Borås träning 2011 (gokart och rallycross banor)

Då syns vi där, ska se till o ha lite bensin över.
Vädret verkar godkänt än så länge, skulle bli uppehåll idag enligt källa.
 
Är banan verkligen öppen i helgen? Står ju udda helger och det är ju vecka 24 nu, dvs jämn helg. Dessutom USM i motorcross. :va

Ja den är öppen. De kommer köras på crossbanan och därför inget hinder för gocart och rallybanan. Dock finns ingen träningsansvarig för dessa banor (men det brukar det inte finnas, så anmälan görs i kiosken)
Det är uppgifterna jag fått iaf, jag ska dit om inte vädret blir allt för dåligt. :) sammanfattningsvis handlar detta om en utbyteshelg, det kommer inte vara någon körning under midsommarhelgen(vilket det inte hade varit ändå pga rödhelg)
 
Ja den är öppen. De kommer köras på crossbanan och därför inget hinder för gocart och rallybanan. Dock finns ingen träningsansvarig för dessa banor (men det brukar det inte finnas, så anmälan görs i kiosken)
Det är uppgifterna jag fått iaf, jag ska dit om inte vädret blir allt för dåligt. :) sammanfattningsvis handlar detta om en utbyteshelg, det kommer inte vara någon körning under midsommarhelgen(vilket det inte hade varit ändå pga rödhelg)
Kommer dit om vädret är ok, och om jag har lagat min punka. Vilka slangar kör du med?
 
kolla fälgen noga så att den inte har en grad eller en vass kant innan du monterar slangen. Jag kommer att köra på söndag. Det blir inte östhammar (lunda) till helgen jag jobbar natten till lördag.
 
Är vädret vänligt så kommer jag också söndag.

Det blir i så fall sista körningen tills jag skaffat nya däck,
det är nästan omöjligt att motorbromsa utan att bakhjulet
glider ut nu.
 
det hjälper inte med nytt däck, du kör husa ;)

Är det så illa? :gnissla (komp är min ovän?)

Jaja, jag får väl helt enkelt bli mycket bättre på
att sladda så jag kommer in snyggt i kurvorna då...
Jag fick ett riktigt brett ställ inför den långa svepande
vänstern igår men det slutade med att jag blev omkörd
av bakhjulet helt och hållet :näsblod (klant)
 
Last edited:
Är det så illa? :gnissla (komp är min ovän?)

Jaja, jag får väl helt enkelt bli mycket bättre på
att sladda så jag kommer in snyggt i kurvorna då...
Jag fick ett riktigt brett ställ inför den långa svepande
vänstern igår men det slutade med att jag blev omkörd
av bakhjulet helt och hållet :näsblod (klant)


studsar det oxå eller? det du kan göra är att jobba med kopplingen. manuell slirkoppling ;)

man lär sig. jag kunde sladda hyfsat med min husa. men det är inte helt enkelt i början.
 
Är vädret vänligt så kommer jag också söndag.

Det blir i så fall sista körningen tills jag skaffat nya däck,
det är nästan omöjligt att motorbromsa utan att bakhjulet
glider ut nu.

När korden kommer fram är däcket slut, testa att töm ut nåt hekto eller två till, du får bättre grepp men däcket blir varmare...


Jag kommer som fan på söndag ;)
 
studsar det oxå eller? det du kan göra är att jobba med kopplingen. manuell slirkoppling ;)

man lär sig. jag kunde sladda hyfsat med min husa. men det är inte helt enkelt i början.

Är jag oförsiktig med kopplingen så studsar det.
Jag får släppa ut väldigt försiktigt och helt utan nerlägg-
då klarar man sig med ett litet gung som max.

Nu kör jag med lite sladd hela tiden, det är så jobbigt
att undvika det så jag orkar inte. Däremot hade jag
velat undvika sladd inför första kurvan efter rakan bla.
 
Är jag oförsiktig med kopplingen så studsar det.
Jag får släppa ut väldigt försiktigt och helt utan nerlägg-
då klarar man sig med ett litet gung som max.

Nu kör jag med lite sladd hela tiden, det är så jobbigt
att undvika det så jag orkar inte. Däremot hade jag
velat undvika sladd inför första kurvan efter rakan bla.


Högern efter start och mål är den kurvan som är lättast att sladda i på hela banan. Nerför backen sladdar det vare sig man vill eller inte men den kurvan är svår som fan. jag har problem med att jag bromsar för tidigt och får helt kass spårval.

Försök att lära dig att sladda med nerlägg, det ger ingenting annars, och du får helt annan kontroll på grejerna. Prova att skicka ut kopplingen hela vägen samtidigt som du lägger ner cykeln och gör dig redo för sladden. Sen är det bara att jobba med handen. Får du för mycket sladd så drar du in kopplingen lite, för lite så ut med den och svara med lite lite fotbroms. Det är mycket att tänka på i början som du slipper med en slirkoppling men det ger dig en mycket mer avslappnad körning när du slipper vara livrädd för sladden hela tiden. Skickar du ner två växlar nånstans? om ja, prova att lägga om tekniken lite. Jag skickar aldrig mer än en växel i taget på borås.

Läs igenom detta och dagdröm så övar vi mer ute på banan, det är fränt att lära sig sladda. Se på dennis han har ju inte lärt sig än ;)


edit: för att förtydliga. Du släpper bara ut kopplingen helt en millisekund för att sätta cykeln och få ut bakhjulet. sen drar du in kopplingen ganska mycket igen. Drar du in för mycket är det risk för highside, bara så du vet ;)

Edit igen: jobba även med frambromsen. Ju mer frambroms -> ju mindre vikt på bakhjulet -> ju bättre kontroll. Samtidigt som du skickar ut kopplingen och lägger ner cykeln går du på med frambromsen, kanske nån tusendel tidigare. Jag gör hela denna procedur med ganska stor kraft för att försäkra mig om att jag verkligen får ut cykeln. Nyper till frambromsen ganska hårt i början för att på så viss få mindre vikt på bakhjulet.
 
Last edited:
Är jag oförsiktig med kopplingen så studsar det.
Jag får släppa ut väldigt försiktigt och helt utan nerlägg-
då klarar man sig med ett litet gung som max.

Nu kör jag med lite sladd hela tiden, det är så jobbigt
att undvika det så jag orkar inte. Däremot hade jag
velat undvika sladd inför första kurvan efter rakan bla.

1.65 i lufttryck, försiktig med kopplingen och skruva in returen bak 5 klick åt gången tills det känns bättre. Oftast är det för snabb retur bak som gör att hojen känns instabil in i kurvorna.
 
Ja jag vet att jag inte har rätt teknik när jag sladdar(vinglar) Men jag e för lat för att träna med fotbromsen.... Men jag e ju snabbare än dig Tappp333r moppe fucko när jag håller mig på hjulen och inte leker i sandlådan he he:tungan
 
Ni kanske kunde ta med er koner på söndag o ställa upp dem åå rallycrossens startplätt o köra de sladdövningarna runt koner som klintenberg körde med oss förr. För de som vill lära sig lite.
 
Är jag oförsiktig med kopplingen så studsar det.
Jag får släppa ut väldigt försiktigt och helt utan nerlägg-
då klarar man sig med ett litet gung som max.

Nu kör jag med lite sladd hela tiden, det är så jobbigt
att undvika det så jag orkar inte. Däremot hade jag
velat undvika sladd inför första kurvan efter rakan bla.

Jag har en orginal husa slirkoppling som ligger och skräpar om du är intresserad.
 
Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Back
Top