Bokningsbolag flygbiljetter. Vem är ansvarig?

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Av bara farten bokade jag två flygbiljetter via destination.se till Europa i höst. I och med att det kom upp typ 15 bokningsbolag med exakt samma pris och att jag inte är så insatt i detta, så valde jag den som var överst på listan, bravofly.

Bokningen och betalningen gick bra och jag har fått min e-biljett. Efteråt gjorde jag en liten googling på det bolaget och inser ganska snart att det är bottenrankat så det heter duga!

Nu är min fråga. När kommer mina problem att komma och vem är ansvarig? Själva flyget är Lufthansa som sköter (som i sin tur hyr in plan från Augsburg Airways) men vad händer om plan blir inställt?

Att kontakta bravofly är liksom ingen mening då deras kundtjänst kostar pengar att ringa samt att dom verkar kassa.

Ni som är globetrotters. Hjälp mig med lite fakta kring detta!

Jag bokade via budjet när jag åkte hem sist. Vad det innebar var att dom la på en avgift på 200 spänn för en biljett jag kunnat hitta på sas.se

I grund och botten så kan flygbolaget hjälpa till med att luska fram bokningsnummer etc, men du måste gå genom bravofly dessvärre.

Jag bokade via budjet när jag åkte hem sist. Vad det innebar var att dom la på en avgift på 200 spänn för en biljett jag kunnat hitta på sas.se

I grund och botten så kan flygbolaget hjälpa till med att luska fram bokningsnummer etc, men du måste gå genom bravofly dessvärre.

Jag kollade vad Lufthansa skulle ha för samma flight och det skiljde 300% så där var det en stor skillnad.

Jag har ju fått en ganska detaljerad biljett. Vad är det som jag måste få via bravofly om nu något skiter sig? Är det flygbolaget som ska lösa ett alternativt flyg om dom ställer in en flight eller är det bravofly som ska lösa den akuta situationen?

bravofly som är ytterst ansvarig iom att du bokat genom dom, tyvärr. :(

Finns det någonstans där man kan läsa om detta?

Några liknande bolag har info på svenska där det tydligt framkommer att dom endast förmedlar biljetten och att flygbolaget är ansvarigt för resten typ. Sedan verkar det vara skillnad om det är en paketresa eller en enstaka flygbiljett.

Så här står det på Konsumentverkets hemsida ang inställt flyg:

"Vänd dig till flygbolaget
Du ska vända dig till flygbolaget med dina krav. Om du har köpt en vanlig flygbiljett på en resebyrå är resebyrån som regel endast återförsäljare av flygbolagets biljetter. Du kan därför inte vända dig till resebyrån med dina krav. Om din flygning var del av en paketresa kan du vända dig till din paketresearrangör som är skyldig att ge dig samma ersättning som flygbolaget skulle vara tvunget att ge dig."

Blir det problem så pratar du med flygbolaget. Lufthansa ska väl inte vara omöjliga att ha att göra med. Squeaky wheel gets the grease...

Blir det problem så pratar du med flygbolaget. Lufthansa ska väl inte vara omöjliga att ha att göra med. Squeaky wheel gets the grease...

Så får det nog bli. Inget har ju inträffat än, men man vet ju att det som kan gå åt helvete förmodligen kommer att göra det. Har man därtill också ett skumt bolag med i bilden vill man vara lite förberedd på eländet...

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti