Bolån - räntans utveckling i framtiden

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
När jag kollade för några år sedan var det det jag kom fram till. Aldrig.

får se om jag hinner skaka fram källa på det.
Jag har nog sett att en bunden ränta vid ett givet tillfälle kan listas som lägre än en rörlig men det är ganska ovanligt, men det kan ju heller inte vara poängen?

Om du idag binder en ränta på 36 månader som under månad 12-36 är lägre än den rörliga så är det ju en bra affär jämfört med rörlig, oavsett om det under månad 1-11 är billigare med rörlig.

Det som ofta sägs/sagts är att det över tid alltid är billigare med rörligt, det kan säkert stämma, beroende på hur lång tid. Att jag själv hade tur och band på en låg nivå är bevisligen bra, men kunde förstås slutat tvärtom.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ja, om bunden ränta blir billigare än rörlig har ju banken tabbat sig och låst för billigt.

Men det har hänt, under perioder när räntan har tokstuckit en stund.

Jag skulle tro att en låst treåring 91-93 har kunnar vara en bra affär utan att kolla

Låste man däremot på 10 år där 94-95 precis innan räntorna började falla så grinade man nog
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Ja, om bunden ränta blir billigare än rörlig har ju banken tabbat sig och låst för billigt.

Men det har hänt, under perioder när räntan har tokstuckit en stund.

Jag skulle tro att en låst treåring 91-93 har kunnar vara en bra affär utan att kolla

Låste man däremot på 10 år där 94-95 precis innan räntorna började falla så grinade man nog
Jag vet inte om det är så unikt. Jag har bunden nu som är lägre än rörlig, band våren 2020 och det var tur, knappast skicklighet.

Normalt sett har jag haft rörligt för det mesta.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Aldrig någonsin? Källa på det?

Augusti 2019 låg 10 års räntan på -0.41%, mars 2020 -0.38%, igår stängde den på +1.71%.
En uppgång på drygt 2 procentenheter. Det säger väl en hel del om marknadens förväntningar framöver?

I mars 2020 band jag min ränta 10 år, 2.6% orabatterat hos SHB. Det kändes som en nobrainer att binda räntan när räntorna var hårt nedpressade pga pandemin.
Ska jag binda räntan på 8 år idag får jag ungefär samma slutdag men räntan blir då bunden till 3.25%.

Då när jag band vill jag minnas att rörlig ränta var ganska exakt samma 2.6%, men rörlig ränta ligger nu på 2.39% så i någon mån har jag ju dessa två år en liten förlust gentemot rörlig ränta men jag tror inte det dröjer allt för många månader innan jag börjar kunna räkna mig som lyckligt lottad över att jag band räntan då 2020.

Räntorna har ju gått neråt ända från 90-talet fram till 2020 så man måste nog titta på statistiken äldre än 90-talet för att hitta perioder då det lönat sig att binda räntan. Men det har nog varit en ganska unik ekonomisk epok.

Nu har rörlig ränta hos shb hoppat upp till 2.64%, alltså redan högre än vad jag bundit till. 8år är nu 3.6%.

De långa räntorna tyder på att marknaden verkar räkna med ökande räntor så jag tror att de kommande 8 åren kommer min bundna ränta vara lägre än rörlig.

Sen kanske det är för sent att binda räntan idag och tro att man ska tjäna på det. Däremot kanske det gör nattsömnen tryggare om man har stora lån.

Räntorna tenderar ju vara lägst när det är lågkonjunktur och ekonomisk kris.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Jag har aldrig brytt mig om att kolla efter olika räntor och bindningstid. Har bara 300 000 i bolån på huset så det känns som att det kvittar.
Har dom pengarna och hoppas att kan placeras och ge bättre avkastning.

Ibland har jag tänkt att betala in och lösa lånet. Men är mer sugen på att köpa en till motorcykel istället känns som att det ger bättre livskvalitet
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Räntorna har ju gått neråt ända från 90-talet fram till 2020 så man måste nog titta på statistiken äldre än 90-talet för att hitta perioder då det lönat sig att binda räntan. Men det har nog varit en ganska unik ekonomisk epok.

Nu har rörlig ränta hos shb hoppat upp till 2.64%, alltså redan högre än vad jag bundit till. 8år är nu 3.6%.

De långa räntorna tyder på att marknaden verkar räkna med ökande räntor så jag tror att de kommande 8 åren kommer min bundna ränta vara lägre än rörlig.

Sen kanske det är för sent att binda räntan idag och tro att man ska tjäna på det. Däremot kanske det gör nattsömnen tryggare om man har stora lån.

Räntorna tenderar ju vara lägst när det är lågkonjunktur och ekonomisk kris.
Jag tror med tanke på hur det varit att rörlig kommer vara bäst under dessa 8 år också.

Om 8 år vet vi. :)
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Jag tror med tanke på hur det varit att rörlig kommer vara bäst under dessa 8 år också.

Om 8 år vet vi. :)
Vi kan nog se det redan innan..

Att stå med en Br och köpt sig en villa och nu ska sälja den där Brn.. eller där banken givit lån med beräkningar om att hushållet ska klara 6%. Men så går mat, drivmedel, el, hushållsvaror, vitvaror….. upp med 20% medan lönen inte gör det.

Snart läge att putta in lite av kapitalet på vanliga sparkonton kanske.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Surprise surprise. Är det nåt ställe man ska bli rk:ad av så är det banken
Banken va annat förr i tiden... Morsan jobbade på Handelsbanken i mitten av 60-talet å då va de typ 0,5% i skillnad mellan in å utlåning räntan..
Även va de en avgörande om man hade sparade på banken för att kunna låna.. Då hade man en relation me banken, inte som idag när man tar betalt för alla tjänster å man ska inte komma eller ha med kontanter me sig samt man får göra allt själv via nätet...
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
För historikens skull så följer jag upp med lite räntenoteringar, fortfarande SHBs oförhandlade listräntor.
rörlig ränta: 2.69%
2-år: 4.09%
5 år: 4.38%
8 år: 4.50%
10 år: 4.64%

Den rörliga räntan hoppar väl upp efter nästa ränteändring från riksbanken, 29 juni.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Jag nämnde för flera månader sen en ränta på 6% å de ser ut att närma sig ditåt..
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Jag kör lånet från Stabelo. Ingen prutmån utan det är listpris som gäller. Nu efter höjningen ligger 3M på 1,74%. Blev trött på Nordea som trollade bort min ränterabatt varje år…
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag nämnde för flera månader sen en ränta på 6% å de ser ut att närma sig ditåt..

På väldigt lång sikt kanske men svenska folket är allt för tungt belånade så ekonomin kommer kylas av långt tidigare.

I genomsnitt har varje svensk en skuld på ca 400000kr, en genomsnittlig tvåbarnsfamilj har alltså skulder på 1.6 Mkr.
För varje 1% högre ränta så har den familjen ca 1000kr mindre att spendera varje månad.

Eller så kan man säga att varje svensk har 4000kr mindre att spendera varje år. 40 miljarder mindre kan konsumeras.
För varje 1% höjd ränta.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
På väldigt lång sikt kanske men svenska folket är allt för tungt belånade så ekonomin kommer kylas av långt tidigare.

I genomsnitt har varje svensk en skuld på ca 400000kr, en genomsnittlig tvåbarnsfamilj har alltså skulder på 1.6 Mkr.
För varje 1% högre ränta så har den familjen ca 1000kr mindre att spendera varje månad.

Eller så kan man säga att varje svensk har 4000kr mindre att spendera varje år. 40 miljarder mindre kan konsumeras.
För varje 1% höjd ränta.
Många i storstäder har mycke högre lån å de är de som är mest oroande angående de högt belånade, men på landsbygden där priserna på bostaden är lägre så är ju lånen inte så höga ju... Fördelningen är klart ojämn...
Under många år har räntan varit nästan inge alls ju... Typ 1.000.000 har kostat 1.000 kr i månaden så de har inte varit konstigt att folk lånat flera miljoner.. Så inte undra på att folk lånat så mycke de gått..
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Många i storstäder har mycke högre lån å de är de som är mest oroande angående de högt belånade, men på landsbygden där priserna på bostaden är lägre så är ju lånen inte så höga ju... Fördelningen är klart ojämn...
Under många år har räntan varit nästan inge alls ju... Typ 1.000.000 har kostat 1.000 kr i månaden så de har inte varit konstigt att folk lånat flera miljoner.. Så inte undra på att folk lånat så mycke de gått..
Inkomsterna är också lägre på landsbygden samtidigt som övriga utgifter är högre där. Landsbygden är också känsligare för konjunktursvängningar. Som Two stroke skriver, ekonomin och efterfrågan kyls av långt tidigare än 6% ränta. Jag har otroligt svårt att se räntor över 4% under längre perioder.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Det knepiga är väl att det är tveksamt om högre ränta kommer bita på just det som driver inflationen just nu. Det är ju bl.a. mat, el och drivmedel, produkter vars priser sätts huvudsakligen på en internationell marknad och dessutom är svåra att dra ned på i större utsträckning. Snarare är det väl tillgångspriser på bl.a. hus som kommer gå ner, vilket ändå inte räknas med i inflationssiffrorna. Dvs på det stora hela bidrar då fortsatt ökande levnadsomkostnader till att ytterligare öka trycket på löneökningar, trots räntehöjningar. Är ingen nationalekonom, men är inte övertygad om att riksbankens åtgärder kommer förbättra situationen.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Det knepiga är väl att det är tveksamt om högre ränta kommer bita på just det som driver inflationen just nu. Det är ju bl.a. mat, el och drivmedel, produkter vars priser sätts huvudsakligen på en internationell marknad och dessutom är svåra att dra ned på i större utsträckning. Snarare är det väl tillgångspriser på bl.a. hus som kommer gå ner, vilket ändå inte räknas med i inflationssiffrorna. Dvs på det stora hela bidrar då fortsatt ökande levnadsomkostnader till att ytterligare öka trycket på löneökningar, trots räntehöjningar. Är ingen nationalekonom, men är inte övertygad om att riksbankens åtgärder kommer förbättra situationen.
Så länge som man använder ett KPI som är bluff och inte tar hänsyn till penningmängden kommer det inte bli bra. Problemet för politiker att mäta riktig inflation är att folket då hade fått reda på hur många hundratals miljarder de stjäl från folket varje år för att dryga ut statsbudgeten.

Denna gången kommer de sänka marknaden helt och sedan börja om med låga räntor igen. Att vi skulle ha höga räntor i längre perioder är uteslutet. Samtidigt handlar allt om vad USA gör. Sverige måste göra liknande för att USD/SEK inte ska förändras för mycket.

Denna artikel släpptes precis.
161E92C9-8FD1-46AA-AA24-F501529B790A.jpeg
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top