Boost controller

Har själv kört med HKS-EVC 5:an på, dels min förra hoj, Turbo retta, förgasar matad med en ganska liten laddare, med intern wastegate, portad wastegate dock, för bättre flöde. Funkade tillfredtällande, inte 100% nöjd med den konfigurationen ,men funkade som sagt tillfredställande. Man slapp ju att bränna fingrarna av sig , samt detta evinnerliga pillrande när man vill ändra laddtryck. Finns ju i.o.f High/Low switch som man kan montera, men den passade inte mig, då har du ett grundtryck, det låga, sedan pyser man ut det höga, beronde på ett strl av ett munstycke, Finns att beställa hos MC-Xpress . Har också använt den(EVC-5))tillsammans med min Buse, STOOOOOR turbo, extern race wastegate, insprutning. Funkar sååååå jävla bra. Vet att det finns riktigt mycket mer avancerade laddtrycksstyrningar typ, AMS-1000, http://www.nlrsystems.com/. Då kan du lattja med parametrar som t.e.x., olika laddtryck beroende av växel och varvtal, olika launch tryck, you name it, gillar man hitech så va faan, eller om du åker på strippen, då är den nog ett riktigt bra verktyg. Tror jag skall inhandla en sådan så småningom. Men för basic gatåkning så funkar en laddtrycksstyrning typ EVC-5:an utmärkt, synnerligen i hop med en turbo med extern wastegate.

Gott Nytt Överladdat år på er, Och hoppas på en gemensam turbo träff för oss alla här på forat. visa lite intresse.......http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=98482

Last edited:
Annars kan man ju åka till skroten och hämta sig ett gammalt APC-system, då får man dessutom knacksensorsyrt ladd, maxladd justeras på potentiometer, samt laddtrycksstegring med. Det tar dock lite plats, men är i alla fall billigt.
Edit: Och spikdiod som varnar med :tummenupp

Ska användas för gatåka så en AMS 1000 känns lite för avancerat, Har använt hi/low switch förut men det är ju roligt med prylar och så får man digital laddmätare.
Tack för svar.

Turbo skrev:
2687438 Har själv kört med HKS-EVC 5:an på, dels min förra hoj, Turbo retta, förgasar matad med en ganska liten laddare, med intern wastegate, portad wastegate dock, för bättre flöde. Funkade tillfredtällande, inte 100% nöjd med den konfigurationen ,men funkade som sagt tillfredställande. Man slapp ju att bränna fingrarna av sig , samt detta evinnerliga pillrande när man vill ändra laddtryck. Finns ju i.o.f High/Low switch som man kan montera, men den passade inte mig, då har du ett grundtryck, det låga, sedan pyser man ut det höga, beronde på ett strl av ett munstycke, Finns att beställa hos MC-Xpress . Har också använt den(EVC-5))tillsammans med min Buse, STOOOOOR turbo, extern race wastegate, insprutning. Funkar sååååå jävla bra. Vet att det finns riktigt mycket mer avancerade laddtrycksstyrningar typ, AMS-1000, http://www.nlrsystems.com/. Då kan du lattja med parametrar som t.e.x., olika laddtryck beroende av växel och varvtal, olika launch tryck, you name it, gillar man hitech så va faan, eller om du åker på strippen, då är den nog ett riktigt bra verktyg. Tror jag skall inhandla en sådan så småningom. Men för basic gatåkning så funkar en laddtrycksstyrning typ EVC-5:an utmärkt, synnerligen i hop med en turbo med extern wastegate.

Gott Nytt Överladdat år på er, Och hoppas på en gemensam turbo träff för oss alla här på forat. visa lite intresse.......http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=98482

Har kollat lite på det förut svårt att hitta ett komplett system då får man köpa en hel bil och plocka det man behöver nackdelen är ju att man får en Saab ståendes på gården.
En kompis byggde det på en R1 turbo och fick det att funka bra så visst är det ett intressant alternativ

FettSnok skrev:
2687845 Annars kan man ju åka till skroten och hämta sig ett gammalt APC-system, då får man dessutom knacksensorsyrt ladd, maxladd justeras på potentiometer, samt laddtrycksstegring med. Det tar dock lite plats, men är i alla fall billigt.
Edit: Och spikdiod som varnar med :tummenupp

Det är roligt med prylar:tummenupp
andersbrink skrev:
2687580 Pålitligaste boost-kontrollern är högerhanden och känslan för hur mycket framhjul som är i luften. :D

Last edited:
Jag tänkte åka med BLITZ SBC DC. Den sitter just nu i min bil och där funkar den kanon! Hoppas den funkar lika bra på bågen.

Visst faan är det kul med prylar, speciellt när dom fyller en funktion också.
Ett mycket bra verktyg tycker i vart fall jag att en väl fungerande laddtrycksstyrning är........

Någon som vet hur högt varv och hur många växlar som går att programera på Apexi AVCR vs HKS EVC VI eller som vet vart man hittar den infon.
Har letat och mailat flera firmor men utan resultat bla http://www.rx7store.net/category_s/74.htm

Verkar som Apexin bara går till 10000rpm och 5växlar enligt den infon jag hittat får kanske bli en AMS-1000 iaf

Last edited:
Nyheter
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...