Bolagssaxa?

Sleipner

Sleipner
Gick med
28 Sep 2004
Hoj
CB 900 Hornet 03
Hej alla försäkringsgurus!

Har en liten fundering.

Min hoj är försäkrad på helårsförsäkring och helförsäkring
Det som är bra är att dom är relativt billiga.
Det tråkiga är att jag inte kan ställa av hojen för en billig garageförsäkring.

Vad man skulle kunna göra är att fixa ett ägarbyte, på min bror typ, och garageförsäkra den på ett billigt bolag för garageförsäkring.

På våren skriver jag över den på mig igen och helförsäkrar den på mig igen.

Vad tror ni, skulle det funka?

Ett bolag bryr sig väl inte om hur gammal man är etc för en garageförsäkring, min bror har inte ens mc kort. men sålänge den inte är trafikförsäkrad så spelar ju inte det någon roll.

Give me advices!

/Sleipner

Last edited:
Fel sajt att fråga om sånt på tror jag, alla typer av skenförsäkringar brukar straffas med grymma smileys :4skrika

Går fint. Säkerligen. Fast över hela vintern är ju jobbigt, räcker väl med nån vecka? :D

sandstream skrev:
Fel sajt att fråga om sånt på tror jag, alla typer av skenförsäkringar brukar straffas med grymma smileys :4skrika

Vet inte om man kan betrakta det som en skenförsäkring direkt. Min bror kommer att stå skriven på min motorcykel som står stilla i ett garage hela vintern.

Sleipner skrev:
Vet inte om man kan betrakta det som en skenförsäkring direkt. Min bror kommer att stå skriven på min motorcykel som står stilla i ett garage hela vintern.
Nej, det har du rätt i :tummenupp
Synd att jag inte tänker klart innan jag börjar skriva ibland :kocko

sleven skrev:
Klart att det inte är.
Det är det ju visst. Han betalar ju inte hela summan av vad "han egentligen kostar". Har han valt en sån försäkring där han inte kan ställa av får han ju stå sitt kast.
Det är skillnad på garageförsäkring och helförsäkring.
Hade han haft en skyhög garageförsökring så hade det varit annat.

Henke

Last edited:
Klart att det är! Premien är ju uträknad för hela året eller! Men vad händer om man gör ett ägarbyte? Jo, bolagen får in mindre stålar och måste kompensera mer till nästa år. Och då drabbas vi hederliga människor än en gång....

Svårt att fatta?

hehe.prova..tror dock inte att du lär få den lika billigt nästa år igen,när du ska försäkra om den i samma bolag igen..
men i längden så lär ditt hattande fram & tillbaka inte bli billigare,snarare tvärt om.

RSV_R skrev:
Klart att det är! Premien är ju uträknad för hela året eller! Men vad händer om man gör ett ägarbyte? Jo, bolagen får in mindre stålar och måste kompensera mer till nästa år. Och då drabbas vi hederliga människor än en gång....

Svårt att fatta?

Är inte jag hederlig då?? Nu är det så att årspremier är säsongsbaserade, så du betalar mer på sommaren än på vintern. Jag vet för att jag betalar fortfarande till LF fast jag sålde hojen för 1 1/2 månad sen. Detta eftersom premien är delad rakt av med årets tolv månader och jag då har betalat för lite under sommaren mot vad den egentligen kostar då. Detta eftersom dom bedömer risken större för olycka på sommaren än på vintern, vilket är helt riktigt. Alltså finns det inga förmåner med årsförsäkring jämfört med halvårs mer än att du slipper ställa av och på.

Nä jag har inte svårt att fatta.

/Sleven.

sleven skrev:
Är inte jag hederlig då?? Nu är det så att årspremier är säsongsbaserade, så du betalar mer på sommaren än på vintern. Jag vet för att jag betalar fortfarande till LF fast jag sålde hojen för 1 1/2 månad sen. Detta eftersom premien är delad rakt av med årets tolv månader och jag då har betalat för lite under sommaren mot vad den egentligen kostar då. Detta eftersom dom bedömer risken större för olycka på sommaren än på vintern, vilket är helt riktigt. Alltså finns det inga förmåner med årsförsäkring jämfört med halvårs mer än att du slipper ställa av och på.

Nä jag har inte svårt att fatta.

/Sleven.

Det är fortfarande en skenförsäkring i hans fall. Tillämpa gråttestet. Vem gråter om hojen blir stulen eller brinner upp? Antagligen inte brodern.

Lite dumt av dig att skriva här på sporthoj och fråga en sådan sak.
Jag tror nog att det fins folk som har i uppdrag FS att kolla sådana här sidor.
Och när dom läser att du tänker skriva över hojen på din bror för att slippa betala försäkringen i vinter, och sedan skriver tillbaka den på dig till våren så blir dom nog inte så glada. Och uppsåtet är ganska lätt att spåra här på sporthoj.

Så om du absolut vill fuska,(vilket jag tycker är tråkigt). Gör det i tysthet!!!

Last edited:
T-rex har som vanligt rätt. KLart det är en skenförsäkring att parkera hojen på någon annan. Spelar sen ingen roll om det är bara en garageförsäkring eller något annat mer avancerat.
Dessutom; Om du vill teckna Susabs försäkring nästa år finns ju risken att premien går upp väsentligt. Det rör sig ju då om en ny försäkring och bolaget kan sätta vilken premie man vill.

Ankan skrev:
T-rex har som vanligt rätt. KLart det är en skenförsäkring att parkera hojen på någon annan. Spelar sen ingen roll om det är bara en garageförsäkring eller något annat mer avancerat.
Dessutom; Om du vill teckna Susabs försäkring nästa år finns ju risken att premien går upp väsentligt. Det rör sig ju då om en ny försäkring och bolaget kan sätta vilken premie man vill.

Det blir inget med det ändå, var mest en hypotetisk fråga.
Risken är att slutnotan blir densamman om inte mer ändå + en massa klödd om det händer något under avställningstiden.

Gör som Sleipner betala glatt din premie till försäkringsfarbrorn :banana

[

Give me advices!

/Sleipner[/QUOTE]

det tar tid att jobba upp bonus...hur lång tid vill du ha på dig ??
Försökringarna blir dyrare för varje år, om du ska fubba runt som du tänkt, så biter du dig själv i arselet...."big time" :lol :rofl :3freak

tassen skrev:
[

Give me advices!

/Sleipner

det tar tid att jobba upp bonus...hur lång tid vill du ha på dig ??
Försökringarna blir dyrare för varje år, om du ska fubba runt som du tänkt, så biter du dig själv i arselet...."big time" :lol :rofl :3freak[/QUOTE]

Kunde inte sagt det bättre själv!

E22 skrev:
hehe.prova..tror dock inte att du lär få den lika billigt nästa år igen,när du ska försäkra om den i samma bolag igen..
men i längden så lär ditt hattande fram & tillbaka inte bli billigare,snarare tvärt om.

När jag gjorde precis samma sak i höstas så var det inget knorr. Ställde över den på sambon och ringde bolaget. Berättade att jag har inte råd att ha kvar den så sambon köpte den. Inga problem. Efter någon månad ställdes den över på mig igen och jag garageförsäkrade den, berättade att mina ekonomiska trångmål inte längre gällde, intresseklubben antecknar tyckte hon (hon sket i det mao) och jag kunde garageförsäkrat den hos dom (nu var dom dyrast, så det blev inte så, men min påställningsförsäkring blev billigare än innan :fakta)

Om ägarbytet sker och den som "äger" hojen en vecka inte har någon försäkring på den under den veckan så är det skit samma, vad är då skenförsäkrat? När hojen sedan ställs över igen så är den rättmätige ägaren ägare igen men med lite fler ägare på ögonstenen...

So what...

//jaG

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP