansvarig. Han e ju på banan typ jämt. Simon fixa din hoj nu under vintern så att jag slipper köpa din tv och alla möbler...
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top