Bonusklass sänkning vid skada

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Hur mycket påverkas en trafikförsäkring procentuellt ungefär, grannens bil fick en lackskada i dörren av min bil, jag har full bonus och betalar 1700:- helår i trafik.

Skadan kostar 3000:- att reparera på grannens bil, kommer min premie att öka med mer än 3000:- under två år så är det ju inte lönt att ta det på försäkringen.

Någon som vet :confused:

GSXR1100R skrev:
Hur mycket påverkas en trafikförsäkring procentuellt ungefär, grannens bil fick en lackskada i dörren av min bil, jag har full bonus och betalar 1700:- helår i trafik.

Skadan kostar 3000:- att reparera på grannens bil, kommer min premie att öka med mer än 3000:- under två år så är det ju inte lönt att ta det på försäkringen.

Finns lika många svar på den frågan som det finns användare här. Mitt tips ring och fråga!

Om självrisk och premieökning( över 5 år) understiger kostnaden för att reparera skada så brukar bolagen kontakta den som är vållande..

sir Urban skrev:
Finns lika många svar på den frågan som det finns användare här. Mitt tips ring och fråga!
Jag ringde TH och dom kunde inte svara på den frågan, den nya premien beräknas månaden innan förfallodag, känns lite som gambeling att riskera en ev ökning av premien för en sådan liten skada, i värsta fall får man väl sälja bilen.

amullo skrev:
Om självrisk och premieökning( över 5 år) understiger kostnaden för att reparera skada så brukar bolagen kontakta den som är vållande..
Man kan iof göra en anmälan och be om offerten då?

GSXR1100R skrev:
Jag ringde TH och dom kunde inte svara på den frågan, den nya premien beräknas månaden innan förfallodag, känns lite som gambeling att riskera en ev ökning av premien för en sådan liten skada, i värsta fall får man väl sälja bilen.

Ganska dåligt av dem att inte kunna svara tycker jag.....

Det bästa är kanske att ta det privat och inte behöva leva i skräck till den nya premien kommer, men å andra sidan vad har man försäkringar till om de inte ska användas bara betala in pengar gynnar ju bara den tjocka direktören på försäkringsbolaget.

sir Urban skrev:
Ganska dåligt av dem att inte kunna svara tycker jag.....

Det bästa är kanske att ta det privat och inte behöva leva i skräck till den nya premien kommer, men å andra sidan vad har man försäkringar till om de inte ska användas bara betala in pengar gynnar ju bara den tjocka direktören på försäkringsbolaget.

Ja detta är inte ett enkelt beslut, antingen pyntar jag 3000:- nu eller så får jag ta det på FB samt vänta till månaden innan huvudförfallodag och ta smällen då.

Tänk om premien ökar med 100% då kommer man garanterat att ångra sitt beslut :va

Frågan är hur mycket du har i självrisk?

Gör en anmälan precis som vid ett vanligt försäkringsärende om du överväger att utnyttja den. Visar det sig mer fördelaktigt att inte utnyttja försäkringen kan du själv ersätta försäkringsbolaget för deras reperationskostnader senare. För en dialog med ditt försäkringsbolag redan från första början.

Harmon Rabb skrev:
Frågan är hur mycket du har i självrisk?

Gör en anmälan precis som vid ett vanligt försäkringsärende om du överväger att utnyttja den. Visar det sig mer fördelaktigt att inte utnyttja försäkringen kan du själv ersätta försäkringsbolaget för deras reperationskostnader senare. För en dialog med ditt försäkringsbolag redan från första början.
Självrisken är 0:-

måste tänka på att de kan bli dyrare o reparera oså..

man vet aldrig vad slutnotan blir.

vet en snubbe som vart påkörd på dragkroken.
såg fint ut o inget hände men dom skrev ändå...med tanke på den andra bilen..o de va väl tur..nån balk som hade gett med sig har jag för mig. :3freak

Liten skada..

GSXR1100R skrev:

Vet ?
Kan inte TH svara? Det borde dom kunna, är det inte bara slöhet från handläggarens sida ???
1700/år trafik tyder på att du har rätt många skadefria år. Right? Kan nog löna sig att pynta själv då.
Förr backade man tre klasser bakåt dvs +30% på premien. 70% = 7 skadefria år, får skada= du backar till 40% rabatt nästa år, 50% nästa år etc .
Räkna på detta sätt kan ev funka?? Det får du göra själv..
TH bör väl kunna ge en hint iaf? På bilförs ändras knappast premien mer än +- 10%? pga "ändringar i skadeutfallet"
Tror fort att det lönar sig att pynta själv..
Ge gärna ngn feedback, det vore kul att få veta

Kahobe skrev:
... Förr backade man tre klasser bakåt ...
Backade man inte två klasser? Eller har jag så dåligt minne?
Och sen har jag för mig att man fick "stå still" två år i den "nya" klassen innan man fick börja räkna upp igen.
Men det kan vara min Alzheimer Light som spökar. :)

Harmon Rabb skrev:
Det förklarar saken. Klart lockande att utnyttja försäkringen det förstår jag.
Jag gör en skadeanmälan och ber om en offert, sen får jag väl pressa TH på vad min nya premieökning landar på, annars mister dom en kund.

Jag har lyckats med det du beskriver men det är några år sedan så det är inte säkert det stämmer fortfarande. Vissa Fb tillämpar ingen bonusförlust vid första skadan i dag men dubbelt upp om mer än en.

Jag tog det på försäkringen först, men då hela skadan gick på 1800 och jag skulle förlora 3500:- på de närmaste 5 åren, så gick det bra att betala Fb för att slippa Bonusförlusten.

Anders R skrev:
Jag har lyckats med det du beskriver men det är några år sedan så det är inte säkert det stämmer fortfarande. Vissa Fb tillämpar ingen bonusförlust vid första skadan i dag men dubbelt upp om mer än en.

Jag tog det på försäkringen först, men då hela skadan gick på 1800 och jag skulle förlora 3500:- på de närmaste 5 åren, så gick det bra att betala Fb för att slippa Bonusförlusten.
Hur lång tid efter reparationen kunde du göra dealen med FB, min förs förfaller i Maj.

Kahobe skrev:
Vet ?
Kan inte TH svara? Det borde dom kunna, är det inte bara slöhet från handläggarens sida ???
1700/år trafik tyder på att du har rätt många skadefria år. Right? Kan nog löna sig att pynta själv då.
Förr backade man tre klasser bakåt dvs +30% på premien. 70% = 7 skadefria år, får skada= du backar till 40% rabatt nästa år, 50% nästa år etc .

jag räknade nog fel förra gången, om premien är 1700:- med 70% rabatt så skulle den ligga på 5700:- utan bonus, drar dom sedan 20% första året och därefter 10% så blir premien 2850:- det första året (50%) och 2280:- det andra året (60%).

Totalt en ökning på ca: 1700:-, altså drygt halva reparationskostnaden, men säljer jag bilen kostar det iof ingenting.

Men om det är som Robban skriver så blir det två år på 50% altså totalt 2300:- :gnissla

Last edited:
UrbanTiger skrev:
TH kommer at buttfucka dig på dina 3000:-
När jag klantade till det en gång och blev lurad av motparten i en upprutten Alfa164 med en trasig framlykta, så tyckte TH att det var en bra deal för mig att slanta hela skadan på 27.000:- och därmed slippa självrisken och premiehöjningarna.

TH fick sin självrisk och ett tack och godbajs :finger

Bästa för dig är nog att leta efter någon som fixar på fikarasten.....
Kanske är fel tid på året för sånnt men grannen kanske inte har bråttom.
0:- i självrisk och 2 års premiestraff låter inte helt orimligt, det tråkiga är att lackskadan är så liten att förmodligen går det att dutta i med lackstift 2-3 mm bara, men det kanske syns på grönmetallic :va

GSXR1100R skrev:
Hur lång tid efter reparationen kunde du göra dealen med FB, min förs förfaller i Maj.

Det var FB själva som kom med förslaget och det var när försäkringen förföll nästa gång men det var en stund efteråt. Iofs så skall skadan bara vara slutreglerad(det heter så) och avslutad så skall de även kunna rätta till det i efterhand i alla fall någon av de 5 stora (susab och andra småbolag vet jag inget om). I mitt fall var det Folksam.

Anders R skrev:
Det var FB själva som kom med förslaget och det var när försäkringen förföll nästa gång men det var en stund efteråt. Iofs så skall skadan bara vara slutreglerad(det heter så) och avslutad så skall de även kunna rätta till det i efterhand i alla fall någon av de 5 stora (susab och andra småbolag vet jag inget om). I mitt fall var det Folksam.
Aha då får man lita på TH då :va

Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...