Bonnmeck PP-pinnar R6 - what can possibly go wrong :-O

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Edit: 2007

Jag har meckat på ett not-so-komplett PP-rear set på R6:an och tänkte folk med erfarenhet kunde kommentera i objektiva ordalag.

Jag har inte rullat ut den och provkört ännu så jag har inte en aning om ifall t.ex växelpetaren hamnat på rätt höjd.

Men, till saken: vänster sida:
Jag läste en tråd om r6 med quickshifter där någon påpekade att det var väldigt viktigt att "allt var 90 grader" för att "shift-shaften" inte skulle paja. Det är just nu inte värre än vad det var innan men stämmer det? Duger detta i så fall?
Annars får man väl slipa ner bazzaz-pinnen för att göra den kortare antar jag?

Höger sida:
Jag har googlat bilder och försökt lösa det hela kreativt.
Jag tyckte efter några provmonteringar att bromscylindern gjorde sig bäst på insidan. Rätt tänkt?
Borrade ur en kapad bit M12 och gjorde en distans/bussning. Provbromsningar med handen känns ok.
Tankar?

Enligt InternetZ™ måste bromsvätskebehållaren flyttas bakåt med en adapter jag inte hade så jag improviserade den ca 3cm bakåt med ett asproffsigt spikband.
Detta för att bromscylindern vrids ca 90 grader uppåt jämfört med original.

Funderingarna där blev: det verkar som att man vill ha behållaren ganska långt in på hojen, gissar att det är för att det inte ska komma olja på banan vid eventuella vurpor?
Jag behöll alltså positionen i sidled så behållaren är flyttad rakt bakåt.
Finns det risk att den tar i svingen nu? Vill helst inte mecka av stötdämparen bara för att kolla det.
Antar att det är viktigt att behållaren är ovanför cylindern? Eller det kanske det inte är?

Hittade även en bild på vad jag tror var en s1000rr som inte hade någon behållare utan bara en bit transparent slang som pekade rakt upp. Såg både snyggt och enkelt ut. Finns det något bra att köpa i så fall?

Jag insåg också att jag vill ha bromsljuset kopplat och borde köpt en tryckmätande banjobult med MEN var vi det här laget i ORKA!!!1!-läge så jag fulmeckade dit originalkontakten bakom pinnplattan och fäste en bult vid tåpetaren som fjädern fästes i. Lo and behold men allt stämde faktiskt. Är det för dåligt?

Hoppas nu bilderna kommer med annars blir den här tråden helt obegriplig.
 

Bifogat

  • WP_20150208_005.jpg
    WP_20150208_005.jpg
    345.6 KB · Visningar: 112
  • WP_20150208_003.jpg
    WP_20150208_003.jpg
    289.6 KB · Visningar: 106
Last edited:
Jag tycker allt ser bra ut.
Angående Quick shiftern så har jag haft likadant monterat på 3-4 st hojar och ingen Quick shifter har gått sönder för mig.
Vad gäller bromscylinder så ser den korrekt ut monterat men jag vet inte hur R6 "ska" se ut. Jag har monterat PP på Suzuki och Honda och då har det medföljt en sådan distans som du tillverkat själv.

Angående transparent slang för bromsvätska så har HRC en slang (snordyr) och ISR har nån slang dom använder på sina bromspumpar. I övrigt väldigt svårt att hitta just transparent slang som klarar bromsvätska.
Jag har använt själv en sorts bränsleslang på bakbromsen men byter den varje säsong för bromsvätskan löser upp slangen med tiden så man ska vara lite vaksam och försiktig.

//Nitrous
 
Lite oklart vad du har för årsmodell. Men åtminstone på "nyare" så ska du sätta bromsvätskebehållaren i fästet för bakramen.

När du köper PP-pinnar så får du med en liten "distans" som du ska skruva fast i ena fästet för bakramen som du sen fäster bromsvätskebehållaren i. Alla skruvar för detta följer med.

Ursäkta dålig bild (hade ingen på just pinn-monteringen på jobbet), men hoppas att det framgår ändå hur det "ska" sitta. Men annars är väl huvudsaken att skiten sitter fast hyggligt kan jag tycka :)

pptuning.JPG
 
Lite oklart vad du har för årsmodell. Men åtminstone på "nyare" så ska du sätta bromsvätskebehållaren i fästet för bakramen.

När du köper PP-pinnar så får du med en liten "distans" som du ska skruva fast i ena fästet för bakramen som du sen fäster bromsvätskebehållaren i. Alla skruvar för detta följer med.

Ursäkta dålig bild (hade ingen på just pinn-monteringen på jobbet), men hoppas att det framgår ändå hur det "ska" sitta. Men annars är väl huvudsaken att skiten sitter fast hyggligt kan jag tycka :)

View attachment 416064

Din behållare sitter bakåt utanför bakramen medan min sitter som original fast längre bak.
Hm. Kanske får fundera ett extra varv där, tack för bilden. Har du vurpat åt det hållet med behållaren monterad så? Höll den i så fall? Kanske inte en relevant fråga, du har rampuckar vilket jag skippat.
 
Din behållare sitter bakåt utanför bakramen medan min sitter som original fast längre bak.
Hm. Kanske får fundera ett extra varv där, tack för bilden. Har du vurpat åt det hållet med behållaren monterad så? Höll den i så fall? Kanske inte en relevant fråga, du har rampuckar vilket jag skippat.

Nope, inte vurpat den här hojen... än :)

Men håller med, lägger man hojen så finns säkert bättre placeringar, men det är sådär PP tänkt sig iaf så vitt jag förstod det.

Jag labbade lite med andra placeringar, men fick antingen jordens veck på bromsvätskeslangen, och i en del andra lägen så kändes det som att det skulle bli väldigt trångt mellan sving och bakram när det trycks ihop lite.
 
Din behållare sitter bakåt utanför bakramen medan min sitter som original fast längre bak.
Hm. Kanske får fundera ett extra varv där, tack för bilden. Har du vurpat åt det hållet med behållaren monterad så? Höll den i så fall? Kanske inte en relevant fråga, du har rampuckar vilket jag skippat.
Jag har klotat ganska ordentligt (ca 120km/h) och behållaren fick inte en skråma då pinnarna och avsgas+ annat håller den ovan mark oftast!
Att säkra behållaren extra förefaller därför lite onödigt för om den går sönder vid en krasch har du betydligt större problem...
 
Jag har klotat ganska ordentligt (ca 120km/h) och behållaren fick inte en skråma då pinnarna och avsgas+ annat håller den ovan mark oftast!
Att säkra behållaren extra förefaller därför lite onödigt för om den går sönder vid en krasch har du betydligt större problem...

Tackar!
Och frågan handlar inte om att säkra den utan ifall jag ska flytta ut den åt höger.
Jag funderar på ifall svingen kan mosa den i nuvarande läge ifall bakfjädern trycks ihop långt.
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top