| Boktips |

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Nu kanske inte alla hårda bikers läser böcker, men ett flertal gör nog det.
Skriv dina tips på böcker.

Genre
Titel & författare
Lite handling

Jag tänkte tipsa om böcker som passar människor som gillar färger.
Än sålänge finns det en grön och en röd bok. Ganska så tjocka och med vackra bilder samt text till. http://www.bockerifarg.se/

Jag vill rekommendera följande två böcker:

Dumskallarnas sammansvärjning av John Kennedy Toole.
Recensioner här: http://www.dagensbok.com/index.asp?id=1185 . Jag orkar inte skriva någon egen.
Ordförrådet som den mannen besitter är inte att leka med.

Sen har vi Tärningsspelaren av Luke Rhinehart.

""Blir det en etta går jag en trappa ner och våldtar Arlene"
Så börjar Luke Rhineharts liv med tärningen. Efter hand låter Luke mer och mer av sitt liv styras av den lilla kuben. Under en fest antar han sex olika personligheter: saktmodig Jesus, uppriktig tärningsspelare, hämningslös sexdåre, stum idiot, pretentiös konstnär och vänsterradikal. Rhineharts bok om mannen som fullt ut låter sitt liv styras av tärningens - slumpens tal - har blivit kult."

assholesguidehandlingsmall.jpg

Fantastisk bok. Den enda jag läst.

Genre Fantasy
författare David Eddings (senare även hans fru Leigh Eddings)
titel Sagan om Belgarion(5st), Sagan om Mallorea(5st), Sagan om Belgarath(2st), Sagan om Polgara(2st)
Lite handling Gudar, kungar, krig, kärlek, magi, besvärjare m.m, riktigt bra och rekommenderas väldigt varmt till alla!

läs i ordningen jag skrivit dom, de hör ihop!

Sedan har eddings skrivit fler bra serier som Sagan om Elenien och sagan om Tamuli (hör ihop också) fast helt andra karaktärer osv.

kanske inte gillar fantasy men de som gör! :)

jag kan rekomendera Expedition L skriven av Erlend Loe.

Skruvad berättelse om författarens expeditoin till söderhavet. Där han söker bevis för sin teori om att söderhavsöarna befolkades för längesedan av personer från sydamerika.. och att dom åkte skridskor dit:rolleyes:

rekomenderas

Lite bra boktips från mej då:

Dan Brown
- Änglar & Demoner, I Cirkelns Mitt och Gåtornas Palats.
Dan B´s böcker är spänning rakt igenom gillar man sånna böcker så är dom helt klart läsbara. :)

Anna Jansson - Alla de stillsamma döda, Drömmar ur snö & Svart fjäril Svens kriminal i ett litet sammhälle :) mycke bra anser jag.

Ja de var i alla fall två författare :)

Conn Iggulden, Kejsarserien (Roms Portar är bok 1).
En romanserie baserad på Julius Caesars resa från pojke till kejsare i 5 (?) böcker. Snarare "Äventyr" än "Historia", men välskriven och lockar till läsning, svår att lägga ifrån sig.

Drama / Thriller(?)

José Saramago - Blindheten

En epedemi av blindhet drabbar världen, ingen vet hur det smittar, ingen vet vem som drabbas och varför. Vad händer med ett samhälle och dess medborgare när merparten av befolkningen drabbas?

Thriller
Dennis Lehane - Gone Baby Gone
Camilla Läckberg - Predikanten
Harlan Coben - Berätta inte för någon
Ken Follett - Dödlig strid (lättuggat, billigt, 38kr på Bokus men ett fynd i budgethyllan... en riktig bladvändare)

Genere: Politik/maffia
Titel: Gomorra. Viaggio nell'impero economico e nel sogno di dominio della camorra
Författare: Saviano Roberto
Handling: Förafattaren har under många år varit i mykcet nära kontakt med den napolitanska maffian, Camorran. Han var så insyltad att han oftast var den som var först på plats vid avrättningar. Han beskriver Camorrans miljardindustri i detalj och avslöjar många hemligheter. Själv lever han nu gömd och på flykt från Camorran. Snuskigt bra bok som får alla andra maffiaböker att blekna i jämförelse!!

Genre: Självupplevd skildring
Titel: Alfa Sierra
Författare: Lars A. Karlsson
Handling: Boken berättar vad författaren och hans vänner upplevde när de kom ner som de första svenska FN-soldaterna till krigets Bosnien 1993.

Det kan vara så att jag är färgad av mitt intresse för krig och konflikter, men detta är en riktigt bra bok som tar med sig läsaren. Boken ger en förståelse för en del av krigets hemskheter samt varför de som kom hem därifrån inte alltid mådde så bra.

SSB skrev:
2625995 Conn Iggulden, Kejsarserien (Roms Portar är bok 1).
En romanserie baserad på Julius Caesars resa från pojke till kejsare i 5 (?) böcker. Snarare "Äventyr" än "Historia", men välskriven och lockar till läsning, svår att lägga ifrån sig.

Vad bra. :) Jag köpte del 1 igår, på tips från bokshopsbiträdet.

Men först har jag andra götter som ska läsas.

korvgubbe skrev:
2626031
Thriller

Precis börjat på denna (del 2). Köpte även sista delen i serien"Svartnåd" eller vad den heter.

"En drink före kriget" eller vad den heter är ju del 1. Den gröna boken.. :)

Ingen har väl missat "Patient 67" med samma författare? den boken är helt... galen! :)

Last edited:
Bus-Bo skrev:
2626520 Genre: Självupplevd skildring
Titel: Alfa Sierra
Författare: Lars A. Karlsson
Handling: Boken berättar vad författaren och hans vänner upplevde när de kom ner som de första svenska FN-soldaterna till krigets Bosnien 1993.

Det kan vara så att jag är färgad av mitt intresse för krig och konflikter, men detta är en riktigt bra bok som tar med sig läsaren. Boken ger en förståelse för en del av krigets hemskheter samt varför de som kom hem därifrån inte alltid mådde så bra.

Här kan vi slå ett slag för, vaheterdennuigen... "Alfa Bravo Två Noll" eller bara "Bravo Två Noll", skriven av en f.d. S.A.S.-soldat (engelska militärens yttersta elitförband, typ Navy Seals eller något i den stilen)? Boken handlar om hans tour i Irak-kriget, första vändan (tidigt 90-tal). Börläsas på engelska då den brittiska torra humorn lyser igenom bättre. Mkt bra och intressant bok där författaren ger en inblick i hur krigföring, spionage och hur vapen fungerar pah rikticht.:tummenupp

Handling:
On the night of 22nd January 1991, at a remote airfield in Saudi Arabia, under cover of darkness and in conditions of the utmost secrecy, eight members of the SAS regiment boarded a helicopter that was to infiltrate them deep behind enemy lines. Their call-sign was "Bravo Two-Zero", and their mission, under the command of Sergeant Andy McNab, was to sever the underground communication link between Baghdad and north-west Iraq, and to seek and destroy mobile Scud launchers before Israel was provoked into entering the war. As a result of what followed, Bravo Two-Zero became what is believed to be the most highly decorated patrol since the Boer War. This is McNab's account of the mission - a chronicle of courage, endurance and dark humour in the face of extreme cold, enemy attack, capture, and torture of a savagery and relentlessness for which not even their intensive SAS training had prepared them.

Samma författare skrev en fiktiv bok som också var rätt hyfsad med titeln "Brandvägg". Kommer inte ihåg vad författaren heter i skrivande stund. Jo Andy McNab!

Last edited:
Tips nr.1

Genre Självbiografi - Poesi
Titel Minnena Ser Mej
Författare Tomas Tranströmer
Handling Jaa det e en självbiografi om hans liv, mkt bra bra och läsvärd. En hel del inslag av hans egna poesi.

Tips nr.2

Gener vet ej...ryskt iaf
Titel En Otäck Historia
Författare Fjoder Dostojevskij
Handling Om en högt uppsatt man som är på en fest med 2 kamrater och diskuterar det utopiska samhället. De kommer inte överens och skiljs åt. Mannen (kommer ej ihåg namnet) går hemåt - går förbi ett hus där det är en bröllopsfest för en av hans "underhuggare", han går in där och sen sker det en massa saker. En intressant historia om dåtidens ryssland och om hur folk är och beter sig i ovana situationer, helt klart mkt läsvärd!

Tips nr. 3

Gener Kafka...?
Titel Förvandlingen
Författare Franz Kafka
Handling En man som vaknar en morgon och har förvandlats till en stor skalbagge. Följs hans fortsatta liv som skalbagge och hur hans familj kämpar både för och emot honom.
En av dom bättre kafka böckerna jag läst.

Det va mina tips på böcker en mörk höstkväll!! :)

duckie skrev:
""Blir det en etta går jag en trappa ner och våldtar Arlene"
Så börjar Luke Rhineharts liv med tärningen. Efter hand låter Luke mer och mer av sitt liv styras av den lilla kuben. Under en fest antar han sex olika personligheter: saktmodig Jesus, uppriktig tärningsspelare, hämningslös sexdåre, stum idiot, pretentiös konstnär och vänsterradikal. Rhineharts bok om mannen som fullt ut låter sitt liv styras av tärningens - slumpens tal - har blivit kult."

Jag fastnade med den boken på stranden i thailand, kunde inte slita mig. Men när jag väl hade läst klart den så insåg jag att den var ganska kass. För stunden kändes den jäkligt bra och det är ju huvudsaken iofs. Sjuk människa är det iaf, man känner igen sig vissa gånger :näsblod

korvgubbe skrev:
2626031 Drama / Thriller(?)
Thriller
Camilla Läckberg - Predikanten
Harlan Coben - Berätta inte för någon
Ken Follett - Dödlig strid (lättuggat, billigt, 38kr på Bokus men ett fynd i budgethyllan... en riktig bladvändare)

Kan bara hålla med mr sausage!

Jag läste "stenhuggaren" med Läckberg och tyckte den var riktigt trevlig.

Halan Corben är jättebra och så även Lehanes böcker.

Gillar i princip allt som Peter Robinsson skrivit (främst kanske "en ovanligt torr sommar")

Val McDermid tilltalar mig mycket. Dock bara böckerna som handlar om Tony Hill (sjöjungfrun sjöng sin sång mm.)

Jag minns att jag läste en bok som heter "flickan från ovan" för ett tag sedan och att jag tyckte om den.

En annan gammal favorit i deckarhyllan är "poeten" av Michael Connelly

Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...