Boosta trådlöst?

Maciver

None
Gick med
5 Feb 2004
Hoj
VFR -08
Har en bärbar med 54 mbits trådlöstkort och en linksys WRT54L router.
När jag tankar ner en film från den stationära till den bärbara så går det bara i 35-40% hastighet (enligt aktivitetshanteraren på bärbara), alltså laddar jag ner i ca 18 mbit/sek.
Kan man inte får upp den hastigheten på något sätt?

18 Mbit/sek på 802.11g är en väldigt bra hastighet. För de flesta är normalvärdet runt 10 Mbit. Var väldigt nöjd med din hastighet. 802.11n med en teoretisk hastighet av 300 MBit/sek kan få runt 150 Mbit/sek under optimala förhållanden.

jag har en gammal Dlink Airplus G+ som det tar ca 40min att skicka en 4.6gb fil med över nätverket, är det normalt?

Varför sätter man då ut 54 mbit? Det är ungefär som hårddiskarna 1GB är inte 1GB. Hela datorvärlden bara luras. ;)

Därför att gränssnittet i sig klarar av att överföra 54 megabit/sekund enligt specifikationen. Sen är det en massa extrainformation som rör kryptering, adressering mm som tar upp kapacitet. Dessutom existerar inte det optimala mottagningsförhållandet. Och leverantörerna är ju nöjda så länge dom kan lura några godtrogna stackare.

Varför sätter man då ut 54 mbit? Det är ungefär som hårddiskarna 1GB är inte 1GB. Hela datorvärlden bara luras. ;)

54Mbit/s är det resultat du kan uppnå under bästa tänkbara förhållande och med små paket (med väldigt lite data) i korta skurar. Prestanda sjunker avsevärt om du sänder större paket och mer kontinuerligt. Sedan kan det finnas interna flaskhalsar i utrustningen som gör att den inte orkar skyffla speciellt mycket data. Kör du Windows har du från början fel inställningar för TCP/IP som gör att dataflödet hämmas (kan ställas om med tcpoptimizer t.ex.).

Felhantering i TCP/IP och högre lager gör också att den totala datamängden som transporteras sjunker (återsändningar, fragmenterad data, "reordering", krypteringsprotokoll m.m.). Så även om du har full fart på linan, så är den faktiska hastigheten av data märkbart lägre.

Edit: Hepp! Steffo_b var snabbare att komponera svar :)

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph