Frankof: Det är lite synd att kalla det bonntrim, för det är det ju inte. Trim handlar om följande sak endast:
Att få in MER bränsleluftblandning per tidsenhet.
Punkt.
HUR detta görs avgör inte om det är bonntrim eller inte.
Har hojen en från början hög trimningsgrad kommer det kosta MER att få ut kvarvarande effektpotential.
Har den som din snöpts till en kastrerad guldhamster... och har en hel hoper slumrande ardenners på grönbete i insugsgummina, ja då verkar det ju naturligt att byta till en sats som gör att det iaf flödar som konstruktören hade tänkt sig?
Eller hur?
Fast... rent filosofiskt sett KAN ju oxå konstruktören samtidigd vara Bonde!
Så på sätt och vis blir det ju bonntrim!
Så nej: Det är inte bonntrim, och ja: Varför skulle du be om ursäkt för att vilja göra en RIKTIG motorcykel starkare? Finns ingen logik i att byta till ett raketarsle med förlängd framaxel. Du HAR ju redan valt hoj eller hur?
Utanför tävlan: Bonntrim är väl annars definitionen på KLUMPIGT utfört och illa planerat trim, där bara ett fåtal delar i kedjan av saker som påverkar "maxas upp".
I övrigt tycker jag att du ska bestycka originalförgasare med riktiga munstycken och nålar samt justera in detta istället för dessa dynokit.
Nu är jag lite löst ute eftersom jag aldrig själv haft sånt på mina hojar, men man måste inte alltid göra alla misstag själv, och det räcker att googla lite för att både läsa storys och se bilder på dyno-shit där framför allt materialkvaliteten i nålar och emulsionsrör verkar synnerligen kass.
Otaliga är de berättelser om hur bra hojen gick när dynoshitet var nytt, för att när blötmässingen i grejerna slitits ut, och därigenom ge helt FEL blandning (ffa på mellanvarv) gå som en surhink. (ska leta på en hårresande bild jag har när jag kommer hem, men jag är i Australien för ögonblicket).
Fråga: Om dynokiten kan ge rätt soppamängd, och du själv kan justera alla förgasarens arbetsområden redan med originalgrejer (fast av olika storlekar former och valörer) Varför skulle då DU inte kunna göra samma sak som Dynojet?
Exakt!
Du kan!
Kanske inte själv, men definitivt en seriös bänk-kille!
Originalförgasare räcker dessutom förtvivlat långt på många hojar.
Lätt streetportning, lite roligare kammar, lite bättre skorsten, och så en rejäl massage av förgasarna, och de flesta får en BETYDLIGT mycket bättre rova än med flatslide, trattar, toktider på värstingkammar osv.
Ingen nyhet. Men tål att upprepas med envisheten hos en drucken.
SÅ håll dig du till dina originalgasare, öppna upp dina insugsgummin och lock osv, bestycka upp.
Kör en sväng, kom hem glad, knäck en bira, grilla! Chill Out!
Cheers Mates