Bonde kastade grep mot MC-förare

  • Thread starter Raderad medlem 51742
  • Start date

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Det är mycket möjligt att resten av landet skiter i den debatten, men ett antal mindre skogsbönder i landets norra delar har då och då lite otur när de tänker och tenderar sedan att skylla alla sina problem på snöskotrar med hög effekt och mattor med höga kammar. Man skyller inte nödvändigtvis på föraren, utan allt som oftast på materialet. En debatt som går i vågor och som säkert blossar upp igen till vintern.

Vad dessa bönder ofta missar är att de sanna "marodörerna" - snorungar som inte kan hålla sig till gällande regelverk och som med vett och vilja kör över skogsplanteringar - sällan har det modernaste maskinmaterialet med höga effekter och höga kammar och definitivt inte något maskinmaterial som trimmats bortom 200 hk. Således ett mycket tveksamt utpekande, men säkert lätt att ta till när man står där högröd i ansiktet och någon skall beskyllas.

En relevant jämförelse i motorcykelvärlden skulle vara om folket som bor längs Bogesundsvägen försöker förbjuda däck som har bra grepp för att folk kör för fort längs deras väg...

Varför snöskotrar dras in i en tråd om en galning som kastat en grep mot en hoj förstår jag dock inte...?
 
Last edited:

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
För mig tydligt fall av psyko för vem störs av någon enstaka moppe på motorvägen mellan Alafors och Älvängen ? Däremot är det ju våldsam biltrafik.
Och de bönder som bor längs motorvägen har ju sina kåkar av naturliga skäl en bit bort från motorvägen.
Och bönder drar inte runt med grep idag. Dom drar runt med traktor eller lantbruksmaskin.....
Så att det inte var någon bonde känns rätt klart för mig.

Att man skriver bland annat motorcykelförare beror väl på att MC är ovanligare än bil och ger alltså notisen större nyhetsvärde.
Jag gissar på psyko pundare som försökt stoppa bilister på vägen. Och när det inte lyckats slängt en grep som han stulit i nån redskapbod efter dom.

Det är lite så mina spekulationer går också.
 

msj

?????
Gick med
16 Jul 2003
Ort
Göteborg
Hoj
VFR750F/ CBR600RR / EXC300
"För mig tydligt fall av psyko för vem störs av någon enstaka moppe på motorvägen mellan Alafors och Älvängen ? "

Inträffade det verkligen vid motorvägen?
Känns inte grusvägen från Alafors fabriker till Vikadamms ålderdomshem troligare? :va
 

nick burn

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2012
Ort
Norrköping
Hoj
bana ducati 999ish... gata monster 1000sie
Det är mycket möjligt att resten av landet skiter i den debatten, men ett antal mindre skogsbönder i landets norra delar har då och då lite otur när de tänker och tenderar sedan att skylla alla sina problem på snöskotrar med hög effekt och mattor med höga kammar. Man skyller inte nödvändigtvis på föraren, utan allt som oftast på materialet. En debatt som går i vågor och som säkert blossar upp igen till vintern.

Vad dessa bönder ofta missar är att de sanna "marodörerna" - snorungar som inte kan hålla sig till gällande regelverk och som med vett och vilja kör över skogsplanteringar - sällan har det modernaste maskinmaterialet med höga effekter och höga kammar och definitivt inte något maskinmaterial som trimmats bortom 200 hk. Således ett mycket tveksamt utpekande, men säkert lätt att ta till när man står där högröd i ansiktet och någon skall beskyllas.

En relevant jämförelse i motorcykelvärlden skulle vara om folket som bor längs Bogesundsvägen försöker förbjuda däck som har bra grepp för att folk kör för fort längs deras väg...

Varför snöskotrar dras in i en tråd om en galning som kastat en grep mot en hoj förstår jag dock inte...?

Varför du verkar känna dig träffad när sidospåret om snöskotrar kom upp förstår inte jag...
 

nick burn

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2012
Ort
Norrköping
Hoj
bana ducati 999ish... gata monster 1000sie

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Och nu är texten hos GP(?) ändrad. från
Händelseförloppet är i nuläget oklart, men enligt polisen ska en man i 30-årsåldern ha kastat en grep mot bland annat en motorcykelförare mellan Alafors och Älvängen.
till
En man har gått runt med en grep i Älvängen, och bland annat hotat en motorcykelförare. – Mannen är gripen och misstänkt för försök till misshandel och olaga hot, säger Peter Adlersson, presstalesperson vid polisen i region Väst.

Nu har Alafors fallit bort helt.

msj skriver
Inträffade det verkligen vid motorvägen?
Känns inte grusvägen från Alafors fabriker till Vikadamms ålderdomshem troligare?

Du kan ha rätt. Men det är inte (grus)väg jag skulle välja för "inspirerad körning".
Men jag har ju varken någon Kåtte eller Bumse eller Traja 800.

Men det finns ju fina asfaltvägar i trakten. Dock inget jag på grund av vägbanetemperaturen (+3C i morse här hemma) skulle välja för "försök till inspirerad körning". Men det var ju varmare häromdagen !
 
Last edited:

Desmodeath

Medlem
Gick med
29 Aug 2016
Ort
Stockholm
Hoj
2006 Ducati Multistrada S DS. Tidigare: Ducati 900 SSie, Ducati 750 SS samt Suzuki DR 600 och Suzuki Dr 350.
Dags för grepförbud på allmän plats?

P
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Last edited:

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
"Höga kammar" - det går inte att bara skylla alla problem på höga kammar. Även durationen spelar in!
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Som du svarade kan man tro att det är det du ägnar fritiden åt

Jag har nog ägnat en del av min fritid åt att försvara snöskotern mot allehanda påhopp, det ena dummare än det andra. Till exempel det som står lite högre upp i tråden, om att sönderkörda plantor har en direkt koppling till hög effekt och höga kammar.

Det är ett förtäckt utpekande av en modern så kallad lössnömaskin och den absoluta majoriteten av sådana maskiner körs aldrig i närheten av en skogsplantering. Det lilla antal av dem som hittar in i en skogsplantering gör det inte av sin egen fria vilja eller för att de har hög effekt och höga kammar.

Som sagt, vi ska inte förbjuda däck med bra grepp för att få ner hastigheten på kurviga vägar och vi ska inte heller förbjuda lastbilar för att minska antalet döda i terrorattacker. Eller grepen för att den kastas mot motorcyklister.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Frågan kvarstår - Vem vare?
Vem vare som fakking kasta?



Snackar vi hEstbondens revansch mot hela sporthojskollektivet eller en psykotisk pundare som hatar alla som kommer inom grepslängaravstånd?
 

nick burn

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2012
Ort
Norrköping
Hoj
bana ducati 999ish... gata monster 1000sie
Frågan kvarstår - Vem vare?
Vem vare som fakking kasta?



Snackar vi hEstbondens revansch mot hela sporthojskollektivet eller en psykotisk pundare som hatar alla som kommer inom grepslängaravstånd?

Kan vara Fredrik Virtanen som känner sig kränkt efter att tvingats till timeout och tar ut det på förbipasserande Mc:s....:D
 

hacke1

På två hjul
Gick med
9 Sep 2011
Ort
Umeå
Hoj
zx6r -99, z1000 -03, kmx 125 -99, Triumph 955i ST, Honda cbr1100xx
Körkort för redskap inom lantbruket.
 

msj

?????
Gick med
16 Jul 2003
Ort
Göteborg
Hoj
VFR750F/ CBR600RR / EXC300
"Men det finns ju fina asfaltvägar i trakten. Dock inget jag på grund av vägbanetemperaturen (+3C i morse här hemma) skulle välja för "försök till inspirerad körning". Men det var ju varmare häromdagen !"

Fast det går ju inte så många vägar mellan just Alafors och Älvängen.
Alternativet som jag tänker mig går snarare mellan Starrkärr och Älvängen :va
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top