Bonusmaterial på remastrade album

• Thread starter Thread starter mb
  • Start date Start date

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
I början tyckte jag att det var lite småkul med bonusmaterial på remastrade album. Det gav ett exklusivt intryck och fungerade som en sporre att köpa nyutgåvan, även ifall man hade gamla versionen. Idag sitter jag och irriterar mig på en fullständigt skenande utveckling. Ta uriah heep, deep purple, jethro tull, free, megadeth m.fl m.fl. band som exempel. Klassiska mästerverk är gång på gång besudlade av en halvtimmes skräpmaterial mot slutet - material som enbart borde finnas i bootlegavdelningen i de mest inbitna fansens skivsamlingar. Jag talar då om dåliga liveupptagningar, skräniga demos, "alternativa mixningar" osv. Har skivindustrin fått bonusmani?

mb skrev:
I början tyckte jag att det var lite småkul med bonusmaterial på remastrade album. Det gav ett exklusivt intryck och fungerade som en sporre att köpa nyutgåvan, även ifall man hade gamla versionen. Idag sitter jag och irriterar mig på en fullständigt skenande utveckling. Ta uriah heep, deep purple, jethro tull, free, megadeth m.fl m.fl. band som exempel. Klassiska mästerverk är gång på gång besudlade av en halvtimmes skräpmaterial mot slutet - material som enbart borde finnas i bootlegavdelningen i de mest inbitna fansens skivsamlingar. Jag talar då om dåliga liveupptagningar, skräniga demos, "alternativa mixningar" osv. Har skivindustrin fått bonusmani?

Jag lyssnar nästan aldrig på bonusmaterialet i alla fall. En skiva måste ha ett visst "flow" och jag inbillar mig att den som gjorde skivan hade en tanke bakom när han valde just de låtarna som var på den från början och i vilken ordning de är. Att då ha diverse blandat bråte av varierande kvalitet i slutet förstör helhetsupplevelsen.

Men visst, vissa bonuslåtar är fantastiskt bra, till exempel "Name of the game" som finns med på Uriah Heeps nyutgåva av "High n Mighty", den skulle kunnat slå sig in på vilken klassisk hårdrocksskiva som helst och då känns det lite småkul att de släpper det.

Fast det bästa hade varit att släppa bonusmaterialet i en speciell box eller specialskiva. Fast då köper ju inte de riktiga hardcorefansen alla skivorna en gång till....

Håller med om att ett album bör lyssnas på som det är tänkt att lyssnas på. Det är ju därför samlingsskivor är så trista, då det bara blir kaka på kaka utan struktur.

Troligvis är det som du säger, att det finns kommersiella drivkrafter bakom det hela.

Förresten, är det någon mer än jag som tycker att machine head lät råare och tyngre innan remastern? Det blev för bra ljud på den, tycker jag. Ljudbilden har förändrats i och med att distorsionen inte är lika framträdande.

mb skrev:
Håller med om att ett album bör lyssnas på som det är tänkt att lyssnas på. Det är ju därför samlingsskivor är så trista, då det bara blir kaka på kaka utan struktur.

Troligvis är det som du säger, att det finns kommersiella drivkrafter bakom det hela.

Jo samlingsskivor är djävulens påfund! Låtar kan i vissa fall ruineras helt av att inte finnas i sitt rätta sammanhang. Tänk att bryta ut låtar från Queensryches "Operation: Mindcrime" eller Pink Floyds "The Wall". Det blir inte bra.

Chris Ash skrev:
samlingsskivor är djävulens påfund!
:fakta

Jag har utarbetat en formel för beräkning av en artists avdankningsindex (AD):

AD = (S + 2*Sgh + 0,5*B) / (A + 0,5*L)

S = ordinär samlingsskiva
Sgh = samlingsskiva titulerad "greatest hits"
B = b-sidesamling
A = studioalbum
L = livealbum

mb skrev:
:fakta

Jag har utarbetat en formel för beräkning av en artists avdankningsindex (AD):

AD = (S + 2*Sgh + 0,5*B) / (A + 0,5*L)

S = ordinär samlingsskiva
Sgh = samlingsskiva titulerad "greatest hits"
B = b-sidesamling
A = studioalbum
L = livealbum

Haha, det var ambitiöst, och bra!

Att släppa skivor betitlade "Greatest hits" borde vara belagt med hårda straff!

Vilka har högst AD?

Chris Ash skrev:
Abba får ett AD-index på runt 1, men skalan är inte helt anpassad efter renodlad industripop. Gyllene tider tar täten med ett index på 1,5.

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år